• QnA

Vid vilken ålder lärde sig ditt barn att räkna?

Nu menar jag räkna antalet föremål, upp till i alla fall 3 stycken.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder lärde sig ditt barn att räkna?
  • cosinus

Hon som fyller 3 i sommar har nog kunnat det sen hon fyllde 2 år ungefär och jag tror övriga syskon var på ungefär samma nivå.

Nu brukar hon tappar bort sig på 5-6

• jEnNiK

Runt 2 ungefär. Är nu 3,5 och kan räkna till hundra. Älskar att räkna, men vill inte alls skriva eller rita/måla...

• pluvdo

Drygt två år. Nu är han snart tre. Han kan räkna till tjugo på svenska och tio på engelska, men just när han skall räkna saker så tappar han bort sig ibland när han kommer till tio och uppåt. Då verkar det liksom inte vara roligt längre.

• pluvdo

Men man kan exempelvis säga att han får välja ut fem bilar som han får ta med sig när han skall åka till sina morföräldrar och då väljer han ut fem bilar och så.

• fluu

MIn dotter är 14 månader och har inte börjat räkna än,men jag vet att jag var 2 år när jag kunde räkna till 16.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mammatilltvåprinsar

Pluvdo: Då brukar man säga att barnet har taluppfattning till 10 och kan ramsräkna till 20. Min nyblivna treåring är på ungefär samma nivå:)

• Teodorra

1 2 3 kunde lilltjejen när hon var runt 1,5, vi räknade innan hon skulle hoppa från kanter osv dock tveksam till om att hon fattade att hon just räknade. Nu när hon är 3 räknar hon till 16.

• milli79

Vår 2 åring kan räkna till 10 men har inte lika bra koll när det gäller att räkna saker men 3 saker kan hon räkna till i alla fall. 

• sextiotalist

Om man menar med att räkna är att addera och subtrahera tal så var mitt barn sent, (både med att knäcka läskoden och mattekoden), men det är inga problem nu, han är bäst i matte i sin klass. Kommer få A i matematik.

• QnA
    sextiotalist skrev 2013-03-27 12:28:40 följande:
    Om man menar med att räkna är att addera och subtrahera tal så var mitt barn sent, (både med att knäcka läskoden och mattekoden), men det är inga problem nu, han är bäst i matte i sin klass. Kommer få A i matematik.
    Som jag skrev i TS menar jag att räkna antalet föremål, alltså att koppla en siffra till ett antal. 
  • annca

Båda barnen vid ca 3.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Vaniljkex

Storasyster alskade Fem myror, sa hon kunde alfabetet och rakna till 20 innan tvaarsdagen. Lillasyster som ar 2ar och 9man kan nastan inga bokstaver, men kan rakna till 12, raknar korrekt foremal till 3-4. Kanner nu att vi borde damma av Fem myror igen...

• Äppelpaj80

Minns ej. De är 4 och 5 nu och har kunnat det ett bra tag i alla fall. 5 åringen kan räkna + och -.

• sextiotalist
    QnA skrev 2013-03-27 12:44:57 följande:
    Som jag skrev i TS menar jag att räkna antalet föremål, alltså att koppla en siffra till ett antal. 
    Det minns jag inte, tror inte ens att jag brydde mig om sådant.
Svar på tråden Vid vilken ålder lärde sig ditt barn att räkna?