Vid vilken ålder lärde sig ditt barn att läsa?
När förstod barnet att bokstäver hänger ihop med ljud och lärde sig läsa? Inte nödvändigtvis avancerade texter men i alla fall enkla ord.
När förstod barnet att bokstäver hänger ihop med ljud och lärde sig läsa? Inte nödvändigtvis avancerade texter men i alla fall enkla ord.
Min son lärde sig att läsa och skriva enkla ord, konstruerade av de bokstäver han kan, när han var ganska precis tre. T ex mamma eller oioi (som i en brandbilssiren). Jag kunde läsa flytande i hans ålder.
Jag har precis varit ute på VFU i en klass där de är 6-9 år. I förskoleklassen kan två av åtta läsa och skriva duktigt, alla ettorna läser men nästan ingen läser flytande och har svårt med längre ord. I tvåan kan nästan hälften av barnen läsa lite mer avancerade böcker.
Min stora dotter som är 4 är superduktig på ordbilder och känner igen över 100 ord och snart sitter alfabetet helt, men det är ju en stor skillnad på det och att läsa.
Jag lärde mig läsa när jag var 6 år, samma dag jag fattade galoppen läste jag helt flytande, texten på teven var inga problem alls.
Min son började läsa vid 3,5 års ålder. Han hade då läst ordbilder sedan ett år tillbaka och kunde både lilla och stora alfabetets ljud. Så jag visade under ca en veckas tid hur ljuden bildar ord och det förstod han. Han verkar lära sig väldigt lätt men har enligt denna undersökning inte vara ovanligt tidig.
Att det skulle vara negativt att lära sig läsa tidigt går emot allt som jag har hört och läst i ämnet.
Min treåring läser barnböcker "på löpande band", hon sitter och ljudar sig igenom högt och förvånansvärt snabbt för sig själv och kan läsa samma bok om och om igen. Det här lossade på allvar strax efter att hon fyllt tre och hon lärde sig små bokstäver ganska direkt efter det. Nu märker jag att hon inte ljudar sig igenom allt utan vissa stavelser läser hon som ordbild. Fast jag är väldigt stolt över henne så är det på ett sätt lite skrämmande att det kommer så pass tidigt, för jag tänker att en ovanligt stark sida ofta betyder att en annan sida blir ovanligt svag, åtminstone enligt mina erfarenheter men här har ju flera i alla fall svarat att deras barn lärt sig läsa som två- eller treåringar så då kanske det inte är så ovanligt
Sitt eget namn och andra ordbilder tidigt, men läsa en okänd text är just på gång.
Jag menar att om man KAN läsa så kan man tex läsa textremsan på TV.
Sonen är 5 år och började ljuda ord ( stava sig fram muntligt ) för några månader sedan och idag skrev han hela meningar för första gången helt själv. Så mellan 5-6 år.
Jag lärde mig att läsa som treåring. Och jag kunde verkligen läsa, ljudade aldrig, läste innantill. Kunde läsa högt för min lillasyster. Kunde skriva som fyraåring, jag har en liten prosadikt sparad från när jag är nyfyllda fyra. "Solen går opp. Dagen gryr. Mäniskor vaknar ur sin sömn. Voksna går på jobet." Och så vidare.
Men att följa text på tv dröjde det tills jag gick skolan innan jag kunde.
Sonen är också så. Han läste helord direkt, satte ihop systemet och kunde läsa hur mycket som helst på en gång. Han kan inte prata så högläsning blir vääääldigt otydligt, men han läser och förstår ganska avancerade saker och skriver svar istället för att prata. Vet inte om han är "dikttypen" direkt.. =) men han skriver väldigt flytande och "vuxet" oftast.
Haha, ja. Det var nog inte meningen som dikt.
Jag upplever för övrigt inte att jag hade några direkta svagheter. Det skulle vara minimalt med bollsinne då.
Jag var väl något tidig med läsningen (inte jättetidig utan 4-5 år) men läsningen har alltid varit mitt enda hinder i skolan. I övrigt har jag haft lätt för mig i skolan. Så konstigt kan det utvecklas också...
Läsa på riktigt? Strax innan sex år. Känna igen vissa ord i skrift - runt tre-fyra år nånting
Min dotter är bara halvåret, men själv kunde jag läsa flytande, även ord jag inte hade sett förutom, och utan att sitta och ljuda (dvs vara tyst under läsningen) när jag var 3,5 år.
förutom* = förut
en månad innan min dotter började på 6 års, sa hon: "jag ska börja i skolan om en månad och du har inte lärt mig att läsa och skriva än" jag sa då att det är skolan som ska lära henne sånt och det är därför man går dit. Hon sa: nej, så är det inte. jag måste lära mig innan och hon lärde sig det under den månaden. jag själv var mycket tidigt med att läsa, skriva, räkna och när skolan väl började så var det trist att sitta och lyssna på sånt som man redan kunde.
slutsatsen är samma för oss jag som började tidigt har haft höga betyg. dottern som är 16 snart som började i tid har också höga betyg.
och så har jag en son som är 2 år 10 mån nu. Han lärde sig hela alfabetet vid 18 mån och siffrorna 0-20 vid 19 mån och börjat läsa korta ord som boll, hus, katt osv vid 2,5 års åldern men han har autism också.
Jag har en son med flera handikapp, bl.a. Expressiv språkstörning. Han fyllde nyligen tre och är väldigt intresserad av bokstäver. Läser enklaste orden ( som han då tecknar) och skriver endel bokstäver.