• Lovali

IES/International english school. Erfarenheter ngn?

Jag bor i Gbg och har funderingar på att söka IES för dottern from 6:an. Vet att skolan finns i många städer i Sverige.

Skulle mycket gärna höra vad ni vet om/hört  om den? Bra rykte eller dåligt? 

Vill gärna höra både för & nackdelar. Tack på förhand!

• Svar på tråden IES/International english school. Erfarenheter ngn?
  • KMW

Dom har en superbra rektor i Gbg. Däremot har jag hört att det HAR varit lite stökigt för ett par år sedan då dom startade upp med väldigt många (och stora) klasser samtidigt. Vet inte hur det är nu.
    Fördelar är väl att ca 50% av undervisningen sker på engelska och disciplinen, samtidigt som IES runt om i Sverige har blivit ganska hårt kritiserade just för sitt disciplintänk.
    Funderat på ISGR istället?

• Lovali

De startade ju 2010 i Göteborg & då kan jag tänka mig att det var lite kaotiskt. Verkar bättre nu. ISGR vet jag inte så mkt om, måste man ha "utländskfödd" förälder där? Jag är inte negelsk men har bott där 3 år & har släkt där.

Har hört att både i Gävle & i Sundsvall har de mkt bra rykte & långa köer.

• KMW

Den nationella sektionen på ISGR söker man till som vilken friskola som helst, alla är välkomna. Den internationella sektionen har andra antagningskrav dock.
    Skolan har gott rykte och studietempot är högt med mycket goda resultat, både i Göteborg och nationellt sett.
    Tyvärr så kan jag nästan garantera att klasserna till höststarten 2013 redan är fulla. Man behöver nog söka direkt i oktober när köerna öppnar för att ha en chans att komma in.
    Kolla hemsidan för mer info.
    isgr.se

• Lovali

Ok tack KMW. Dottern går i 4an & jag har tänkt att söka först för HT 2014 (när hon börjar 6:an) ändå så det kan jag ju göra i oktober 2013 då kanske. På den nationella sektionen på ISGR , är det då ändå undervisning på engelska till viss del? Det är lite det jag far efter , att hon skall använda engelska mer än i vanlig skola men känner mig något kluven inför IES.
    På ISGR , vet du hur stor del av klasserna som är "helsvenska" elever? Jag talad emed en IES -mamma & i henns barns klass var det 30% mot 70% alltså yttesrt få "svenskar" (obs är ej rasist men vill inte få förortskänsla på skolan jag sätter dottern i om du förstår vad jag menar).

• KMW

Man satsar mer på engelskan sett i timmar och eleverna läser engelska från årskurs ett. Däremot undervisas inte andra ämnen på engelska men iom att eleverna hela tiden vistas i en engelsktalande miljö så får dom mycket "gratis" därifrån, samt genom visst samarbete med den internationella sektionen på bl.a. Elevens val.
    Elevunderlaget är väldigt blandat med mycket förortselever, precis som på IES.
    Undervisningsnivån och resultaten är som sagt väldigt höga så jag skulle inte säga att elevunderlaget påverkar detta.
    Det är ju så det moderna samhället ser ut, integrerat, så det är nog bara att gilla läget om man väljer att kliva ur sin "skyddade verkstad" om du förstår vad jag menar.
    Är ni intresserade så rekommenderar jag att söka samma dag kön öppnar, dvs 1 okt, för skolan är eftertraktad och trycket högt...

• Lovali

har nu skrivit in i min kalender 1 oktober att jag skall fixa ansökan då

tack för dina eminenta svar

• Lovali

KMW: Hej igen. Såhär ett halvår senare typ Jag ansökte till ISGR för dottern samma dag ansökan släpptes (för årskurs 6, HT 2014). Vet du när man brukar få besked om antagning?

Mvh Louise

• JasmineL

Hej. Jag går på IHGR (Gymnasiemotsvarigheten till ISGR) och när jag sökte i ettan (går nu i tvåan) så fick jag svar runt den 31 januari. Hopps ni får svar snart och att hon kommer in. 

Svar på tråden IES/International english school. Erfarenheter ngn?