• Pudel

Hur mycket jollrar/jollrade era barn när de var 4-5 månader?

Börjar kolla upp vad som kollas på 6-månaderskontrollen. Vårt barn verkar vara ganska sen när det gäller grov- och finmotoriken. Barnet rullar tex endast runt från mage till rygg av misstag verkar det som. Det finns inga tendenser till att vända sig från rygg till mage. 

Men, barnet gör ganska mycket ljud. Då detta är vårt första barn är jag inte helt säker på vad som anses vara "normalt".

Barnet säger:
    Gla-gla-gla-gla 
    mmmmmm
    grrrrrr grrrrr
    Ajajajaja
    mamamamama
    ejejejejejej

Barnet säger dessa ljud med olika styrka, barnet har även börjat göra höga falsettljud. 
    Vi jobbar mycket med barnets motorik, men som sagt, vad är egentligen normalt? Är barnet sent med jollret också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-25 20:46
    Glömde att skriva att barnet är 4,5 månader.

• Svar på tråden Hur mycket jollrar/jollrade era barn när de var 4-5 månader?
  • Flickan och kråkan

Äldsta jollrade egentligen aldrig. Vid den åldern hade han enbart vokalljud. Första konsonantljudet kom vid 8 månader i form av ma ma ma. Yngsta jollrade ungefär som ert barn i den åldern. Fullständigt normalt. Min äldsta har varit sen med sitt tal. Han är språkligt tidig, men däremot varit lite sen med just tal och framför allt uttal. Det är inte heller sent att inte rulla vid 4 månader. 

• Binibü

Min är lika gammal och säger i princip lika mycket. På bvc sa de sist att han är rätt 'tidig', men det är ju såklart väldigt olika. Du har nog inget att oroa dig för :)

• k girl

Att börja med iterationsjoller, alltså upprepade stavelser som du ger exempel på, vid 4-5 månaders ålder är tidigt. Min son, som idag är tre och har en språkförsening, och min dotter som är ett år och är åt det språkligt tidigare hållet än så länge, började med det när de var i sju-åttamåndersåldern. Det är fullt normalt; 6-8 månader brukar man räkna med att iterationsjollret ska komma. Vid tiomånaderskontrollen på BVC brukar man kontrollera att iterationsjollret kommer.

Det finns en misstanke om att barn med språkstörningar jollrar mindre (alltså är tystare) än normalstörda barn, men tidig/sent joller behöver inte betyda tidig/sen talutveckling eller övrig språkutveckling. Däremot kan uteblivet stavelsejoller tyda på hörselnedsättningar eller andra funktionsnedsättningar. 

• Pudel
    k girl skrev 2013-03-26 09:31:26 följande:
    Att börja med iterationsjoller, alltså upprepade stavelser som du ger exempel på, vid 4-5 månaders ålder är tidigt. Min son, som idag är tre och har en språkförsening, och min dotter som är ett år och är åt det språkligt tidigare hållet än så länge, började med det när de var i sju-åttamåndersåldern. Det är fullt normalt; 6-8 månader brukar man räkna med att iterationsjollret ska komma. Vid tiomånaderskontrollen på BVC brukar man kontrollera att iterationsjollret kommer.

Det finns en misstanke om att barn med språkstörningar jollrar mindre (alltså är tystare) än normalstörda barn, men tidig/sent joller behöver inte betyda tidig/sen talutveckling eller övrig språkutveckling. Däremot kan uteblivet stavelsejoller tyda på hörselnedsättningar eller andra funktionsnedsättningar. 
Svar på tråden Hur mycket jollrar/jollrade era barn när de var 4-5 månader?