• Gadget

Bakåtvänd bilbarnstol i BMW 5-serie

Vad har ni för bilbarnstol i er BMW 5-serie? Är den monterad fram eller bak?

Vår son växer snart ur babyskyddet så vi behöver en bilbarnstol som passar bra i vår BMW. Helst ska den även gå in i vår Golf, men jag tror faktiskt nästan att vi får större problem i BMW.
    Jag vet när vi skulle köpa babyskyddet så var det vi först provade från Britax alldeles för lutat i baksätet med ISOFIX. Det blev tillslut en MaxiCosi då som passade bra. Men jag gissar utifrån detta att BMWs säten är ganska bakåtlutande.

Stolen ska vara bakåtvänd, helst passa i baksätet och gärna fästas med ISOFIX. Jag gissar att barnet kommer bli långt och smalt, så hellre passa ett långt barn än ett knubbigt om det nu är skillnad på höjd och bredd.

• Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol i BMW 5-serie
  • t0va

axkids kidzofix kan man fästa med bälte eller isofix, den tar liten plats också, mer med isofix för då kan man ju inte flytta ut eller in på sätet. Den är smidigare än klippan kiss.

• Jasmine 851

oj blev lite nervis när jag såg tråden har beställt en besafe till min 5-serie och var tvungen gå in på deras sida och kolla och den ska då passa enl dom iaf

• savu

Jasmine - Den gick in med skohorn i vår... Men bilen är från 2006 och första stolen köpte vi 2010 tror jag, de kan ju ha uppdaterats sen dess.

• savu

Jasmine - Vi var till en butik där vi fick prova olika stolar i vår bil, och valde den som tog minst plats eftersom vi ville ha så mycket plats kvar i framsätet som möjligt. Vi upplevde att besafen inte fick plats, men det var ju i relation till de andra stolarna vi provade. Jag håller tummarna för att det funkar för dig.

• veh
    Jasmine 851 skrev 2013-03-25 21:25:57 följande:
    oj blev lite nervis när jag såg tråden har beställt en besafe till min 5-serie och var tvungen gå in på deras sida och kolla och den ska då passa enl dom iaf

Det är nog inget problem. Vi har en besafe i en BMW 525, i framsätter (med urkopplad airbag, såklart!), men den har också suttit i svärföräldrarnas 530, i baksätet. Har funkat båda delarna, kanske inte jättegott om plats för benen i baksätet, när man skulle kunna sitta någorlunda bekvämt i framsätet. Men annars inga större problem... Har dock inte sett exakt hur barnet sitter i stolen i baksätet...
  • veh

Får nog tillägga, vi har en besafe utan isofixfästen...! Med isofixfästen har jag inte provat i BMW:n

• Jasmine 851

jag är ju inte så super lång 164 cm så det brukar vara ganska gott om utrymme bakom min stol då jag kör
    ja ja vi får väl se postar då jag fått den.... Hoppas den passar

• Jasmine 851

nu är stolen monterad och visst är det lite tajt men jag är då nöjd den rymdes och sonen trivs i den
  • Gadget

Vi slog till på en BeSafe med isofix. Provkörde den med sonen idag och det fungerade jättebra. Tyvärr kan man inte riktigt få den till liggläget som går i andra bilar då sätena i BMW är så pass lutade, så även när den är som mest lutad är stolen som en "normal" lite rakare. Men det fungerar tycker jag. 

• WiMe06

Vi har en besafe izi kid x2, dock utan isofix i vår bmw 320, och det har fungerat bra för oss. Sonen som sitter i den är nu fyra och han har fortfarande bra plats.

Skönt att stolarna funkar för er med. Måste säga att besafe funkar kanon för oss. Äldsta sonen sitter i en besafe izi up x3 med isofix, och det är ju underbart med isofix.

Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol i BMW 5-serie