• Anonym (vilsen)

Pappan flyttar 50 mil bort...

Vi har för ett tag sedan bestämt oss för att skiljas och pappan väljer att flytta 50 mil bort utan att vara tvungen till det. Till barnen säger han att han måste, men det måste han inte, han väljer då han har jobb här. Jag har svårt att fatta att han väljer denna lösning och som det ser ut nu så kommer barnen stanna hos mig då han jobbar skift. Vi har 2 barn me funktionsnedsättningar och han försöker övertala ffa ett av barnen att flytta med honom, det är en tjej m as och som har en tvillingsyster och han anser att man kan sära på dem. Vad säger lagen, är det rimligt? Dottern är 10 och vill inte själv sägar vad hon vill ( vilket jag tycker är bra, hon skall inte behöva välja mellan oss föräldrar). Just nu så har vi som sagt bestämt att alla stannar med mig men jag litar inte riktigt på pappan, han svänger och ändrar sig hela tiden och jag vet inte vad jag skall tro/ tycka/ känna. Vi är inte heller överens om underhållsbidrag, han säger acceptera eller så ses vi i rätten.... Jag anser att vi måste vara ansvarsfulla vuxna och fatta vettiga beslut som gynnar barnen men som det är nu så går det inte prata med honom, han bara går när jag försöker hitta lösningar...

• Svar på tråden Pappan flyttar 50 mil bort...
  • SupersurasunkSara

För det första, barnen ska aldrig behöva välja! De vet inte ens vad de väljer bort i många lägen utan de flesta som valt att flytta från det invanda flyttar tillbaka igen inom 3 mån sa kuratorn till mig när jag var i samma sits med mina barn.
    Syskon delas det ytterst sällan på.

Om han väljer att dra dig till tingsrätten kommer du mest troligt att få boendet eftersom du bor kvar på barnens invanda ort vilket är speciellt viktigt för ditt barn med as.

Gör klart för honom, och barnen om det behövs att barnen stannar hos dig, vill han flytta 50 mil bort är det hans val och inget barnen ska tvingas göra.
    Hotar han med tingsrätten, svara bara varsågod, vi ses där.

• Anonym

Han får flytta. Om han vägrar betala underhåll får du ansöka om det via Fk och då får du 1273 kr/barn/månad om du inte stämmer för att försöka få mer.

Han får stämma dig för att försöka få boende för barnen.

• Foxtrott

I detta läge är det han som har allt att förlora på att ni ska mötas i rätten som han hotar dig med. En tingsrätt delar sällan, mycket, mycket sällan, syskon, de ser helst att barnen bor kvar på sin invanda plats om det finns en förälder som bor kvar där och vill ha dem och rätten till underhållsbidrag är reglerad i lag och inget de prutar på lite som folk känner för att pruta.
    Så var du helt lugn. Hans "vi ses i rätten" är rena larvet som hot betraktat eftersom det är han själv som kommer att få pisk där.

• Anonym
    Foxtrott skrev 2013-03-25 08:19:33 följande:
    I detta läge är det han som har allt att förlora på att ni ska mötas i rätten som han hotar dig med. En tingsrätt delar sällan, mycket, mycket sällan, syskon, de ser helst att barnen bor kvar på sin invanda plats om det finns en förälder som bor kvar där och vill ha dem och rätten till underhållsbidrag är reglerad i lag och inget de prutar på lite som folk känner för att pruta.
    Så var du helt lugn. Hans "vi ses i rätten" är rena larvet som hot betraktat eftersom det är han själv som kommer att få pisk där.
    Hans "vi ses i rätten" uppfattar jag bara gäller underhållet.
Svar på tråden Pappan flyttar 50 mil bort...