• Malinn81

Hjälp! Hur få sambo att sluta köra till McDonalds så ofta?

Hej Vi äter på Max var och varannan vecka, en gång då alltså. Tycker ju att det är alldeles för ofta, jag och killen kan banta men vår 2.5åring kan inte det! Säger till killen att det är för ofta men han verkar inte bry sig. Sonen äter endast lite pommes där sen leker han resten av tiden. Sonen är för nuvarande under Bvc kurvan i vikt men det kan snabbt ändras, och plötsligt är han tjock istället. Sambon är nästan arbetsnarkoman och jobbar 7-18(oftast 19-20 innan han är hemma) 6-7 dagar i veckan vilket för en kille som är knappt 35 med fet snabbmat lär öka risken för hjärtinfarkt. Har jag fel? Han tränar aldrig jag försöker iaf komma ifrån och få ner kilona något. Det blir ju oftast "nåt gott" på kvällarna och det gör ju inte saken bättre, oavsett om det är naturgodis eller glass. Ibland äter sonen då också. Tips på att kunna övertala sambon att sluta köra dit? Vägrar jag följa med kör ju de dit så de har ingen betydelse

• Svar på tråden Hjälp! Hur få sambo att sluta köra till McDonalds så ofta?
  • Nyfiken gul

Laga mat och ät middag hemma? 

Om du handlar och lagar mat kan du ju bara skylla på dig själv om ni äter fel sorts mat. enkel logik.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

alltså - om du lagar bra mat på vardagarna och styr undan så det inte finns så mycket gott hemma så är ett besök på Max eller McDonalds nån gång ibland inte hela världen.

men det gäller ju att måltiderna MELLAN hamburgarna är vettig. 

• mrsStatham

Vad betyder "var och varannan vecka"??
    En gång i veckan tycker inte jag låter så farligt alls faktiskt.
    Det vore värre om han åt 6-7 mål där i veckan. Räknat på både lunch och middag då..

Bara två saker är oändliga
  • Malinn81

Hoppas att de är en fas som är övergående. 1 gångbar 14e dag eller var 7e dag är onödigt mycket tycker jag. Lagar jag mat hemma den dagen då han bestämt mc donalds säger han att de 2kör själva att jag kan äta detta. Får helt enkelt hoppas på att han ändrar sig självmant

• Nyfiken gul
    Malinn81 skrev 2013-03-23 12:14:04 följande:
    Hoppas att de är en fas som är övergående. 1 gångbar 14e dag eller var 7e dag är onödigt mycket tycker jag. Lagar jag mat hemma den dagen då han bestämt mc donalds säger han att de 2kör själva att jag kan äta detta. Får helt enkelt hoppas på att han ändrar sig självmant
    men det är ju inte mycket alls tycker jag i alla fall. 

Att gå på mcdonalds är ju som att gå ut och käka pizza eller ta ett resturangbesök.   Det gör ni väl också ibland eller?

• Griseknoen35

Oj det var väl ganska normalt. När jag bodde nära Max åt jag det 2-3 gr i veckan och oftast till lunch. Ligger sonen under viktkurvan så är det ens inget att oroa sig för. Barn rör sig och gör av med mer än vuxna så äter barnet skräpmat en gång i veckan gör ju inget. Det är nog vad dom flesta Svenssons gör.

• Zoja

Säg till honom att det är onyttigt och att du vill att ha inte ska äta där. Laga mat hemma, försök engagera honom i matlagningen de gången han är hemma så har ni något att göra tillsammans också!

• Tow2Mater

Det är väl bara att skippa pommesen och äta annan Max mat? Att sonen bara äter pommes där är ju en ovana ni borde bryta. Hamburgare är inte fetare eller onyttigare än mycket annat man äter hemma. Ga till McD istället om Max inte serverar annat än pommes som tillbehor.

• Mint

Jag tycker inte det låter så farligt, iallafall inte för er son. Lite pommes frites och lek en gång i veckan kan inte skada . Men vad häller din man skulle jag kanske oroa mig lite mer. Troligen är detta besök på Max/McDonalds en gång i veckan inte det enda tillfället han får snabbmat... Eller? Äter ni bra mat hemma annars? I så fall kanske du kunde se till att han får med sig lunchlådor.

• poirot

Det finns ju sundare och osundare akternativ på både max och macdonalds. Man kan ju ta en bönsallad eller sallad istället för pommes, om man inte väljer att ta en salladsmeny då. Och man behöver ju inte välja läsk till maten, det brukar finnas både mjölk och vatten.

Svar på tråden Hjälp! Hur få sambo att sluta köra till McDonalds så ofta?