• Ladyhawk

Fördelar & nackdelar med Berner sennen?

Våran familj ska köpa valp och vi kollar på lite olika raser, men vi har fastnat för berner sennen. Verkar vara en bra familjehund som älskar att vara ute i naturen, lugn och tillgiven.

Men det orosmomentet jag upplever är att det verkar vara en ras som har mycket sjukdomar och kanske inte blir så gammal. Tyckte jag läste någonstans att medel livslängden var 7 år.

Är det värt att skaffa en berner sennen? 

• Svar på tråden Fördelar & nackdelar med Berner sennen?
  • Ladyhawk
    Killerhillary skrev 2013-04-14 22:15:54 följande:
    Läste lite mer av de svar du fått, och de inlägg du skrivit, vill ge en kommentar till

Vill du prova på exempelvis agility skulle jag definitivt satsa på en mer rörlig ras. Min röst måste gå till det som kallas "jaktlabrador", dvs en retriver som är avlad för funktion (följsamhet, arbetsvillighet etc) över utseende. Bli inte avskräckt över att det står jakt i namnet. Retriverhundar ska inte jaga på det sättet, utan vänta stilla och fint på att få apportera det matte eller husse skjutit. 

Alternativ kanske en springer spaniel? Nej, jag tar tillbaka det. En retriver it is.  
    Hm, ja varför inte :) Jag är nog öppen så länge som jag känner att det är rätt hund :)
  • jumos

Min mor föder upp Berner, och de är fantastiska familjehundar som älskar att få vara med när familjen är samlad. De är så snälla och lojala att de nästan är tråkiga Under min livstid har vi (hon) fått avliva en p.g.a ledfel (tidigt 90-tal) och placera om en p.g.a allergier (han älskade att ligga i källaren som troligen hade lite mögelsporer i luften). I övrigt, tja, stora hundar har naturligt en generellt kortare livslängd än mindre raser. Nu har dock bernern börjat bli äldre, vilket också gör att åldersrelaterade sjukdomar börjar manifestera sig. Dock bedrivs ett väldigt seriöst uppfödararbete för att få en så frisk ras som möjligt, bland annat med utförliga riktlinjer när det gäller höftleds och armbågsdysplasier. Endast helt friska djur skall användas inom aveln, vilket alla seriösa uppfödare följer. Om du på allvar är intresserad tycker jag att du ska prata med valpförmedlingen, de förmedlar bara kontakter till seriösa uppfödare. Lycka till!

• Killerhillary

Javisst kan jag rekommendera en jaktlabbe baserat på ts beskrivning vad hon vill ha hunden till: 

"Jag vill ha en hund som gillar vara ute mycket i skogen, barn-, kattvänliga. Tycka det är kul att lära sig saker. Skulle vilja testa på tex spår, agility mm, det som passar hunden."
    Visst finns det många jaktlabbe-uppfödare som enbart säljer till köpare som är villiga att meritera sig inom jakt, men det finns också många oerhört seriösa (och namnkunniga) uppfödare som gärna säljer till en icke jaktintresserad familj så länge hunden kommer att aktiveras. Exempelvis på de sätt Ts beskriver. 

Tänkt aktivitetsgrad får avgöra hur "högt i blod" (för att använda hästterminologi) retrivern ska ha. Kontakta en seriös uppfödare och de kommer att välja ut en passande individ till dig.

Återigen, lycka till!

• sarnil

Jag har alltid haft hund av större ras så som labbe, BC, golden, schäfer och nu hund nr 7 blev en berner sennen och hon är underbar. Visserligen har hon kostat mig en del i början då hon opererades i benet ( en ovanlig operation som inte hörde rasen till) men hon var värd varenda krona.
    Har man en tunn plånbok är bener kanske inte det bästa valet. Dom är dyra i försäkring ca 4600 kr/ året och äter en del ca500kr/mån .

En berner sennen är arbetsvillig fast något slö ( min iaf ;) ) otroligt lättlärd och till rasen har den ett fint lynne. Min går utmärkt ihop med barn, kaniner , katter ja allt. Hon är en riktig familjehund och jag tränar på skoj, lydnad, blodspår. Hennes mamma tävlar mycket i agility ;)
    Pälsvården är inte alls jobbigt, förutom att man bör föna dem efter ett bad och då kammar jag även min. hon fäller endast 2 ggr om året ( golden är betydligt värre med pälsen).

En Berner sennen kommer alltid finnads i mitt hem <3

• smile32

Har läst lite vad som skrivits min berner är 11, 1/2 ÅR känner en hel del som blivit 10-13 år har haft hund hela mitt liv lite olika raser men aldrig en så trogen som berner sennen, han har alltid varit frisk och kry och ska jag ha en ny hund igen så kommer det att bli en berner igen. Men en stor hund är dyr i drift lycka till med ditt val

• Killerhillary
    sarnil skrev 2013-05-21 15:49:17 följande:
    Jag har alltid haft hund av större ras så som labbe, BC, golden, schäfer och nu hund nr 7 blev en berner sennen och hon är underbar. Visserligen har hon kostat mig en del i början då hon opererades i benet ( en ovanlig operation som inte hörde rasen till) men hon var värd varenda krona.
    Har man en tunn plånbok är bener kanske inte det bästa valet. Dom är dyra i försäkring ca 4600 kr/ året och äter en del ca500kr/mån .

En berner sennen är arbetsvillig fast något slö ( min iaf ;) ) otroligt lättlärd och till rasen har den ett fint lynne. Min går utmärkt ihop med barn, kaniner , katter ja allt. Hon är en riktig familjehund och jag tränar på skoj, lydnad, blodspår. Hennes mamma tävlar mycket i agility ;)
    Pälsvården är inte alls jobbigt, förutom att man bör föna dem efter ett bad och då kammar jag även min. hon fäller endast 2 ggr om året ( golden är betydligt värre med pälsen).

En Berner sennen kommer alltid finnads i mitt hem <3
    En ras som inte hör till de friskaste = högre försäkringspremie. 

Men go och fin och mysigt temperament, absolut!
  • rjo

Säger bara berner sennen hundar är dom mest lojala hundar som finns. Finns inte många hundar som är så vänliga och som verkligen bryr sig om hela familjen! Är man ledsen så är berner alltid vid dig lämnar inte din sida förens dom märker att du mår bra. Det är verkligen världens snällaste och lojalaste hundarna! Gör verkligen allt för att alla ska må bra:)

• Patrikstjej

Jag har alltid tyckt att benner sennern är en otroligt vacker och trevlig ras. Dom verkar lugna och familjära, dessvärre ändrades min uppfattning om rasen efter min hund blev attackerad av två benner senners, och det gick riktigt illa. Alla benner senners är absolut inte så men min uppfattning har ändrats en del.

• Krishna

Jag blir förvånad och ledsen när man läser i tråden att livslängden spelar så otroligt stor roll för många! Det är lite snålvarning att man köper en hund för 11-14 tusen så ska den "hålla" i 14 år också utan problem. Blir sorgarbetet lättare om hunden levt i över 10 år istället för 5 år? Skulle inte tro det om man verkligen älskar sin bästa vän. Jag tycker att det är fel att folk tittar på sjukdomsstatistiken när de väljer hundras. Varför inte se hur de är i psyket, arbetsvilliga eller annat viktigare. Självklart ska man leta efter bra uppfödare som avlar på bra friska hundar, det gäller ju alla hundraser. Absolut vill ingen ha en sjuk hund, men att gå efter endast livslängden är ju helt sjukt! Som ni kanske förstår så har/haft jag berner sennen. Två tikar från olika kennlar. Min första tjej blev 5 år, fick cancer i lympkörtlarna. Annars en otroligt fin och frisk ras. Friröntgade armbågar och höfter. Helt otroligt lynne, smart och hade verkligen en helt egen personlighet. Hon visade sina känslor väldigt tydligt :) Hon blev som sagt 5 år bara men jag hade blivit lika förkrossad om hon blev 8 eller 12 år också. Så varför stirra sig blind på åldern?! Min andra tös är 3 år nu. Röntgen visade 3 och 2 på armbågarna, alltså de är riktigt dåliga. Hon mår inte det minsta dåligt av det! Haltar inte, inte stel. Springer och hoppar! Visst kan hon bli dålig när hon blir äldre men varför tänka på det nu? Hon får det där förebyggande för det inte ska bli värre än. Alla pengar jag har lagt på mina hundar ångrar jag ingenting! De är värda var enda krona och det tycker jag är en självklarhet när man skaffar ett djur. Vi har ansvaret för att den ska må bra och få rätt vård när det behövs. Det kommer komma fler berner sennen i mitt liv. Den rasen är något speciellt med! Alla som träffar en berner förälskar sig i rasen, det bara är så :)

• Killerhillary

Jag kan bara tala för mina egna känslor, och för mig har det inte med pengar att göra utan mer att jag älskar mina hundar och därför är så jättejätteglad för varje dag-vecka-år jag får tillsammans med dem.

Det är så hemskt att förlora en familjemedlem, och om jag har chans att välja går jag igenom den fruktansvärda sorgeprocessen var tionde år istället för vart femte. Men det är förstås en förhoppning baserad helt på statistik, det finns ju aldrig några garantier för detta med livslängd och sådant. Lite som att man kan leva ett långt liv som rökare alternativt få lungcancer utan att ha rökt någonsin.  Och visst är det en glad och go ras! 

• Moa1337

Min mormor har 3 berner sennen hundar just nu. Den ena lever i över tid än vad andra berner sennen hundar brukar leva. Dom andra 2 är syskon. Just den rasen är så himla go! Dom är livliga och glada, och vill gärna att bli klappade. Dom gillar att vara ute och gå och att vara ute mycket på gården och springa. Det är dock inte jätte smart att ge dom gosedjur för det kan dom bita sönder lätt. Ge dom någon bedd som dom kan få vara ifred i. Belöna dom med godis om dom lär sig något nytt. Det går även att träna deras luktsinne genom att kasta några mat bitar/kulor i gräsmattan så att dom får leta efter det själva. Dom är en jätte bra ras så jag tycker att du ska köpa en sån hund och själv så har jag faktist inte hört något om att dom har många sjukdomar visst att dom kan få det när dom blir gamla. (:

Berner sennen
  • Donna2016

Vi har vår 4:de . 1 til först hon vart 13 år . Sen hade vi 2 hanar som tyvärr vart bara 5 och 7 år . Mycket op. Nu har vi en litennoch smidig tik . Mycket barnvänlig vi har 10 barnbarnni olika åldrar, hon älskar dom .

Lättlärd. Gärna ute. En super hund tycker vi. Ingen ras man ska cykla med. Men promenader i skog å mark älskas av dom . Och våran tik älskar att bada ( men det är nog som man gör dom )

Lycka till ????

Svar på tråden Fördelar & nackdelar med Berner sennen?