• Anonym (ts)

hur många folliklar har man normalt?

är oerhört ledsen. har idag varit på ännu en undersökning där ingen tar mig på allvar... en gynekolog som inte kunde förklara någonting eller svara på några av min frågor...

är det någon som vet hur många folliklar man normalt har? hon sa hela tiden "det är säkert normalt", "det verkar ok", Sen mitt i undersökningen sa hon "ojdå" sprang ut och skulle konsultera med en kollega.. och har nu skickat mig på ännu en remiss för prover...

jag vet inte vart jag ska ta vägen är så ledsen och ensam :(

• Svar på tråden hur många folliklar har man normalt?
  • Anonym

Det normala är att en follikel (äggblåsa) mognar vid ägglossningen, och det kan dessutom finnas ytterligare någon eller ett par folliklar som mognar senare och antagligen inte innehåller mogna ägg när ägglossningen sker.

Men brukar alltså kunna se 1 stor blåsa och ibland 1-2 små när man gör VUL innan ägglossningen.

Om ma har pco-äggstockar (bildgoogla) så ser det helt annorlunda ut.

• Loppan8201

Hej!

När jag gick på vaginalt ultraljud för första gången sa min gynekolog att mina   äggstockar såg "sömniga ut" - inga folliklar alls i princip på ena sidan och väldigt små på andra. Precis som du undrade jag vad detta innebar?! Men jag fick samma info som föregående skriver. Jag fick iaf Pergotime efter ngn månad till och nu ägglossade jag sist.

Det kommer lösa sig för dig! Ibland är de bara otaktiska läkarna när de ska förklara saker och missar att vara medmänniska och förklara vad det betyder.   

• AgentApelsin
    Anonym skrev 2013-03-21 21:49:28 följande:
    Det normala är att en follikel (äggblåsa) mognar vid ägglossningen, och det kan dessutom finnas ytterligare någon eller ett par folliklar som mognar senare och antagligen inte innehåller mogna ägg när ägglossningen sker.

Men brukar alltså kunna se 1 stor blåsa och ibland 1-2 små när man gör VUL innan ägglossningen.

Om ma har pco-äggstockar (bildgoogla) så ser det helt annorlunda ut.
Svar på tråden hur många folliklar har man normalt?