• Centifolia

Toalett träning

Min 3 åring gick perfekt på toaletten sommaren som var. Var även helt torr på natten. Nu går han inte alls. Började med att han slutade gå på dagis och nu går han inte hemma heller. Själv känner jag att det inte är något större problem då jag tror han börjar utan blöja igen till sommaren och så har han en lillebror som har blöja också. Men jag är orolig att min man tar sett för hårt. Min man har börjat att ställa honom vid toaletten och vänta ut tills han kissar. Samt blir min man irriterad när sonen säger att han inte vill/kan. Jag har försökt säga att man inte ska tvinga men jag får svaret att det är inte tvång, det är väntan. Snälla ge mig era råd, ska jag låta det vara som väntan eller ska jag fortsätta stå på mig att säga att det inte är bra för sonen?

• Svar på tråden Toalett träning
  • skogsvitter

Men alltså var han blöjfri sedan i somras? Och nu helt plötsligt vill han inte? Då skulle jag ta tag i orsaken för det måste ju finnas en anledning till att han plötsligt vägrar? Hur gör de på förskolan? Låter ju som att något måste ha hänt där!

Jag upptäckte en gång att min dotter hade fått sitta jättelänge på toaletten utan att någon hörde henne, hon hade blivit extremt ledsen och rädd (hon hade bajsat och behövde hjälp) och jag kom just i denna vevan. Det var helt omöjligt att höra henne skrika inne på toaletten och ingen i personalen hade fattat att hon var där. De har klockor som barnen ringer på men denna gång var den trasig tydligen. Kom in på toaletten och såg dottern sitta helt förstörd och väldigt uppskärrad. Vi bearbetade denna händelse tillsammans och det gick bra sen, vi pratade med personalen och de vidtog fler säkerhetsåtgärder så att det inte skulle kunna hända igen osv. Men det kan ju vara något liknande "traumatiskt" som hänt för er? Det var ju bara tur för vår del att jag skulle hämta just där och då när hon satt där inne, annars kanske jag aldrig hade lyckats fått reda på vad som eg hände!

Det är såklart inte rätt med tvång, men jag tycker absolut inte att ni ska falla tillbaka till blöjanvändning heller. Att vänta ut är inte fel, men att bli irriterad är såklart inte bra utan kan ju tvärtom förstärka hans problem. Var istället förstående och prata med honom, försök få fram varför och vad som hänt.

• Centifolia

Enligt förskolan har inger hänt utan det skedde gradvis tills han helt slutade gå på toaletten. Vilket även skedde hemma. Så det känns som han bara tog en annan vändning. Enligt sonen vill han vara liten och ha blöja. Men mer förklaring än så får vi inte.

• Amidina
    Centifolia skrev 2013-03-21 09:56:54 följande:
    Enligt förskolan har inger hänt utan det skedde gradvis tills han helt slutade gå på toaletten. Vilket även skedde hemma. Så det känns som han bara tog en annan vändning. Enligt sonen vill han vara liten och ha blöja. Men mer förklaring än så får vi inte.
    Det är inte så att han saknar uppmärksamheten som kommer vid blöjbyten?
    Jag hade nog pratat lite med honom om varför han vill vara liten igen och förklarat varför han inte kan ha blöja längre. Sen hade det varit vanliga kallingar på och att han får säga till när han behöver gå, så hänger man med och tar en liten stund vid pottan då.  
  • skogsvitter
    Amidina skrev 2013-03-21 10:02:52 följande:
    Det är inte så att han saknar uppmärksamheten som kommer vid blöjbyten?
    Jag hade nog pratat lite med honom om varför han vill vara liten igen och förklarat varför han inte kan ha blöja längre. Sen hade det varit vanliga kallingar på och att han får säga till när han behöver gå, så hänger man med och tar en liten stund vid pottan då.  
    Håller med. Låter som att han vill ha uppmärksamhet/bekräftelse och att det är därför han vill vara liten igen. Helt klart vanliga kallingar på, det känns inte alls rätt att uppmuntra ett sånt här beteende utan då är det bättre att han får synas och höras på rätt sätt.
  • Centifolia

Kan inte direkt säga att han får uppmärksamhet vid blöjbyte. Varken han eller lillebror.

Vi bara byter snabbt och inte gullar eller så. Men barn kanske ser det som uppmärksamhet ändå. Har försökt sitta med honom på toaletten och läsa och prata men det funkar inte. Han säger bara att han inte vill. Så tror mer på att han är rädd för något isf

• Amidina
    Centifolia skrev 2013-03-21 11:58:58 följande:
    Kan inte direkt säga att han får uppmärksamhet vid blöjbyte. Varken han eller lillebror.
    Vi bara byter snabbt och inte gullar eller så. Men barn kanske ser det som uppmärksamhet ändå. Har försökt sitta med honom på toaletten och läsa och prata men det funkar inte. Han säger bara att han inte vill. Så tror mer på att han är rädd för något isf
    Fast det blir ju ändå speciellt, såvida det inte förekommer våld eller förnedring. Man är ensam med mamma/pappa för en liten stund och man står i fokus även om det inte gullas.

Försök lirka fram varför han inte vill, lite mer än att han bara "vill vara liten".
    Försök att inte göra det till en så stor grej att gå på toaletten, det är något alla gör, både människor och djur.
    Jag hade nog bara hållt ett öga på honom under dagen och sagt till när jag själv behöver gå att "Oh, nu var jag kissig, är du också det?".
    Skulle en olycka vara framme så se till att han vet hur man hanterar det, att han får hämta nya kallingar/byxor själv, lägga de gamla till tvätten eller kanske till och med "handtvätta" dem!
    Min kusin gjorde så med sin tös och det funkade kanon, om inte annat för att hon tröttnade på att det tog längre tid att göra allt det än att bara gå på toa.. :P 
  • Centifolia

Amidida - gillade verkligen svaret att han själv ska lägga kläder i tvätten osv :)

Det tror jag kan funka för han är extremt lat stundtals och man får verkligen lirka ibland för att få honom att städa efter sig. Och välja kläder själv gillar han så när inte rätt kläder är tvättade blir han lite ledsen och hjälper faktiskt till att ladda tvättmaskinen.

• skogsvitter
    Centifolia skrev 2013-03-21 11:58:58 följande:
    Hur gammal är lillebror? Klart att de ser det som uppmärksamhet. Du måste ju ha kontakt med barnet vid blöjbyten
  • Centifolia

Minstingen är 2 och den stora idag 3 1/2

Vi funderar på att testa lillebror utan blöja till våren om han verkar redo.

Svar på tråden Toalett träning