• Dr Mupp

Hur göra med lätta barn?

Efter tre tungviktare så har jag fått en lättvikare. Hur gör man egentligen med bilstolarna när man har ett barn som pga vikten kommer behöva sitta bakåt tills han är minst 7 år. (om han fortsätter följa sin viktkurva kommer han väga 15 kg strax efter att han blivit sju år).  Visserligen är han kort också, men frågan är ju om en sjuåring verkligen vill sitta bakåt i en "småbarnsstol" när alla klasskompisarna antingen åker på kudde eller utan nått. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Hur göra med lätta barn?
  • cosinus

Jag har en kille som fyller 5 i veckan och som väger knappa 14 kg. Han kommer också vara mellan 6 och 7 år innan han passerar 15 kg om man ska tro kurvorna.

Han åker frammåtvänt sen i höstas. Han var 4.5 år när vi vände honom. Dels för att han var åksjuk och dels för att han visste att de andra barnen varit 4 år när de fått vända.

Självklart skulle det vara säkrare för honom att åka bakåt men den fördelen ser inte han och jag vill inte straffa honom för att han är liten. Han tycker det är nog jobbigt att barnen som är över ett år yngre än honom växer om, att hans fötter är så små, att alla roliga kläder är för större barn och att ha honom bakåt till 7 år har aldrig varit ett alternativ hos oss.

Jag räknar med att det finns viss marginal i 15-kg gränsen, har jättesvårt att tro att bältet inte löser ut för 13.5 kg om de garanterar 15. Sån marginal finns alltid inbyggt i allt. Tror inte det är farligare för honom att åka frammåt än andra 4.5-5 åringar. Men självklart gäller ju för alla i den åldern (och för all del även vuxna) att bakåt är betydligt säkrare.

• Dr Mupp
    cosinus skrev 2013-03-19 19:51:43 följande:
    Jag har en kille som fyller 5 i veckan och som väger knappa 14 kg. Han kommer också vara mellan 6 och 7 år innan han passerar 15 kg om man ska tro kurvorna.

Han åker frammåtvänt sen i höstas. Han var 4.5 år när vi vände honom. Dels för att han var åksjuk och dels för att han visste att de andra barnen varit 4 år när de fått vända.

Självklart skulle det vara säkrare för honom att åka bakåt men den fördelen ser inte han och jag vill inte straffa honom för att han är liten. Han tycker det är nog jobbigt att barnen som är över ett år yngre än honom växer om, att hans fötter är så små, att alla roliga kläder är för större barn och att ha honom bakåt till 7 år har aldrig varit ett alternativ hos oss.

Jag räknar med att det finns viss marginal i 15-kg gränsen, har jättesvårt att tro att bältet inte löser ut för 13.5 kg om de garanterar 15. Sån marginal finns alltid inbyggt i allt. Tror inte det är farligare för honom att åka frammåt än andra 4.5-5 åringar. Men självklart gäller ju för alla i den åldern (och för all del även vuxna) att bakåt är betydligt säkrare.
    Fast det finns vad jag vet inte bältestolar som är godkända för barn under 15 kg. Så då åker han ju olagligt om man inte sätter honom framåtvänd i fempunktbälte. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • cosinus
    Dr Mupp skrev 2013-03-19 19:55:41 följande:
    Fast det finns vad jag vet inte bältestolar som är godkända för barn under 15 kg. Så då åker han ju olagligt om man inte sätter honom framåtvänd i fempunktbälte. 

Stämmer, men jag har aldrig hört talas om att polisen har med en våg och väger barnen.

Det har ju att göra med att bältet har den säkerhetsgränsen för när det garanterat stoppar vikten vid krock. Men jag är fullt övertygad om att det är bättre att ha vanliga bältet även om man väger 13.5 (utan kläder och säkert få 14 med kläder) eftersom det bältet generellt är bättre än internbältena och jag är fullt övertygad om att det finns 1 kg marginal i när bältet stoppar.

Jag har gått på om han sitter bra i bältesstolen och det gör han. Måste t o m höja ryggstödet från nedersta läget nu (har en britax kid)
  • pigglet

Sonen har vi just vänt, han är 6 år. Det har inte varit några större protester, han har frågat ibland när det skulle bli hans tur att få sitta framåt (äldre syskon i bilen), men först sa vi att det blr när du blir 5 år - till dess sitter man bakåtvänd. Vi har förklarat att det är det säkraste sättet att åka. När han blev 5 år sa vi att det skulle bli när vi hade löst hur i allsin dar alla skulle kunna nå att spänna fast sig om de satt framåtvända allihop, och så rullade det på till för 2 veckor sedan.

Det är ju egentligen ren lyx att kunna ha barnen bakåtvända länge. 

• Flickan och kråkan

Jag har en kort och lätt 5-åring som åker baklänges. Han har passerat 15 kilo, men han är så liten att han utan problem åker bakåtvänt och då får han göra det. Han kommer att få göra det ett tag till. Ser ingen brådska med att vända. Han har aldrig kommenterat hur han sitter eller hur andra barn sitter. det verkar inte bekomma honom det minsta. Han har ju sin lillebror som snart fyller 4 bredvid sig.....också bakåtvänd. Han är tyngre men ändå inga problem att ha bakåtvänd ett bra tag till.

• Kodia

MIn dotter satt i bakåtvänd stol tills strax innan hon fyllde 6 år. Vi gjorde inte så stor affär av det, utan sa bara (när hon frågade någon gång) att det fanns olika stolar, och att vi hade tur att ha en sådan bra bakåtvänd stol som hon fortfarande fick plats i. Kompisarnas stolar hade varit mindre, så de hade tyvärr inte fått plats i sina bra, säkra stolar längre.

Men hon var inte så liten som ditt barn, så om det hade varit så vet jag inte om vi hade väntat ännu längre eller inte... Svårt! Det beror ju mycket på vad barnet tycker också... 

• Dr Mupp

Så länge de går på dagis så är ju bakåt inget konstigt, men jag kan tänka mig att det kan bli reaktioner när han börjar skolan. Att han är yngst i syskonskaran hjälper ju föga, storasyskonen åker framåt alla tre. 

• t0va

Visa honom filmer om vad skillnaden är och förklara varför det är säkrare att åka bakåt. Även vi vuxna borde åka bakåtvänt för det är säkrare.

• Misery

Vi hade vår kille bakåtvänd tills han blev 7 och ett halvt. Han fick plats så varför inte. När han faktiskt åkte mer skyddat så. När stolen var urväxt så fick han börja åka framåt. Tyckte inte det var hans sak att bestämma över säkerheten i bilen, men fann sig i det och brydde sig inte om att hans kompisar satt utan bälte och kudde i deras bilar.

Svar på tråden Hur göra med lätta barn?