Skopan skrev 2013-03-21 13:53:26 följande:
Det är fortfarande stor skillnad på att slumra o att sova
Men alltså jag måste verkligen fråga, vad är det egenligen du menar med "sova"? Tror du att folk sover som klubbade sälar halva dagen och låter barnen klara sig bäst fan de vill själva??? Man ligger ju med ett halvt öra och man hör ju
direkt om något händer, dessutom är mina barn förmögna att uttrycka sig i tal vilket gör det väldigt simpelt för dem att säga till mig om de vill något, man vaknar ju för minsta lilla! Så när jag menar slumrar så menar jag att ja, jag sover. Men jag sover fullt medveten om att barnen är vakna och tex tittar på tv eller leker i rummet intill.
Och sen måste jag hålla med ovanstående. Har man hemska nätter så är det en välsignelse att kunna ligga kvar någon timme extra eller två när barnen ska upp och leka trots att man undrar hur i hela friden de orkar upp ur sängen när de legat och bökat hela natten. Själv har man knappt fått någon sömn alls, medan barnen tycks helt obesvärade av allt. Bevisligen blir inte barn lika påverkade av störda nätter som en vuxen blir.
Jag tycker det behövs lite balans i diskussionen och förståelse från båda sidor. Jag ser inga som helst problem med att de som vill går upp med sina barn gör det oavsett tid, de blir naturligtvis inte osjälvständiga bara för det. Jag ser inte heller några problem med att man som förälder ligger kvar en stund till om barnen är stora nog att leka själva en stund och är förmögna att kommunicera eller ta kontakt med föräldern vid behov. Det förutsätter givetvis att man inte ligger som en klubbad säl på sömnmedicin, dvs är helt okontaktbar när man sover. Man måste se att olika familjer ser olika ut och vissa behöver den där extra sovtiden, en del kanske bara ibland (som jag) och en del kanske varje morgon.