• etthjerta

Hur "noga" måste man vara med lchf?

Hej!

Jag har stora problem med svampinfektioner och har så haft ett längre tag nu och ingenting har bitit ordentligt. Så fick jag tipset att testa att utesluta allt socker,mjöl och kolhydrater då svampen tydligen livnär sig på det och tänkte därför testa lchf nu ett tag för att se om det blir bättre.

Min fundering är ju då - Hur pass noga måste man vara med att INTE äta kolhydrater. Är det nolltolerans eller "får" man äta tex fullkornpasta i liten mängd till tex köttfärssåsen?

Har sett listor med vad man får äta och inte och enligt den så får man inte äta varken frukt,nötter elr  yoghurt. Inte heller havregrynsgröt (naturligtvis då det är gryn) men känner lite grann att "Vad tusan ska jag äta då??" Är ju alltid svårt att göra en omställning gällande kosten i början...

Så vad äter ni till frukost och kvällsfika tex om man inte får äta varken bröd,välling elr yoghurt? Glad

• Svar på tråden Hur "noga" måste man vara med lchf?
  • Missy90

jag går på en diet då jag inte äter kolhydrater som ris, potatis,pasta osv. jag får inte heller äta frukter (däremot får jag äta bär) eftersom det innehåller för mkt fruktsocker.. mjölkprodukter och allt sånt ska också bort..

jag brukar äta mkt kött, linser, bönor, grönsaker, sallad osv.. jag brukar hitta på lite olika grejer.. som kycklingsallad, kebabsallad, grönsakssoppa (även andra soppor).. när jag känner att jag e extra hungrig brukar jag koka gröna linser också.. det är rätt mättande..

bara EN gång i veckan får jag äta vad jag vill.. men utesluter ändå onyttigt snacks som godis, chips och läsk.. Det finns en bra bok om detta.. läs 4 timmars kroppen.. den e riktigt bra :)

• etthjerta
    Missy90 skrev 2013-03-17 19:26:22 följande:
    jag går på en diet då jag inte äter kolhydrater som ris, potatis,pasta osv. jag får inte heller äta frukter (däremot får jag äta bär) eftersom det innehåller för mkt fruktsocker.. mjölkprodukter och allt sånt ska också bort..

jag brukar äta mkt kött, linser, bönor, grönsaker, sallad osv.. jag brukar hitta på lite olika grejer.. som kycklingsallad, kebabsallad, grönsakssoppa (även andra soppor).. när jag känner att jag e extra hungrig brukar jag koka gröna linser också.. det är rätt mättande..

bara EN gång i veckan får jag äta vad jag vill.. men utesluter ändå onyttigt snacks som godis, chips och läsk.. Det finns en bra bok om detta.. läs 4 timmars kroppen.. den e riktigt bra :)
    Okej.. Men det kan inte vara lchf du går på då eftersom att man ju får äta mjölkprodukter då iaf?

Känner att jag ju måste hitta nåt bra mellanläge då jag förmodligen måste lägga om alla mina vanor och ha maten som en livsstil. Kommer aldrig att klara att äta som du gör i längden. No offense men det lät otroligt trist att äta vecka in och vecka ut Flört

aha kanske får kolla in den boken då :)
  • Missy90

hahaha , jaa egentligen e de ju det.. jag älskar mat egentligen så i början var det riktigt svårt.. särskilt att ge upp godiset å så men man vänjer sig efter ett tag ändå :D

• etthjerta
    Missy90 skrev 2013-03-17 19:38:07 följande:
    hahaha , jaa egentligen e de ju det.. jag älskar mat egentligen så i början var det riktigt svårt.. särskilt att ge upp godiset å så men man vänjer sig efter ett tag ändå :D
    Kan tänka mig det! Är själv en riktig godisgris och just nu känns det som att jag har en fruktansvärd pärs framför mig,typ som att jag ska bestiga Mount Everest ungefär ;)

Men till frukost och kvällsfika då,vad äter du då?
  • Missy90

Till frukost äter jag bara ägg :) äter aldrig efter 5! om nått så dricker jag bara kaffe. Äter bara frukost och middag. ibland kan jag äta lunch också. har en ganska liten magsäck så blir inte hungrig så värst snabbt :P kanske inte så bra egentligen :P haha

• Princessan

Min läkare sa att det är en myt att det skulle hjälpa att utesluta viss mat.

Gå till läkaren och be att få medicin mot svampen.

Det fick jag och den försvann.

Vissa får äta medicin ofta i början men det brukar försvinna.

• etthjerta
    Princessan skrev 2013-03-17 19:46:10 följande:
    Min läkare sa att det är en myt att det skulle hjälpa att utesluta viss mat.
    Gå till läkaren och be att få medicin mot svampen.
    Det fick jag och den försvann.
    Vissa får äta medicin ofta i början men det brukar försvinna.
    Mmh fast jag har gått på otaliga kurer med Diflucan och det ger inte med sig och har hört om många andra tjejer som blivit kvitt besvären efter att ha slutat med socker så jag känner att jag är villig att prova. Man blir rätt desperat när man haft kronisk svamp i snart 2 års tid... :)
  • etthjerta
    Missy90 skrev 2013-03-17 19:45:57 följande:
    Till frukost äter jag bara ägg :) äter aldrig efter 5! om nått så dricker jag bara kaffe. Äter bara frukost och middag. ibland kan jag äta lunch också. har en ganska liten magsäck så blir inte hungrig så värst snabbt :P kanske inte så bra egentligen :P haha
    Ehee... Nej,det skulle jag aldrig klara! Vill ha riktig mat och rejäla mål,skulle dö om jag bara fick äta ett ägg till frukost. Så sorgligt ;)
  • kokos

TS jag har också svamp och har haft i snart två år. Äter också den medicinen men så fort jag slutar kommer ny svampperiod :-/ Varit på Gyn massa gånger...

Idag kör jag igång med LCHF inte bara för svampen utan även vikten och övrig hälsa...

• etthjerta
    kokos skrev 2013-03-18 07:25:20 följande:
    TS jag har också svamp och har haft i snart två år. Äter också den medicinen men så fort jag slutar kommer ny svampperiod :-/ Varit på Gyn massa gånger...

Idag kör jag igång med LCHF inte bara för svampen utan även vikten och övrig hälsa...
    Åh skönt att inte vara helt ensam här i världen med dessa problem! Dom som inte haft svamp förstår liksom inte hur fruktansvärt det är att ha ständig klåda och sveda där nere. Ens sexliv blir lidande,man tänker inte på nåt annat än klådan när det är som värst och det driver en till vansinne! Med andra ord - man blir till slut villig att prova vad som helst ;)
    Har du testat förut att dra ner på sockret och sett om det blivit nån skillnad? :)

Har inga problem med vikten och därför tänkte jag att det kanske räckte med att dra ner rejält på sockret och kolhydrater överlag men att inte slaviskt följa lchf? :)
  • Annelie 76

Vill man bli av med svamp så är det nolltolerans mot socker och stärkelse som gäller. Även vissa andra saker som tekniskt sett är LCHF kan behöva uteslutas. Kolla bla på amerikanska sidor om Candida diet och kombinera dessa råd med LCHF så funkar det nog bra (amerikanska råd är ofta extremt fettskrämda). Det tar lång tid att bli av med candida så utrusta dig med ett extremt tålamod.

• Gladskit

Grejen med LCHF är att om du äter så att du får en större energiprocent från fett och samtidigt tillför kroppen kolhydrater så kommer man förmodligen att öka i vikt.

Däremot klarar du högre energiprocent fett utan att bli tjock av det om du kapar kolhydraterna så att fettet blir den främsta energikällan. Men visst borde fullkornspasta nån gång i veckan fungera! Själv kan jag äta både potatis, ris och frukt ibland utan att det får negativa effekter. 

Om du äter mejerier så kan du äta både yoghurt (turkisk tex. eller rysk), grädde, smetana, kvarg, creme fraiche, och gräddfil. Du kan även äta bär och nötter. Det man ska tänka på är dock att man inte kan äta ohejdat av detta då det innehåller mer kolhydrater än man tror. I övrigt är det ägg, kött, fisk, fågel, skaldjur, ost, grönsaker ovan jord, blomkål, broccoli, haricots verts, sparris mm.  Det finns massor av gott man får äta.

• Annelie 76

Läs här för råd om vad du kan äta med LCHF: http://www.kostdoktorn.se/lchf/

Generellt kan du äta mat (kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur) tillsammans med fett (smör och/eller kokosfett, kokosfett är perfekt mot candida). Till detta har du lite tillbehör som mejerier (ost, grädde, creme fraishe, fet yoghurt), majonnäs eller grönsaker. Detta äter du tre ggr om dagen. Tillräckligt med mat gör att du inte behöver några mellanmål.  

Nötter, frön och bär äts sällan. Spar det till guldkant dvs som tex efterrätt efter söndagsmiddagen eller fredagsmys.      

• etthjerta

Hmm okej. Himla bra att ni sa det för det tänkte jag inte på! Tack för att ni besparade mig några kilon ;)

Mjölk då och typ vanlig naturell yoghurt med högsta fettprocenten? Är det okej att äta/dricka?

När man lagar mat och så,kan man gör så att man lagar köttgryta tex som vanligt och sen bara äter köttgryta och grönsaker ist för ris till?  Eller måste jag hålla extrem koll på vad som är I grytan också för att det ska ge nåt resultat?

Låter som världens bimbo men jag har aldrig i hela mitt liv gått på nån diet och har verkligen noll koll på vad som gäller,därför jag e så frågvis ;)

• etthjerta

Och hur är det med laktos när man har svamp? Är det bra att äta riktig fil/yoghurt eller ska man hellre äta laktosfri?

• Gladskit
    etthjerta skrev 2013-03-18 09:24:10 följande:
    Hmm okej. Himla bra att ni sa det för det tänkte jag inte på! Tack för att ni besparade mig några kilon ;)

Mjölk då och typ vanlig naturell yoghurt med högsta fettprocenten? Är det okej att äta/dricka?

När man lagar mat och så,kan man gör så att man lagar köttgryta tex som vanligt och sen bara äter köttgryta och grönsaker ist för ris till?  Eller måste jag hålla extrem koll på vad som är I grytan också för att det ska ge nåt resultat?

Låter som världens bimbo men jag har aldrig i hela mitt liv gått på nån diet och har verkligen noll koll på vad som gäller,därför jag e så frågvis ;)
    Du bör ju ha koll på hela mathållningen så att säga. Inte proppa grytan full med morötter till exempel, eftersom de innehåller rätt mycket kolhydrater
  • Annelie 76
    etthjerta skrev 2013-03-18 09:24:10 följande:

Läs länken (http://www.kostdoktorn.se/lchf/) där står vad du behöver veta.

Mjölk går bort, den har för lite fett och det blir för mycket kolhydrater av den (drick vatten istället). Yoghurt med högsta fettprocenten är bra (turkisk med 10% fett eller rysk med 17% fett) men yoghurt innehåller kolhydrater och det blir lätt för mycket. Ät mat istället tre ggr om dagen och ha lite mjölkprodukter och/eller grönsaker till så blir det lagom med kolisar. Mat är kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg och smör och/eller kokosfett. Yoghurt är alltså inte mat, räkna det mer som godis och spar det till lördagen. 
  • Gladskit
    Eller, om man har svårt att äta enbart "mat" till frukost, typ ägg, skinka osv. Så kan man äta en liiiten skål med rysk yoghurt och lite flagad mandel eller liknande till, så att man får flera delar. Jag hade svårt att gå rakt över på varm frukost (mycket baserat på ägg) i början så jag var tvungen att ta det stegvis. Sen lärde jag mig baka gott LCHF-bröd så nu äter jag det ihop med en kopp te som vilken frukost som helst så nu är det problemet löst.
  • etthjerta
    Gladskit skrev 2013-03-18 09:52:35 följande:
    Eller, om man har svårt att äta enbart "mat" till frukost, typ ägg, skinka osv. Så kan man äta en liiiten skål med rysk yoghurt och lite flagad mandel eller liknande till, så att man får flera delar. Jag hade svårt att gå rakt över på varm frukost (mycket baserat på ägg) i början så jag var tvungen att ta det stegvis. Sen lärde jag mig baka gott LCHF-bröd så nu äter jag det ihop med en kopp te som vilken frukost som helst så nu är det problemet löst.
    Jaa det e mest det jag tänker på. Frukosten. Jag har jättesvårt för att klämma i mig bacon och ägg till frukost tex. Vill helst äta fil och flingor x) MEN ska jag bli av med skiten så måste jag ju lägga om vanorna helt enkelt. Så det finns speciella lchf-bröd alltså?
    Måste ta och köpa en kokbok med lchf recept tror jag om jag ska ro iland det här :)

Tack så mycket för hjälpen allihopa!
  • Annelie 76
    etthjerta skrev 2013-03-18 10:01:13 följande:
    Jaa det e mest det jag tänker på. Frukosten. Jag har jättesvårt för att klämma i mig bacon och ägg till frukost tex. Vill helst äta fil och flingor x) MEN ska jag bli av med skiten så måste jag ju lägga om vanorna helt enkelt. Så det finns speciella lchf-bröd alltså?
    Måste ta och köpa en kokbok med lchf recept tror jag om jag ska ro iland det här :)

Tack så mycket för hjälpen allihopa!

Fast det är just det, vill du bli av med svampen kan du inte äta en massa nötter (basen i lchfbröd) eller mjölkprodukter då de ger svampen näring. För att bli av med candida så MÅSTE man vara strikt. Men däremot kan du nu under en omställningsperiod äta sånt för att vänja dig men då får du räkna med att svampen blir kvar.
Svar på tråden Hur "noga" måste man vara med lchf?