Sonen vill inte åka till mamma
Jag har ensam vårdnad om min son, som är 11 år. Hans mamma bor på annan ort. Vi kom i tingsrätten fram till ett umgängesavtal, då vi inte kunnat enas om umgänget sinsemellan. I det står det precis hur umgänget ska se ut.
Nu är det så att sonen i allt större omfattning börjat uttrycka att han inte längre vill åka till sin mamma, han säger att han inte ens tycker om sin mamma längre. Det är väldigt tråkigt att höra dessa saker, men jag känner mig väldigt bunden av avtalet, som ändå säger att hon har rätt till umgänge. Det känns som jag sviker sonen när jag ändå tvingas skicka iväg honom mot hans vilja. Hans mamma går inte att prata med, hon ser bara till sina egna behov och vill ha dit honom oavsett om han vill eller inte.
Jag har försökt prata med familjerätten om detta, men då får jag bara svaret att när det finns ett avtal så är enbart ett barns ord för vaga. Med andra ord så tar jag en himla risk om jag skulle bryta mot avtalet och istället hålla honom kvar hemma. Mamman kan ju lämna in en stämningsansökan för en sån sak.
Frågan är bara vad jag kan göra? Någon som har liknande erfarenheter eller tips?