• Anonym (Tony)

Sonen vill inte åka till mamma

Jag har ensam vårdnad om min son, som är 11 år. Hans mamma bor på annan ort. Vi kom i tingsrätten fram till ett umgängesavtal, då vi inte kunnat enas om umgänget sinsemellan. I det står det precis hur umgänget ska se ut.

Nu är det så att sonen i allt större omfattning börjat uttrycka att han inte längre vill åka till sin mamma, han säger att han inte ens tycker om sin mamma längre. Det är väldigt tråkigt att höra dessa saker, men jag känner mig väldigt bunden av avtalet, som ändå säger att hon har rätt till umgänge. Det känns som jag sviker sonen när jag ändå tvingas skicka iväg honom mot hans vilja. Hans mamma går inte att prata med, hon ser bara till sina egna behov och vill ha dit honom oavsett om han vill eller inte.

Jag har försökt prata med familjerätten om detta, men då får jag bara svaret att när det finns ett avtal så är enbart ett barns ord för vaga. Med andra ord så tar jag en himla risk om jag skulle bryta mot avtalet och istället hålla honom kvar hemma. Mamman kan ju lämna in en stämningsansökan för en sån sak.

Frågan är bara vad jag kan göra? Någon som har liknande erfarenheter eller tips?

• Svar på tråden Sonen vill inte åka till mamma
  • Anonym (1)
    Anonym (Tony) skrev 2013-03-24 11:01:50 följande:
    Det tror jag absolut att hon gör.

Känner och känner, jag har ju pratat med honom, eller dem rättare sagt. Hon hade ett barn även innan vi träffades. Den första pappan går det i alla fall prata med, han har kontaktat mig några gånger då han haft problem med henne med, barnet bor för övrigt hos honom nu. Den andra pappan, som hon har två barn med, finns inte med i bilden längre vad jag vet. Han visade sig vara kriminell och åkte i fängelse. Han hade under ett par år utsatt både henne och barnen för hot och även varit våldsam, förutom de andra sakerna han åkte in för. Barnen hon har med honom bor i fosterhem sedan ett par år tillbaka.
    Killen hon har nu känner jag inte särskilt väl.
    Även om hon inte är en "bra" mamma så kan det vara mänskligt att du skickar information om sonens liv kan jag tycka. Rätten har trots allt tilldömt henne umgänge så genomusel kan hon inte vara.

Ett mail om hur veckan har varit osv kan göra underverk.
  • Anonym (Tony)

Struntar i den här tråden nu. Vad man än skriver vrids till något negativt om mig, även om jag INTE förväntade mig att bli hyllad som värsta superpappan eller så. Men så här illa trodde jag inte att det var.

Tydligen är det svårt att fatta att jag bara vill min sons bästa och komma på en bra lösning till detta. Har aldrig nekat mamman umgänge och kommer aldrig göra det. Jag har till och med förut stått för alla resor, trots att jag egentligen inte haft råd i längden. Men under snart 10 år har jag aldrig fått annat än skit tillbaka från både henne och den hon då lever med. Jag har alltid haft soc och andra instanser bakom mig ska jag tillägga. Jag har aldrig fått någon anmälan mot mig, förutom en som hon själv gjorde mot mig efter att hon fått två mot sig från två olika ställen samtidigt. Totalt har hon fått 11 mot sig och får inte ens ha några barn boende hos sig. Det har gått så långt för några år sen att Soc då har uppmanat mig att hålla honom hemma, annars skulle de tillämpat tvångsomhändertagning. Ändå ser hon inte annat än att det är andras fel, inte hennes.
    Familjerätten ansåg till och med i sin vårdnadsutredning förra våren att det inte var lämpligt att barn var där på umgänge mer än en vecka i taget. På sommaren säger dock domen att han ska vara där vid två två-veckorsperioder, vilket jag denna sommar går med på att slå ihop till fyra veckor i ett svep eftersom de ska få tillökning under sommaren.

Skriv vad fasen ni vill nu om detta, jag kanske läser men tänker inte svara mer. Orkar inte med massa skitsnack från folk som tydligen bara är ute efter att leta fel.

• Zayco

TS, jag kan garantera dig att du hade fått annorlunda svar om du var mamman.

Jag har läst trådar som denna, fast det var mamman då som skrivit, att barnet inte vill åka till pappa. Då skriver alla att barnet ska skyddas och inte släppas iväg till pappa.

Så är det tyvärr.  

• Anonym (1)
    Zayco skrev 2013-03-24 13:26:16 följande:
    TS, jag kan garantera dig att du hade fått annorlunda svar om du var mamman.

Jag har läst trådar som denna, fast det var mamman då som skrivit, att barnet inte vill åka till pappa. Då skriver alla att barnet ska skyddas och inte släppas iväg till pappa.

Så är det tyvärr.  
    Jag svarar lika i alla trådar. Finns det ingen vettig orsak till att barnet inte ska ha umgänge så ska man inte heller ställa in.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (1) skrev 2013-03-24 11:01:35 följande:
    Så du avskärmar henne helt från sin sons liv hos dig och tycker att det är en bra lösning? Skulle du själv må bra av att inte få veta något om din son som du knappt ens fick träffa?
    Man behöver inte berätta något alls mer än det som kan påverka den andra förälderns umgänge eller ha annan kontakt en den TS har.
    I de fall föräldrar väljer att gå den vägen har den som blivit 'utesluten' som du kallar det bäddat för det själva.

TS gör inget fel alls. ÄR du en förälder som inte får veta något själv eller varför har du den inställningen?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (1) skrev 2013-03-24 11:06:11 följande:
    Även om hon inte är en "bra" mamma så kan det vara mänskligt att du skickar information om sonens liv kan jag tycka. Rätten har trots allt tilldömt henne umgänge så genomusel kan hon inte vara.

Ett mail om hur veckan har varit osv kan göra underverk.
    Tom pedofiler kan tildömas umgänge. Tror du bara har tråkigt och vill provocera.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (1) skrev 2013-03-24 13:27:54 följande:
    Jag svarar lika i alla trådar. Finns det ingen vettig orsak till att barnet inte ska ha umgänge så ska man inte heller ställa in.
    Barnet vill inte till mamman. Mamman snackar skit om pappan vilket gör sonen ledsen och han mår inte bra av det, det är ett av de vettigaste skälen som finns.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Tony) skrev 2013-03-24 13:18:23 följande:
    Struntar i den här tråden nu. Vad man än skriver vrids till något negativt om mig, även om jag INTE förväntade mig att bli hyllad som värsta superpappan eller så. Men så här illa trodde jag inte att det var.

Tydligen är det svårt att fatta att jag bara vill min sons bästa och komma på en bra lösning till detta. Har aldrig nekat mamman umgänge och kommer aldrig göra det. Jag har till och med förut stått för alla resor, trots att jag egentligen inte haft råd i längden. Men under snart 10 år har jag aldrig fått annat än skit tillbaka från både henne och den hon då lever med. Jag har alltid haft soc och andra instanser bakom mig ska jag tillägga. Jag har aldrig fått någon anmälan mot mig, förutom en som hon själv gjorde mot mig efter att hon fått två mot sig från två olika ställen samtidigt. Totalt har hon fått 11 mot sig och får inte ens ha några barn boende hos sig. Det har gått så långt för några år sen att Soc då har uppmanat mig att hålla honom hemma, annars skulle de tillämpat tvångsomhändertagning. Ändå ser hon inte annat än att det är andras fel, inte hennes.
    Familjerätten ansåg till och med i sin vårdnadsutredning förra våren att det inte var lämpligt att barn var där på umgänge mer än en vecka i taget. På sommaren säger dock domen att han ska vara där vid två två-veckorsperioder, vilket jag denna sommar går med på att slå ihop till fyra veckor i ett svep eftersom de ska få tillökning under sommaren.

Skriv vad fasen ni vill nu om detta, jag kanske läser men tänker inte svara mer. Orkar inte med massa skitsnack från folk som tydligen bara är ute efter att leta fel.
    Men du, bäst för ditt barn är att du och mamman har en kommunikation och pratar med varandra. Då kommer barnet att må bättre. Med föräldrar utan kommunikation hamnar barn mellan skåp o vägg o mår dåligt, det finns hur mycket forskning som helst om det .... klarar ni inte att prata vettigt så ta hjälp av familjerätten i samarbetssamtal. Det kan man be om hur många ggr som helst och den lagliga rättigheten är gratis ....
  • SupersurasunkSara
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-24 16:58:39 följande:
    Men du, bäst för ditt barn är att du och mamman har en kommunikation och pratar med varandra. Då kommer barnet att må bättre. Med föräldrar utan kommunikation hamnar barn mellan skåp o vägg o mår dåligt, det finns hur mycket forskning som helst om det .... klarar ni inte att prata vettigt så ta hjälp av familjerätten i samarbetssamtal. Det kan man be om hur många ggr som helst och den lagliga rättigheten är gratis ....
    Fast vissa GÅR det inte att prata med. Och att som förälder göra ideliga försök som bara blir katastrof gör att man själv mår dåligt. Då är det bättre att avstå.
  • Anonym (Tony)
    Anonym (insatt) skrev 2013-03-24 16:58:39 följande:
    Detta måste jag i alla fall svara på...

Det har jag föreslagit, men hon har avböjt. Men sen vet jag ändå hur det funkar när det gäller henne. När man väl sitter i ett möte så låter allt så bra, hon tycker lösningarna man kommer fram till är vettiga. Men efter, när den tredje parten inte är med, så heter det att hon blev överkörd och kände sig tvungen att hålla med m.m. Det har jag fått höra flera gånger genom åren både efter möten hos soc och efter vi varit i tingsrätten.
  • Anonym (står på din sida)

Välkommen till familjeliv Tony. Här finns en massa patetiska kvinnor som känner sig kränkta i tid och otid. De känner sig mindervärdiga och förvränger allt man skriver. De flesta av dem kan heller inte läsa vilket leder till att de hela tiden går runt i cirklar i sina s.k. argumentationer. De fortsätter att bestämt hävda saker som man genom saklig argumentation redan eliminerat. Det blir ganska tröttsamt i längden och man tappar hoppet om mänskilgheten. Står verkligen så många människor så lågt? Det är väl som det är i vanliga livet.. Det är iallafall de människorna som hörs och syns mest.

Det finns dock ett fåtal vettiga människor här på FL, jag tror att ni vet vilka ni är! 

• Lindsey Egot the only one

(Står på din sida)

Men det har ju bara blivit fem sidor än så länge så det är ju inte så farligt. Värre om det varit 400 sidor på repeat

• Anonym (står på din sida)
    LindaEfraim skrev 2013-03-25 22:23:43 följande:
    (Står på din sida)

Men det har ju bara blivit fem sidor än så länge så det är ju inte så farligt. Värre om det varit 400 sidor på repeat

Haha nu fick jag mig ett gott skratt! Det har du rätt i. Man får vara glad för det lilla :D
  • Anonym (klockrent)
    Anonym (står på din sida) skrev 2013-03-25 17:57:43 följande:
    Välkommen till familjeliv Tony. Här finns en massa patetiska kvinnor som känner sig kränkta i tid och otid. De känner sig mindervärdiga och förvränger allt man skriver. De flesta av dem kan heller inte läsa vilket leder till att de hela tiden går runt i cirklar i sina s.k. argumentationer. De fortsätter att bestämt hävda saker som man genom saklig argumentation redan eliminerat. Det blir ganska tröttsamt i längden och man tappar hoppet om mänskilgheten. Står verkligen så många människor så lågt? Det är väl som det är i vanliga livet.. Det är iallafall de människorna som hörs och syns mest.

Det finns dock ett fåtal vettiga människor här på FL, jag tror att ni vet vilka ni är! 
  • Anonym (***)

Hej Tony,

Tänker skriva för kanske du läster ibland som du skrev.... jag hoppas det ivarje fall!

Som jag uppfattar det du skriver är att du som förälder har gjort ditt yttersta för att din son ska ha ett fungerande umgänge med sin mamma MEN att det är din son som nu blir lidande, inte vill och mår dåligt när han varit där.

Du som förälder har ett enda huvudansvar - att skydda ditt barn. Även om det handlar om att skydda barnet mot den biologiska mamman. Det finns en anledning varför du har fått vårdnaden, pappan till ett av de andra barnen och att två barn är fosterhemsplacerade. Det ska vi inte glömma bort.

Jag tycker att du ska göra så här - steg för steg...
    1. prata med sonens lärare och få klar och gärna skriftlig information om hur han är i skolan när  han ska till sin mamma och när han kommer därifrån. Hur dom uppfattar hans signaler om förhålladet med mamman.

2. ta kontakt med BUP eller sonens kurator. Ställ frågan rakt ut - är det lämpligt för X att han träffar sin mamma? Hur ser ni på hans utveckling? Ser ni något negativt i hans beteende mönster.

3. kontakta din advokat. Meddela att du inte tänker lämna sonen vid nästa umgängestillfälle på grund av hur sonen mår och sonens uttalanden. Fråga honom vad som händer.

4. kontakta soc och gör en orosanmälan. Var konkret. Din son mår oerhört dåligt direkt innan/under/direkt efter vistelsen hos mamman. Han mår så pass dåligt efter att han inte vill till skolan.
    Meddela att vid nästa umgängestillfälle kommer du inte att överlämna sonen.

Sen... Det kan finnas en liten liten ljusglimt.... Kanske ändrar hon sig när nästa barn föds. Kanske blir hon en bättre mamma även till din son eller så kanske hon förlorar intresset i att träffa honom. Hon kanske säger saker som... "Jag orkar inte att X kommer nu, det får du förstå jag har ju en nyfödd". Säg då bara "OK inga problem"   Och ännu bättre är om hon skriver det på mess...
    Även om det kanske skulle orsaka problem för dig om hon helt plötsligt ändrar sig så hoppas jag att du, så som jag uppfattat dig, släpper dina planer för din sons skull.

Kram och lycka till!

• FrökenCarlsson

Hej!
    Tycker du är en grym pappa som så uppenbart står på sonens sida.. Har själv en sjuåring som inte vill till pappa, mitt "problem" är att hans pappa inte direkt har gjort nåt fel, bara att han inte är psykiskt tillgänglig för sonen. Sonen gråter varje söndag han ska till pappa, han äter inte, han mår skit rent ut sagt. Jag pratar alltid gott om pappa och senast sa sonen: mamma, varför säger du att det ska bli roligt för mig när du vet att jag inte vill och att jag ändå kommer att gråta varenda dag?". Kul att lämna då!
    Kan inte råda dig TS, önskar jag hade nåt bra svar. Min enda önskan är att det i långa loppet kommer att löna sig att kämpa på, både för dig/mig och din/min son!

Svar på tråden Sonen vill inte åka till mamma