• Mimisi

Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3

Hej där,

Står inför valet av en bilbarnstol till min 7 månaders flicka. Har efter allt sorterande i bilbarnstolsdjungeln kommit fram till tre huvudkandidater: Maxway, izi kid och Mobi. 

Skulle vara väldigt tacksam om det fanns några där ute med erfarenheter av dessa stolar som ni ville dela med er,  positiva såväl som negativa. Glad 

• Svar på tråden Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3
  • Chridhe

Åk till affären och prova! Jag tycker attBritax Max-way verkar bra! Om den passar mitt barn och min bil köper vi nog en sådan när det är dags..

• veh
    Mimisi skrev 2013-03-19 20:03:54 följande:
    Tack för svaret Veh :) Vilken stol är du mest nöjd med? Vore intressant att höra av dig som har båda stolar. 

Oh, jag är nöjd med båda... Besafen tycker jag är lättare att få fast hårt, Maxi-Cosin tycker jag att vi måste vara båda två och klänga, trycka ner och dra i bälten och spännen för att få den att sitta hårt fast. Besafen har ju den där bygeln mot sätet, som gör samma sak fast litet mer "automatiserat". Men Maxi-Cosin har som sagt mycket bättre, och lättare lutningsfunktion. För en stol som ska sitta i baksätet hade jag nog lätt valt en Besafe. För en stol som ska sitta i framsätet, och d'r man kanske som förare vill kunna luta ett barn som somnat, och kanske även ha någon slags sikt i backspegeln, så är Maxi-Cosin bättre (i makens Volvo XC70 ser man hela högra backspegeln, när man lutat stolen mot instrumentpanelen, i min BMW ser jag inget av den backspegeln...).
  • sina

Vi har köpt en extra backspegel att ha ovanpå högerspegeln. Annars hade jag inte sett något varken med besafen eller multitechen.

• Barnsaksbloggen

Vi har BeSafe izi kid, och vår dotter är 11 månader. Hon sitter bra men lutningen är dålig. Vi ska sätta ngt under, tänkte köpa den som hör till men fick rådet i butiken att ta en handduk istället Skrattande

Stolen tar rätt mkt plats i bilen men känns rejäl och bra. 

Skriver www.barnsaksbloggen.se med tips och test av saker för barn.
  • andhreas

Hej
    Vi köpte en BeSafe igår efter vi valde mellan den och Akta Graco Belogic. Jag föredrog Belogic pga plustestad och godkänd till 25Kg. Även längre i ryggen. Men sambon och försäljaren tyckte Besafen.. så jag fick ge mig.. Problem direkt, som nämnt ovan så fick vi även dålig lutning så när dottern somnade så ramlade huvudet framåt. Jag frågade om det var OK att lägga en handduk under om det var för lite lutning, det var inte alls bra enligt försäljaren. Vid krock och massor av Gkrafter så pressas en handduk ihop extremt mycket vilket gör att stolen kommer att sitta löst när handduken är hoppressad vid krocktillfället. Få in igen å lägga mer pengar på en kil. Bara hoppas att vi kan ha stolen så länge som det krävs och att dotter inte växer ur den... försäljaren hävdade det men jag är osäker :P
    Vad är era erfarenheter på Besafen, även Akta Graco Belogic?

• Sisisisi
    andhreas skrev 2013-04-17 09:59:55 följande:
    Hej
    Vi köpte en BeSafe igår efter vi valde mellan den och Akta Graco Belogic. Jag föredrog Belogic pga plustestad och godkänd till 25Kg. Även längre i ryggen. Men sambon och försäljaren tyckte Besafen.. så jag fick ge mig.. Problem direkt, som nämnt ovan så fick vi även dålig lutning så när dottern somnade så ramlade huvudet framåt. Jag frågade om det var OK att lägga en handduk under om det var för lite lutning, det var inte alls bra enligt försäljaren. Vid krock och massor av Gkrafter så pressas en handduk ihop extremt mycket vilket gör att stolen kommer att sitta löst när handduken är hoppressad vid krocktillfället. Få in igen å lägga mer pengar på en kil. Bara hoppas att vi kan ha stolen så länge som det krävs och att dotter inte växer ur den... försäljaren hävdade det men jag är osäker :P
    Vad är era erfarenheter på Besafen, även Akta Graco Belogic?

Jag har belogic och är väldigt nöjd! Min son är snart 5 år och har jättebra plats och sover bra. Han växte ur BeSafe för över ett år sen... Eftersom det alltid är säkrare att åka bakåt, även efter 4-5 år, så skulle jag köpa en större bakåtvänd stol när besafen är urvuxen för att kunna förlänga tiden bakåtvänt 1-2 år.
  • WiMe06

Har erfarenhet utav både besafe izi kid x2 och maxi cosi mobi.

Maxi cosin var jättebra i volvon där den satt bra i mitten, i sidosätena tycker jag den tog lite för stor plats.
    Men som sagt i mitten var den kanon, den var lätt att luta under färd.Vi köpte dock stolen när sonen var ungefär 1 år och då satt han bra i den. Positivt är ju att den är upp till 25 kg, men den är kort i ryggen så vår äldsta, nu 6 år hade inte kunnat sitta i den längdmässigt men vikten hade han kunnat sitta i den länge till.
    Tycker den var lätt att sätta fast, men det behövs nästan att den trycks mot något för att den ska sitta fast riktigt bra,rätt ginglig annars. När vi bytte bil till bmw 320 fick inte längre mobin plats, då var den alldels för stor så då fick äldsta sonen byta stol.

Be safen köpte vi direkt efter babyskyddet till yngsta sonen. Han är nu 4 och sitter fortfarande bra i den, och har plats både när det gäller längd, vikt och bred.
    Den kan ta lite tid att montera, men när du väl monterat den sitter den ordentligt. Gillar att den är lite högre och sonen sitter bra.
    Lutningsläget är okej på den, dock är maxi cosins bättre.
    Be safen har fungerat i både volvon och bmwn så det är ett stort plus.
    Säkert är x3:an lite mer utvecklad också är x2:an.

Så båda stolarna har fungerat för oss, men med tanke på att be safen har fungerat hela tiden och fortfarande fungerar så måste jag ändå rekommendera den. Lycka till med stolsletandet. Skriv gärna vad ni valde för ngn till slut.

• Mimisi
    Sisisisi skrev 2013-04-17 10:11:24 följande:

Jag har belogic och är väldigt nöjd! Min son är snart 5 år och har jättebra plats och sover bra. Han växte ur BeSafe för över ett år sen... Eftersom det alltid är säkrare att åka bakåt, även efter 4-5 år, så skulle jag köpa en större bakåtvänd stol när besafen är urvuxen för att kunna förlänga tiden bakåtvänt 1-2 år.
    Hur skulle du vilja säga att lutningsläget i belogic är i jämförelse med besafe? Och från vilken ålder tycker du belogic passar bra?
  • Sisisisi
    Mimisi skrev 2013-04-25 12:08:49 följande:
    Hur skulle du vilja säga att lutningsläget i belogic är i jämförelse med besafe? Och från vilken ålder tycker du belogic passar bra?

Jag kan inte jämföra men lutningsläget i Belogic är bra! Jag har inte provat små barn i den, men har hört att den passar lika bra till en halvårsbebis som till en 5-åring.
  • JennySpindel

Har haft Maxi Cosi Mobi till två barn.
    Den är bra och barnen har trivits i den inga klagomål trots längre bilresor på ca 50mil men några stopp.

Gillar inställningen att kunna ändra lutningen. Men nackdelen för oss har varit att maken haft bilen i arbetet så bilstolen har fått plockats i och ut.
    Morrat många ggr åt detta med tanke på att jag inte är så stark, men har man väl fått in snitsen till slut så är det inga problem. Har man möjlighet att låta bilstolen sitta kvar som oftast så är det ju inga problem :)
    Lätt att få av tyget o tvätta.
    Men båda barnen har växt ur den på längden innan 25kg..
    Runt 3 år närmre än 4år. 

• Mimisi

Såg att den Besage iZi Plus kom ut häromdagen: www.besafe.no/NY-bilbarnestol-fra-BeSafe/. Verkar som att denna stol med förbättrat lutningsläge + längre rygg och större + upp till 25 kg är ganska svårslagen av övriga konkurrenter. Synd bara att den kommer först i juni till Sverige.

• Sisisisi

Det sök bli jättespännande prova den! Jag hoppas att rygghöjden är tillräcklig. Den är ju högre än på izi kid, men antagligen inte högre än belogic och axkid.

• Mimisi
    Sisisisi skrev 2013-04-26 06:34:36 följande:
    Det sök bli jättespännande prova den! Jag hoppas att rygghöjden är tillräcklig. Den är ju högre än på izi kid, men antagligen inte högre än belogic och axkid.
    Hur mycket högre är Belogic och axkid  än izi kid?
  • Sisisisi
    Mimisi skrev 2013-04-26 11:21:41 följande:
    Hur mycket högre är Belogic och axkid  än izi kid?

Barn kan vara 10-15 cm längre i belogic än i besafe izi kid.
Svar på tråden Bilbarnstol - Maxi-cosi Mobi vs. Britax Maxway vs. Besafe izi kid x3