• hoppsan123

Tonåring som vill hjälpa kompisar med drogproblem

Hej!
    Jag har en tjej på snart 15 som har klasskompisar som har hållit på/ håller på med droger. Två av dem är nära kompisar med henne och hon känner ett stort ansvar och oro för dem. Det finns lärare och andra vuxna som vet om dessa killars problem men hon berättar saker för mig som gör mig orolig för dessa grabbar MEN främst för min tjej som vill försöka hjälpa.

Det är en positiv sida att bry sig om och att försöka hjälpa till och stötta vänner som har det svårt men i detta fall känns det som att det kan leda till mycket negativa saker.
    Vill inte att hon ska bli indragen i något skit eller utnyttjad på ngt sätt.

Vi har en fin relation och pratar mycket med varandra och det ska vi göra nu också  men jag känner mig ganska vilsen i denna situation och vill ha råd hur/vad jag ska göra och säga. 

Hur ska jag säga och förklara faran i detta? Hur ska jag få henne att förstå allvaret med detta? 
    Hur ska jag agera med info hon ger mig i förtroende som visar att andra gör konstiga/farliga saker?

• Svar på tråden Tonåring som vill hjälpa kompisar med drogproblem
  • skogsvitter

Låter som en svår situation och jag vet inte vad ni själva har för bakgrund inom familjen men vet du vad medberoende är? Det är i princip lika illa som missbruket i sig, och ett sjukligt behov att hjälpa och stötta närstående i missbruk. Förklara för henne utifrån aspekten om medberoende att det inte är bra att involvera sig så mycket i människor som missbrukar, det finns inget som kan hjälpa dessa människor förutom deras egen vilja att sluta. Som utomstående kan man alltså knappt göra något alls, det bästa är då att ta avstånd tills personen i fråga faktiskt kommit till insikt och beslutat sig för att ta tag i sitt liv och komma ur missbruket. Då är det naturligtvis viktigt att hon sagt och visat att hon alltid kommer finnas där , när de själva vill ta sig ur! Inte förr.

Den bästa hjälpen från nära och kära är att man sätter gränser och visar genom ett avståndstagande att missbruk inte är ok. Allt annat är fullkomligt meningslöst. Försök förklara detta för henne. Jag vet dock att det är extremt svårt att ta avstånd när man bryr sig om någon, men det är det enda rätta.

Poängtera att det givetvis är en otroligt fin egenskap att vilja hjälpa sina medmänniskor, men förklara också att hjälp kan se olika ut beroende på vad personen i fråga har för behov. Missbruk är ett gissel och drar tyvärr extremt lätt med sig omgivningen och de närstående som vill och försöker bry sig om. Insikten måste komma inifrån personen själv, den kan aldrig komma från andra utifrån.

• hoppsan123

Tack för bra svar! Visste väl detta innerst inne men behövde lite hjälp. Skönt att bolla saker med andra när man blir osäker. tack igen 

Svar på tråden Tonåring som vill hjälpa kompisar med drogproblem