• Anonym (vad göra)

Har blivit kallad till familjerätten någon vill i frågasätta faderskapet??

Vad händer nu?

Fick ett samtal från familjrätten för någon dag sedan om att en man ifrågasätter faderskapet till min lille pojke.

Fick inget namn på personen, men har mina misstankar dock.

Vad händer nu han ville prata med mig han på familjerätten men vad händer..

Ska naturligtvis berätta för min sambo..

• Svar på tråden Har blivit kallad till familjerätten någon vill i frågasätta faderskapet??
  • Anonym (vad göra)

han är ute efter papper som sagt skratta du om du vill vissar ju bara på mognaden

• Anonym (7år)
    Anonym skrev 2013-04-10 23:30:18 följande:

Det är väl bra att han vill ta ansvar? Tuffaste tiden i uppväxten är kvar och då är det bra om pappa finns där.

Ts det är väl bara att erbjuda test?
    JA. han har tagit sitt ansvar i sju år, sedan dagen jag plussade. 
    Och levt med mig i 5 år.

därav tycker jag det är väldigt underligt att man vill göra ett faderskapstest  efter sju år i hennes liv. Har man då vart osäker i sju år tsm med oss?? 

Jag kanske formulerade mig konstigt.  
  • Anonym (vad göra)

Uppdatering av händelse förloppet DNAt fördigt och idioten som sagt bet sig i skägget.

Han har fått lära sig den hårda vägen nu att inte ställa till problem.

Han blir deporterad om ett par veckor från detta land pågrund av olaglig vistelse i över 5 år..

Så han drog en jävla rövare för att få papper i Sverige och trodde detta skulle fördröja procecsen..

Han har förövrigt bett om ursäkt och accepterat migrationsverkets beslut om deportation och förbud att återvända till Eu område på 10 år...

Så äntligen lugn och ro här hemma...........              

• Smartie
    Anonym (vad göra) skrev 2013-06-07 17:51:34 följande:
    Uppdatering av händelse förloppet DNAt fördigt och idioten som sagt bet sig i skägget. Han har fått lära sig den hårda vägen nu att inte ställa till problem. Han blir deporterad om ett par veckor från detta land pågrund av olaglig vistelse i över 5 år.. Så han drog en jävla rövare för att få papper i Sverige och trodde detta skulle fördröja procecsen.. Han har förövrigt bett om ursäkt och accepterat migrationsverkets beslut om deportation och förbud att återvända till Eu område på 10 år... Så äntligen lugn och ro här hemma...........              

Känner du honom ens? Eller varför valde han ut just dig till "offer"? Verkar ju annars helt vansinnigt att göra en sån sak mot någon man inte ens har haft sex med! Jag känner iof en tjej som råkade ut för något liknande, MEN då handlade det om ett svartsjukt ex som bara ville jävlas. Han hävdade bestämt att han var pappan, trots att min kompis skulle ha varit gravid i 11 månader då! Men det blev faderskapstest och han fick på nöten, samt kontaktförbud, mm.
  • Anonym (insatt)
    Smartie skrev 2013-06-08 09:03:07 följande:
    Känner du honom ens? Eller varför valde han ut just dig till "offer"? Verkar ju annars helt vansinnigt att göra en sån sak mot någon man inte ens har haft sex med! Jag känner iof en tjej som råkade ut för något liknande, MEN då handlade det om ett svartsjukt ex som bara ville jävlas. Han hävdade bestämt att han var pappan, trots att min kompis skulle ha varit gravid i 11 månader då! Men det blev faderskapstest och han fick på nöten, samt kontaktförbud, mm.

Det ts har råkat ut för - att någon ogrundat påstår sig kunna vara far - är ovanligt. Men det förekommer och Familjerätten tycker sig skönja en ökning av sådana fall. Ofta handlar det om svartsjuka ex eller dyl som faktiskt har haft en sexuell relation med kvinnan tidigare, men inte inom den sk konceptionstiden (när barnet kan ha blivit till). Men det verkar också ha skett en ökning av män med utvisningsbeslut,eller som vistas illegalt i landet, som griper efter ett sista halmstrå för att - som TS skriver - fördröja processen. Du är inte den första som råkar ut för detta ts, även om det än så länge är ovanligt som sagt. Men om ord står mot ord, måste Familjerätten utreda och gör man faderskapstest är ju saken iof snart ur världen. För att förhindra en ökning av liknande fall, ligger dock på förslag att män med utvisningsbeslut, som påstår sig vara far till ett visst barn, inte får sitt beslut ändrat utan får lämna landet ändå samt får besked i efterhand. Detta lär minska frestelsen att komma med helt ogrundade påståenden mot någon bara för att få stanna i Sverige ett tag till. För det är ju också ett problem om "oskyldiga" pekas ut, det kan ju i värsta fall förstöra deras relation etc.
  • Anonym (insatt)

Och även om det är "enkelt" att göra faderskapstest idag så kostar det ju pengar, därför vill man undvika att det sker en ökning av sk okynnesfall. Ovanstående gäller självklart inte fall där det finns en möjlighet att den andre mannen faktiskt kan vara far (dvs han har haft sex med kvinnan under konceptionstiden) eller där det finns uppenbara utseendemässiga likheter etc. Dvs finns minsta tveksamhet, så testar man. Men för att undvika en ökning av "falska" anmälningar kan män med utvisningsbeslut, ändå tvingas lämna landet i väntan på besked.

• Anonym (vad göra)
    Smartie skrev 2013-06-08 09:03:07 följande:

ja jag visste vem han var, en som rör sig i samma vänskapskrets  så vi har väl pratat och sånt hos gemensamma vänner men inte mycket mer..
  • Smartie
    Anonym (vad göra) skrev 2013-06-08 10:09:44 följande:
    ja jag visste vem han var, en som rör sig i samma vänskapskrets  så vi har väl pratat och sånt hos gemensamma vänner men inte mycket mer..

Ok. Helt sjukt... Men du skriver att han har bett om ursäkt. Har han alltså erkänt att hans påståenden var grundlösa?
  • Anonym (vad göra)
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-08 09:51:01 följande:
    Och även om det är "enkelt" att göra faderskapstest idag så kostar det ju pengar, därför vill man undvika att det sker en ökning av sk okynnesfall. Ovanstående gäller självklart inte fall där det finns en möjlighet att den andre mannen faktiskt kan vara far (dvs han har haft sex med kvinnan under konceptionstiden) eller där det finns uppenbara utseendemässiga likheter etc. Dvs finns minsta tveksamhet, så testar man. Men för att undvika en ökning av "falska" anmälningar kan män med utvisningsbeslut, ändå tvingas lämna landet i väntan på besked.

Det hade varit på plats med att det skickas ut under vänte tiden..

Jag är så  glad att detta är uppklarat nu och att jag och min lilla familj kan ha lite lugn och ro:)..

• Anonym (vad göra)
    Smartie skrev 2013-06-08 10:20:31 följande:

Ok. Helt sjukt... Men du skriver att han har bett om ursäkt. Har han alltså erkänt att hans påståenden var grundlösa?

Ja han bad om ursäkt, och med rätta tur att familjrätten har finger känsla för känsliga ärrenden  så det inte blåste upp till något väldigt obehagligt..

Min handläggare på familjerätten är helt underbar och  har skickat blommogram till honom och hans kollega som satt med..       
  • Smartie
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-08 09:36:02 följande:

Det ts har råkat ut för - att någon ogrundat påstår sig kunna vara far - är ovanligt. Men det förekommer och Familjerätten tycker sig skönja en ökning av sådana fall. Ofta handlar det om svartsjuka ex eller dyl som faktiskt har haft en sexuell relation med kvinnan tidigare, men inte inom den sk konceptionstiden (när barnet kan ha blivit till). Men det verkar också ha skett en ökning av män med utvisningsbeslut,eller som vistas illegalt i landet, som griper efter ett sista halmstrå för att - som TS skriver - fördröja processen. Du är inte den första som råkar ut för detta ts, även om det än så länge är ovanligt som sagt. Men om ord står mot ord, måste Familjerätten utreda och gör man faderskapstest är ju saken iof snart ur världen. För att förhindra en ökning av liknande fall, ligger dock på förslag att män med utvisningsbeslut, som påstår sig vara far till ett visst barn, inte får sitt beslut ändrat utan får lämna landet ändå samt får besked i efterhand. Detta lär minska frestelsen att komma med helt ogrundade påståenden mot någon bara för att få stanna i Sverige ett tag till. För det är ju också ett problem om "oskyldiga" pekas ut, det kan ju i värsta fall förstöra deras relation etc.
    Kommer män i så fall utvisas även om kvinnan intygar att han är far? Det är ju en annan sak...
  • Anonym (insatt)
    Smartie skrev 2013-06-08 12:33:22 följande:
    Kommer män i så fall utvisas även om kvinnan intygar att han är far? Det är ju en annan sak...
    Jag talar naturligtvis om fall där det redan finns en pappa med i bilden och där mamman förnekar att den andra skulle vara far. Särskilt om hon nekar till att ens ha haft sex med honom. Visst är det svårt för Familjerätten kan inte utan vidare tro på kvinnan heller, det finns bevisligen kvinnor som av olika skäl vill dölja det verkliga faderskapet. Problemet är ju också att ord ofta står mot ord - tills testet är gjort. Men givetvis vill man ändå undvika att psykiskt sjuka med vanföreställningar, hämndlystna ex, utvisningshotade män eller andra som påstår sig vara far till barn de omöjligt kan vara far till, tar upp tid, pengar och energi. Det är ju (som sagt) inte så kul för det drabbade paret heller, om "anklagelsen" är helt ogrundad.

Hur det blir med utvisningshotade män som verkligen har fått barn i Sverige, med en svensk kvinna, vet jag inte, men det är ju inte en fråga för Familjerätten utan snarare Migrationsverket. 
  • Anonym (vad göra)

Nu är det ju så att det krävs ganska mycket för att familjerätten ska stå för ett DNA tes i mitt fall gjorde dom det för att jag skulle få RO, jag var ett undantag då  det var ett känsligt ärrende då min man troligen skulle ha slagit i hjäl vederbörande så gjordes detta utan faderns vetskap då jag står som ensam vårdnadshavare på pappret.

Mannen i fråga kommer från samma and som min man som är fader til barnet detta och vårt kommande barn..  

• Smartie
    Anonym (vad göra) skrev 2013-06-08 13:23:19 följande:
    Nu är det ju så att det krävs ganska mycket för att familjerätten ska stå för ett DNA tes i mitt fall gjorde dom det för att jag skulle få RO, jag var ett undantag då  det var ett känsligt ärrende då min man troligen skulle ha slagit i hjäl vederbörande så gjordes detta utan faderns vetskap då jag står som ensam vårdnadshavare på pappret.

Mannen i fråga kommer från samma and som min man som är fader til barnet detta och vårt kommande barn..  
    Varför har du ensam vårdnad om ni är gifta / ett par? Känner din man killen?

Det klart att han skulle ha blivit förbannad, men "ha ihjäl" låter lite överdrivet. 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (vad göra) skrev 2013-06-08 13:23:19 följande:

Jag kanske uttryckte mig oklart tidigare. Om mamman nekar och det redan finns en känd pappa, är det mycket ovanligt att FR står för kostnaden. Däremot är det inte mamman (i detta fall du) som ska stå för kostnaden heller, utan det får i så fall mannen som påstår sig kanske vara far göra. Han borde alltså ha stått för detta, inte FR. De går normalt bara in och betalar om det finns oklarheter kring faderskapet från början, dvs man inte vet vem som är far och fler män kanske måste testas. Men att utreda ett ärende kostar ju också pengar, tid och energi.
  • Anonym (vad göra)
    Smartie skrev 2013-06-08 16:35:14 följande:
    Varför har du ensam vårdnad om ni är gifta / ett par? Känner din man killen?

Det klart att han skulle ha blivit förbannad, men "ha ihjäl" låter lite överdrivet. 

Det är absolut inte överdrivet ska jag få be att tala om... Han  är beskyddande mot oss som familj på ett väldigt aktivt sätt och varför  jag har egen vårdnad  är ett annat kapitel
  • Anonym (vad göra)
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-08 16:42:35 följande:
    Jag kanske uttryckte mig oklart tidigare. Om mamman nekar och det redan finns en känd pappa, är det mycket ovanligt att FR står för kostnaden. Däremot är det inte mamman (i detta fall du) som ska stå för kostnaden heller, utan det får i så fall mannen som påstår sig kanske vara far göra. Han borde alltså ha stått för detta, inte FR. De går normalt bara in och betalar om det finns oklarheter kring faderskapet från början, dvs man inte vet vem som är far och fler män kanske måste testas. Men att utreda ett ärende kostar ju också pengar, tid och energi.

Som jag sa så gjorde familjerätten ett undantag.... Vilket jag är extremt tacksam för.

Nu ska jag ta och gosa om  min goa lilla son, vi väntar på att pappa kommer hem från jobbet..
  • Smartie
    Anonym (vad göra) skrev 2013-06-08 17:24:36 följande:

Det är absolut inte överdrivet ska jag få be att tala om... Han  är beskyddande mot oss som familj på ett väldigt aktivt sätt och varför  jag har egen vårdnad  är ett annat kapitel
    Fast att "slå ihjäl" nån bara för att den påstår sig vara farsa, är inte beskyddande Det låter mer som att vara ihop med en grottmänniska.

Att han hade blivit förbannad är en annan sak, det förstår jag till fullo. 
  • Anonym (insatt)
    Smartie skrev 2013-06-08 18:13:14 följande:
    Fast att "slå ihjäl" nån bara för att den påstår sig vara farsa, är inte beskyddande Det låter mer som att vara ihop med en grottmänniska.

Att han hade blivit förbannad är en annan sak, det förstår jag till fullo. 
    Kan mannen bli våldsam, har man definitivt valt fel karl, det håller jag med om. Men falska anklagelser av det här slaget kan ändå ställa till tråkigheter i många relationer. Tilliten kan förstöras (särskilt om paret har haft det lite trassligt, otrohet finns med sen tidigare etc) trots att DNA-testet visar att "rätt" pappa ÄR pappa. Därför gör FR ibland undantag, eller försöker hjälpa till så gott de kan om misstankarna om en annan far verkar grundlösa.
Svar på tråden Har blivit kallad till familjerätten någon vill i frågasätta faderskapet??