AngelandDevil skrev 2013-04-16 01:29:22 följande:
Lillstrumpan79: Har du provat att amma i olika ställningar? Prova att amma i en laidback där din tjej ligger med sin mage på din mage. Låt henne ta sig upp till bröstet själv och låt henne ta den tid hon behöver för att få ett stort och bra tag vid bröstet. Du själv ligger uppbullad med kuddar bakom dig och halvliggandes. Se till att göra det bekvämt för dig så du slappnar av. Ge bara lite stöd när dottern rullar för mycket åt någon sida annars låt henne jobba sig upp till bröstet helt själv.
Upplever du lika svårt i alla amningsställningar att få henne att få ett bra tag? Prova dig gärna fram. När du sitter och lägger till henne för att amma försök placera henne lite väl långt ifrån bröstet. Ta din bröstvårta nästan i näshöjd på henne så hon måste gapa jätte stort för att nå. När du ser henne gapa så stort för bröstvårtan så den hamnar mer vid näsvingen innan hon sluter tag. Tricket för att få henne att ta ett stort tag egentligen är att "reta fram" ett stort tag. På så vis kan hon inte ta ett tag lika snabbt då bröstvårtan inte riktigt går att nå om du inte hjälper till att föra den vid en näsvingsnivå/munnivå när hon gapar stort. Förstår du vad jag menar?
Det är även viktigt att du fortsätter försöka se till att hon tar ett stort tag, prova flera gånger per dag helst varje gång om du orkar. När hon får ett tag som inte är stort nog så stick in ett finger i mungipan på henne så att vakuumet släpper och så får hon göra ett nytt försök att ta ett stort tag.
Du skulle inte känna dig bekväm att eventuellt ringa en hjälpmamma ifrån amningshjälpen som kan komma hem och göra en amningsobservation och hjälpa dig att rätta till taget? Det måste varit både jobbigt och smärtsamt att ha det på detta vis i en månads tid men det är jätte bra att du söker dig ut efter hjälp. Detta går att fixa så att amningarna blir mycket mer behagliga.
Tusen tack för svar! Att amma mage mot mage är nog enda ställningen vi inte testat, i övrigt borde jag kunna få jobb som akrobat
Ska prova att reta henne mer genom att hålla henne längre ifrån, det du beskriver låter superlogiskt & det känns som att jag gjort typ så men gissar att jag ändå haft henne för nära då hon plötsligt liksom bara hugger & får fatt i mig.
Att någon kommer hit låter toppen men jag tror att jag får ta mig till lunds sjukhus om jag vill ha handgriplig hjälp. Har varit för lat på den fronten men borde kanske försöka boka tid. Har liksom "härdats" på smärtfronten & tösen växer ju hejvilt, därav min lathet...