• AngelandDevil

Hjälpmamma/amningsrådgivare, välkomen att ställa frågor kring amning

Hej!

Jag är hjälpmamma för amningshjälpen (www.amningshjalpen.se) och tänkte att det kunde vara bra att starta en tråd för er som vill/behöver hjälp med amning. Vissa vet kanske inte om att amningshjälpen finns eller vissa drar er kanske från att ta kontakt med någon på det viset. Ni kan ställa era frågor här i tråden eller PM:a mig. Om det blir många som skriver kommer jag försöka svara i bästa mån.

Alla frågor kring amning är välkomna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-16 02:14
    Tack för alla frågor ni skrivit och att ni tålmodigt väntat på svar. Jag känner inte att jag kan svara på alla era frågor på ett tillfredsställande sätt då det blir många inlägg och för lite tid för mig att hinna med. Detta är dock ett tillfälle i akt att tipsa er om att det annars finns en facebook sida där man också kan skriva och ställa sina frågor kring amning:

www.facebook.com/groups/4847512890/

• Svar på tråden Hjälpmamma/amningsrådgivare, välkomen att ställa frågor kring amning
  • Lillstrumpa79

Chansar... 1 månad gammal dotter som går upp fint i vikt men hon vägrar öppna munnen nämnvärt utan "slurpar" raskt in vårtan hur tusan jag än gör. Hade ruskiga sår i början, körde amningsnapp men den vägrar hon nu. Jag ser helt deformerad ut när hon ätit men uppenbarligen får hon ju i sig då hon går upp 400 g per vecka!
    Önskar tips på hur jag får henne att ta rätt tag.. 

• AngelandDevil
    Lillstrumpan79: Har du provat att amma i olika ställningar? Prova att amma i en laidback där din tjej ligger med sin mage på din mage. Låt henne ta sig upp till bröstet själv och låt henne ta den tid hon behöver för att få ett stort och bra tag vid bröstet. Du själv ligger uppbullad med kuddar bakom dig och halvliggandes. Se till att göra det bekvämt för dig så du slappnar av. Ge bara lite stöd när dottern rullar för mycket åt någon sida annars låt henne jobba sig upp till bröstet helt själv.

Upplever du lika svårt i alla amningsställningar att få henne att få ett bra tag? Prova dig gärna fram. När du sitter och lägger till henne för att amma försök placera henne lite väl långt ifrån bröstet. Ta din bröstvårta nästan i näshöjd på henne så hon måste gapa jätte stort för att nå. När du ser henne gapa så stort för bröstvårtan så den hamnar mer vid näsvingen innan hon sluter tag. Tricket för att få henne att ta ett stort tag egentligen är att "reta fram" ett stort tag. På så vis kan hon inte ta ett tag lika snabbt då bröstvårtan inte riktigt går att nå om du inte hjälper till att föra den vid en näsvingsnivå/munnivå när hon gapar stort. Förstår du vad jag menar?

Det är även viktigt att du fortsätter försöka se till att hon tar ett stort tag, prova flera gånger per dag helst varje gång om du orkar. När hon får ett tag som inte är stort nog så stick in ett finger i mungipan på henne så att vakuumet släpper och så får hon göra ett nytt försök att ta ett stort tag.

Du skulle inte känna dig bekväm att eventuellt ringa en hjälpmamma ifrån amningshjälpen som kan komma hem och göra en amningsobservation och hjälpa dig att rätta till taget? Det måste varit både jobbigt och smärtsamt att ha det på detta vis i en månads tid men det är jätte bra att du söker dig ut efter hjälp. Detta går att fixa så att amningarna blir mycket mer behagliga.
  • AngelandDevil
    Älskarlivet81: Nu skrev du detta ett bra tag sedan och jag ber om ursäkt att jag inte svarat. Jag hoppas det gått väl för er. 100g är fullt normalt att gå upp under en veckas tid och det viktigaste när man tittar på ett barns tillväxt är hur det växer i längden, huvudomfånget, att det kissar flera gånger per dygn och att verkar nöjt och piggt i övrigt. Det är helheten som är viktigast. Sedan tycker jag inte heller du behöver oroa dig, fastän jag förstår att det inte är lätt speciellt inte när man har en tidigare negativ amningserfarenhet. Glöm inte att kolla på helheten och att den viktuppgång du beskriver är fullt normal.
  • AngelandDevil
    Älskarlivet81: Återigen ber jag om ursäkt får långsamt svar. Hur har det gått för dig/er? Mitt tips skulle vara att avvakta i några dagar och se om det försvinner eller inte. Gör det inte det skulle mitt råd vara att kontakta läkare så att man kan ta en odling för att utesluta svamp, infektion m.m.
  • AngelandDevil
    Babyface01: Jag ber om ursäkt för långsamt svar. Hur har det gått för er? Att vädra och ta bröstmjölk på är mina bästa tips. Om detta ändå inte hjälper så kanske du kan låta det bröstet vila tills såret ser lite bättre ut och så länge handmjölka eller pumpa ut bröstmjölk ur det bröstet du har såret så att det får chans att läka. Oftast räcker det dock med att vädra och ta bröstmjölk på under någon veckas tid. Se till att du alltid hanterar såret med rena händer så att det inte blir infekterat. Oftast kommer det var ur såret om det är infekterat men om du känner dig osäker om det är infekterat eller ej är det bättre att låta vården ta en titt på det så det inte blir värre.
  • AngelandDevil

Tracy: Överproduktion är knepigt att få bukt med och det brukar behövas en hel del tålamod. Kan tänka mig att det inte är en lätt sits att vara i. Du och dottern verkar dock kämpa på bra trots upp och nedgångar. Mitt tips är att du går in på amningshjälpens hemsida och läser mer kring blockamning där. Här kan du gå in och kika: http://www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf Om det är något du undrar över om vad som står är det bara att säga till.

Ibland får man pumpa ut båda brösten helt och hållet flera gånger under perioder för att du ska slippa otroliga spänningar och fastän det här delvis stimulerar bröstproduktionen är det bättre än att få mjölkstockning. Målet för dig är att egentligen blockamma och få så långa block som möjligt (kan läsa om det i länken ovan) och när det spänner för mycket (enligt dig själv) i ena bröstet (som du inte ammar på) och det inte heller hjälper att mjölka ur några droppar för att få den värsta spänningen att släppa är det bättre att "börja om" med första steget på blockamningen igen och pumpa/tömma ur båda brösten helt igen. Du får försöka pröva dig fram och försök att inte stressa på det hela. Det tar tid att få ner en överproduktion, ibland flera veckor. Däremot så blir det stegvis bättre ju längre man kommer i processen så man behöver inte misströsta heller.

Hur har det gått för dig hittills med överproduktionen? Förlåt för långsamt svar.

• AngelandDevil
    sophiie: Du har redan fått ett svar med lite tips men det är bra om du försöker pumpa så ofta som möjligt för det stimulerar produktionen mer. På natten är även bra om man kan gå upp några gånger och pumpa, trots att det kan vara jobbigt, så är det bara under en kort period tills du kan komma hem och amma igen. Det är bra att veta att många kvinnor har svårt att få ut mjölk när de pumpar så det är inte ovanligt eller konstigt på något vis. Du kan gärna prova att handmjölka istället. Detta efterliknar barnets sugmönster bäst och det stimulerar extra mycket bröstmjölksproduktionen. Här kan du hitta information om hur man handmjölkar: http://www.amningshjalpen.se/images/stories/pdf/handmjolkning.pdf .Ha gärna en bild eller något som luktar som ditt barn då det också hjälper mjölken att rinna till. Att vara avslappnad är också viktigt för att mjölken ska rinna till så se gärna till att ha vatten, något att äta, någon lugnande musik i bakgrunden eller dylikt. Föreställ hur mjölken rinner till när du ammar och använd dig gärna av visualisering för att se ditt barn framför dig och hur det ammar.

Hur länge är du ifrån barnet? Är det bara på natten barnet inte kan vara där eller kan du amma barnet om dagarna? Lite amning med barnet är ju bättre än ingen alls i alla fall och så får du handmjölka/pumpa så mycket du kan utöver det. Det viktiga är att du stimulerar så mycket som möjligt och försök att inte tänka lika mycket på mängd då det bara blir ett stressmoment istället.
  • AngelandDevil
    hannis: Mitt råd är att i slutändan ge blockamningen en chans till. Läs lite mer om blockamning på amningshjälpens hemsida och skriv gärna här igen så kan vi bolla idéer. Tänk på att det kan ta flera veckor att få bukt med en överproduktionen. Nu är problemet för dig en stark utdrivningsreflex men det brukar också bero på att det finns mycket mjölk som kan skapa det trycket i mjölkgångarna. Här kan du läsa om överproduktion: www.familjeliv.se/Forum-3-38/m69179786-4.html?http://www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf Det är jätte bra att du bär och ammar på barnets signaler, bra jobbat. :)

Förlåt att mitt svar dröjt också och berätta gärna om några förändringar har skett för er.
  • gbgtjej

Jag har oxå problem med att min 7-veckors son inte tar tillräckligt stort tag, så har haft problem med sår och infektioner och flera antibiotikaomgångar.
    Nu kör vi med amningsnapp och det funkar jättebra, det jag undrar över är när jag vill sluta med den, hur får jag honom att ta större tag? Han blir vansinnigt arg om inte bröstet kommer direkt ( även om jag lägger honom där vid tidiga signaler) så är svårt att låta honom "söka sig själv" till bröstet. Har provat tvillingställning, det funkar ibland, liggamma funkar inte alls...

• älskarlivet81
    AngelandDevil skrev 2013-04-16 01:35:13 följande:
    Älskarlivet81: Nu skrev du detta ett bra tag sedan och jag ber om ursäkt att jag inte svarat. Jag hoppas det gått väl för er. 100g är fullt normalt att gå upp under en veckas tid och det viktigaste när man tittar på ett barns tillväxt är hur det växer i längden, huvudomfånget, att det kissar flera gånger per dygn och att verkar nöjt och piggt i övrigt. Det är helheten som är viktigast. Sedan tycker jag inte heller du behöver oroa dig, fastän jag förstår att det inte är lätt speciellt inte när man har en tidigare negativ amningserfarenhet. Glöm inte att kolla på helheten och att den viktuppgång du beskriver är fullt normal.
    Tack för svar!
    Hon har gått upp runt 250 g/vecka de senaste två veckorna så nu börjar oron för ev amningskrångel släppa!
    AngelandDevil skrev 2013-04-16 01:40:08 följande:
    Älskarlivet81: Återigen ber jag om ursäkt får långsamt svar. Hur har det gått för dig/er? Mitt tips skulle vara att avvakta i några dagar och se om det försvinner eller inte. Gör det inte det skulle mitt råd vara att kontakta läkare så att man kan ta en odling för att utesluta svamp, infektion m.m.
    Jag var noga att hon verkligen fick bra tag några dagar och det känns bättre nu. Emellanåt gör det ont igen, framfrö allt när hon sugit länge på bröstet. Men jag hör hur hon kluckar i sig en massa mjölk!

• hannis
    AngelandDevil skrev 2013-04-16 02:21:34 följande:
    hannis: Mitt råd är att i slutändan ge blockamningen en chans till. Läs lite mer om blockamning på amningshjälpens hemsida och skriv gärna här igen så kan vi bolla idéer. Tänk på att det kan ta flera veckor att få bukt med en överproduktionen. Nu är problemet för dig en stark utdrivningsreflex men det brukar också bero på att det finns mycket mjölk som kan skapa det trycket i mjölkgångarna. Här kan du läsa om överproduktion: www.familjeliv.se/Forum-3-38/m69179786-4.html...://www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjo lkAN32007.pdf Det är jätte bra att du bär och ammar på barnets signaler, bra jobbat. :)

Förlåt att mitt svar dröjt också och berätta gärna om några förändringar har skett för er.
    Tack det tycks ha löst sig själv nu. Han är lite större och har lärt sig att äta lite fortare helt enkelt. Glad
  • Lillstrumpa79
    AngelandDevil skrev 2013-04-16 01:29:22 följande:
    Lillstrumpan79: Har du provat att amma i olika ställningar? Prova att amma i en laidback där din tjej ligger med sin mage på din mage. Låt henne ta sig upp till bröstet själv och låt henne ta den tid hon behöver för att få ett stort och bra tag vid bröstet. Du själv ligger uppbullad med kuddar bakom dig och halvliggandes. Se till att göra det bekvämt för dig så du slappnar av. Ge bara lite stöd när dottern rullar för mycket åt någon sida annars låt henne jobba sig upp till bröstet helt själv.

Upplever du lika svårt i alla amningsställningar att få henne att få ett bra tag? Prova dig gärna fram. När du sitter och lägger till henne för att amma försök placera henne lite väl långt ifrån bröstet. Ta din bröstvårta nästan i näshöjd på henne så hon måste gapa jätte stort för att nå. När du ser henne gapa så stort för bröstvårtan så den hamnar mer vid näsvingen innan hon sluter tag. Tricket för att få henne att ta ett stort tag egentligen är att "reta fram" ett stort tag. På så vis kan hon inte ta ett tag lika snabbt då bröstvårtan inte riktigt går att nå om du inte hjälper till att föra den vid en näsvingsnivå/munnivå när hon gapar stort. Förstår du vad jag menar?

Det är även viktigt att du fortsätter försöka se till att hon tar ett stort tag, prova flera gånger per dag helst varje gång om du orkar. När hon får ett tag som inte är stort nog så stick in ett finger i mungipan på henne så att vakuumet släpper och så får hon göra ett nytt försök att ta ett stort tag.

Du skulle inte känna dig bekväm att eventuellt ringa en hjälpmamma ifrån amningshjälpen som kan komma hem och göra en amningsobservation och hjälpa dig att rätta till taget? Det måste varit både jobbigt och smärtsamt att ha det på detta vis i en månads tid men det är jätte bra att du söker dig ut efter hjälp. Detta går att fixa så att amningarna blir mycket mer behagliga.
    Tusen tack för svar! Att amma mage mot mage är nog enda ställningen vi inte testat, i övrigt borde jag kunna få jobb som akrobat
    Ska prova att reta henne mer genom att hålla henne längre ifrån, det du beskriver låter superlogiskt & det känns som att jag gjort typ så men gissar att jag ändå haft henne för nära då hon plötsligt liksom bara hugger & får fatt  i mig.
    Att någon kommer hit låter toppen men jag tror att jag får ta mig till lunds sjukhus om jag vill  ha handgriplig hjälp. Har varit för lat på den fronten men borde kanske försöka boka tid. Har liksom "härdats" på smärtfronten & tösen växer ju hejvilt, därav min lathet...   
  • Trebarnsmamman13

Hej! Min 3-månaders har börjat skrika när jag lägger honom till bröstet, ofta vägrar han amma, tar några tag och släpper sedan. Ofta måste jag ligga ner och amma, då funkar det oftare, men innan måste jag gå runt och bära/sjunga och lugna och sen snabbt fram med bröstet, då KAN det gå. Jag märker att han är hungrig, men han har väl inte "tid" eller nåt, det händer mycket nu, han har hittat sina händer och är väldigt intresserad av omvärlden. Det funkar inte att sitta med honom sittandes framför, heller... Tips? Annars har amningen funkat kanonbra.

• PollyPop

Hej!Jag lyckades sluta amma min tvååring för en vecka sedan och det gick över all förväntan.Men jag har fortfarande en knuta i mitt ena bröst.Vad ska jag göra?Är det mjölk som stockats?Jag har inte ont och har inte feber.Tacksam för svar!

• Jeenniii

Jag har en fråga om mjölkstockning.
    Detta är mitt andra barn, han är 3 veckor. Min första är född på hösten, så har inte ammat sommartid innan. Vad ska man tänka på för att inte få mjölkstockning sommartid? Är det helt uteslutet att bada i ex havet osv? Och hur påklädd behöver man vara? Vill inte gärna gå i kofta hela sommaren ;)

Tacksam för svar! Jenni

Svar på tråden Hjälpmamma/amningsrådgivare, välkomen att ställa frågor kring amning