Anonym skrev 2013-03-13 11:45:14 följande:
I min lilla kommun är det socialtjänsten som är familjerätten, vet inte hur det fungerar i övriga landet. Men att kontakta socialtjänsten och ställa frågor ser jag aldrig som fel, dom vet ju och kan om inte annat lotsa vidare till sådana som vet.
Jag skriver bara vad jag tycker och tar båda föräldrarna lika stort ansvar över barnet så har bägge samma skyldighet att lösa barnets boende. Men om den ene inte gör det så måste ju den som har barnet hos sig just då och inte längre vill ha det kontakta socialtjänsten, är min uppfattning då.
Är det samma sak, familjerätt och socialtjänst? Då borde väl det bästa vara att man träffas för samarbetssamtal först? Att man där först försöker diskutera hur man ska lösa boendet? Eller kan x flytta innan något är diskuterat och låta y lösa boendet?
Här kan man säkert diskutera både etiskt och faktiskt. Att x inte borde flytta innan det är diskuterat men att x faktiskt kan flytta innan dess. Blir det då y som snällt får lösa boendet? X får ju inte ta med sig barnet hur som helst, det finns det ju lag på och barnet vill dessutom stanna så inget talar för att x tar med sig barnet. Y får stå som heltidsförälder under den tid som x är utomlands, alternativt söka annat boende för barnet.
???