• Anonym (frågvis)

Flytt och boende

Två skilda föräldrar, delad vårdnad och delat boende, vi kan kalla dem x och y. X vill flytta tillfälligt ett par år till annat land. Barnet är stort nog att bli tillfrågad och vill stanna kvar. Y vill att barnet bor kvar men inte på heltid. Vad gäller här?

• Svar på tråden Flytt och boende
  • Brumma

Y kan inte hindra X att flytta - det har man rätt till oavsett om man har barn eller inte.
    Det Y måste göra är att välja - inte låta barnet stanna - alls, eller ta barnet på heltid.

Beroende på hur långt bort X flyttar så finns det ju olika alternativ.
    Är dte en flygresa på några timmar så kan ju barnet åka till X en helg i månaden samt på lov.

• Anonym (frågvis)

Hur gör man när y inte har heltid? Var ska barnet vara då?

• Anonym

Menar du på fullt allvar att ingen av föräldrarna vill ha barnet? Vill inte den kvarboende föräldern ha barnet på heltid får denne antagligen lösa det eller låta barnet flytta med den utflyttande. Vill inte den utflyttande ha barnet med sig får väl föräldrarna hitta andra som tar hand om barnet eller kontakta socialtjänsten som säkert kan hjälpa till, att medla till en början i alla fall. 

Låter skrämmande! Hoppas det löser sig! 

• Anonym (frågvis)
    Anonym skrev 2013-03-13 10:33:35 följande:
    Menar du på fullt allvar att ingen av föräldrarna vill ha barnet? Vill inte den kvarboende föräldern ha barnet på heltid får denne antagligen lösa det eller låta barnet flytta med den utflyttande. Vill inte den utflyttande ha barnet med sig får väl föräldrarna hitta andra som tar hand om barnet eller kontakta socialtjänsten som säkert kan hjälpa till, att medla till en början i alla fall. 

Låter skrämmande! Hoppas det löser sig! 
    Är det y som ska lösa det? Om det inte finns "andra" som kan ta hand om barnet, är det socialtjänsten som tar hand om det då?

I vilket läge kontaktas i så fall socialtjänst? Kan man kontakta socialtjänsten innan man har varit på Familjerätten?
  • Anonym

I min lilla kommun är det socialtjänsten som är familjerätten, vet inte hur det fungerar i övriga landet. Men att kontakta socialtjänsten och ställa frågor ser jag aldrig som fel, dom vet ju och kan om inte annat lotsa vidare till sådana som vet.

Jag skriver bara vad jag tycker och tar båda föräldrarna lika stort ansvar över barnet så har bägge samma skyldighet att lösa barnets boende. Men om den ene inte gör det så måste ju den som har barnet hos sig just då och inte längre vill ha det kontakta socialtjänsten, är min uppfattning då. 

• Anonym
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-13 10:47:33 följande:
    Är det y som ska lösa det? Om det inte finns "andra" som kan ta hand om barnet, är det socialtjänsten som tar hand om det då?

I vilket läge kontaktas i så fall socialtjänst? Kan man kontakta socialtjänsten innan man har varit på Familjerätten?
    Föräldrar kan aldrig tvingas ta hand om sina barn och vägrar båda att ha barnet på heltid så är det nog lämpligast att man kontaktar socialtjänsten för att barnet ska ha chans att bli familjehemsplacerad.
  • Brumma
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-13 10:47:33 följande:

Man kan ju tycka att barnet kanske får det bättre av att inte bo hos föräldern alls - bli avlastad på ngn annan "ibland" för att personen som bor kvar i landet inte vill ha heltid måste vara otroligt knäckande..
    Ibland undrar jag hur männsikor tänker...

Avlastningsfamilj däremot är en annan sak, ngn man kan få hjälp med så att man ska ORKA och klara av vardagen - men att försöka hitta ngn som man kan lämpa av barnet på... nä... fy...
  • Anonym (frågvis)
    Anonym skrev 2013-03-13 11:45:14 följande:
    I min lilla kommun är det socialtjänsten som är familjerätten, vet inte hur det fungerar i övriga landet. Men att kontakta socialtjänsten och ställa frågor ser jag aldrig som fel, dom vet ju och kan om inte annat lotsa vidare till sådana som vet.

Jag skriver bara vad jag tycker och tar båda föräldrarna lika stort ansvar över barnet så har bägge samma skyldighet att lösa barnets boende. Men om den ene inte gör det så måste ju den som har barnet hos sig just då och inte längre vill ha det kontakta socialtjänsten, är min uppfattning då. 
    Är det samma sak, familjerätt och socialtjänst? Då borde väl det bästa vara att man träffas för samarbetssamtal först? Att man där först försöker diskutera hur man ska lösa boendet? Eller kan x flytta innan något är diskuterat och låta y lösa boendet?

Här kan man säkert diskutera både etiskt och faktiskt. Att x inte borde flytta innan det är diskuterat men att x faktiskt kan flytta innan dess. Blir det då y som snällt får lösa boendet? X får ju inte ta med sig barnet hur som helst, det finns det ju lag på och barnet vill dessutom stanna så inget talar för att x tar med sig barnet. Y får stå som heltidsförälder under den tid som x är utomlands, alternativt söka annat boende för barnet.

???
  • Anonym
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-13 12:38:19 följande:
    Är det samma sak, familjerätt och socialtjänst? Då borde väl det bästa vara att man träffas för samarbetssamtal först? Att man där först försöker diskutera hur man ska lösa boendet? Eller kan x flytta innan något är diskuterat och låta y lösa boendet?

Här kan man säkert diskutera både etiskt och faktiskt. Att x inte borde flytta innan det är diskuterat men att x faktiskt kan flytta innan dess. Blir det då y som snällt får lösa boendet? X får ju inte ta med sig barnet hur som helst, det finns det ju lag på och barnet vill dessutom stanna så inget talar för att x tar med sig barnet. Y får stå som heltidsförälder under den tid som x är utomlands, alternativt söka annat boende för barnet.

???
    X kan flytta när som helst och då får Y ta barnet. Svårare är det inte. Vägrar Y Att X tar med barnet så får Y ta barnet på heltid. Någon annan lösning finns inte. Och boendet ändras inte tillbaks för att X kommer hem igen, vare sig barnet blivit familjehemsplacerat eller bor hos Y.
  • Anonym (frågvis)
    Anonym skrev 2013-03-13 12:40:48 följande:
    X kan flytta när som helst och då får Y ta barnet. Svårare är det inte. Vägrar Y Att X tar med barnet så får Y ta barnet på heltid. Någon annan lösning finns inte. Och boendet ändras inte tillbaks för att X kommer hem igen, vare sig barnet blivit familjehemsplacerat eller bor hos Y.
    Men om x kommer hem igen och vill ha deltidsboende igen och ansöker om det så borde väl x rimligtvis få det? Varför inte?
  • Anonym
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-13 12:53:54 följande:
    Men om x kommer hem igen och vill ha deltidsboende igen och ansöker om det så borde väl x rimligtvis få det? Varför inte?
    Vem ska X ha deltidsboende med? Socialtjänsten? Varför skulle en domstol ge växelvis boende till en förälder som övergett sitt barn?
  • Anonym (frågvis)
    Anonym skrev 2013-03-13 12:57:31 följande:
    Vem ska X ha deltidsboende med? Socialtjänsten? Varför skulle en domstol ge växelvis boende till en förälder som övergett sitt barn?
    Fast nu pratar vi ju inte om domstol. Vi målade upp ett scenario där y antingen har heltid, eller deltid med familjehemsboende. X kommer hem igen och ansöker om deltidsboende igen. Det blir ju deltidsboende växelvis med y. Barnet ska ju ombesörjas umgänge med båda sina föräldrar. Om x vill och ansöker så bör ju det uppmuntras för barnets skull. Ansökan sker väl inte till domstol? Om y nekar så är ju det umgängessabotage?
  • Anonym
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-13 13:06:09 följande:
    Fast nu pratar vi ju inte om domstol. Vi målade upp ett scenario där y antingen har heltid, eller deltid med familjehemsboende. X kommer hem igen och ansöker om deltidsboende igen. Det blir ju deltidsboende växelvis med y. Barnet ska ju ombesörjas umgänge med båda sina föräldrar. Om x vill och ansöker så bör ju det uppmuntras för barnets skull. Ansökan sker väl inte till domstol? Om y nekar så är ju det umgängessabotage?
    Man får ALDRIG deltid med en vecka i familjehem. Antingen  bor barnet hemma eller i familjehem. Det är bara att välja.

Ansökan sker till domstol. Nej, har X övergett barnet är det knappast i barnets intresse att börja bo varannan vecka igen.
  • fjonkelina

Ett praktexempel på föräldrar utan ansvarskänsla för sin egen avkomma. Horribelt att man förväntar sig en skön lösning av samhället. Finns få anledningar till att man ska få igenom en sådan avlastning tror jag. Är det så att Y har en mycket svår sjukdom där avlastning är enda sättet att behålla ett barn på? Eller vad är anledningen till att Y inte "kan" ha barnet på heltid?

Kan aldrig tänka mig att man får igenom en sådan avlastning bara för att...liksom.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Kjell2
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-13 13:06:09 följande:

Så länge föräldrarna är överrens kan man nästan göra hur som helst med boende och umgänge. Är de inte överrens krävs domstol som bestämmer.

Så antingen kommer man överrens eller så får man låta domstol bestämma
  • Kjell2
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-13 08:25:56 följande:
    Två skilda föräldrar, delad vårdnad och delat boende, vi kan kalla dem x och y. X vill flytta tillfälligt ett par år till annat land. Barnet är stort nog att bli tillfrågad och vill stanna kvar. Y vill att barnet bor kvar men inte på heltid. Vad gäller här?

I först steget få föräldran föröka snacka ihop sig om vad som blir bäst. Kanske att gå mot barnens vilja och ta med dem till nya landet, kanske att barnen bor heltid hos Y med har mycket lov, långhelger mm hos X,

Om Y blåvägrar att ha heltid får X funder på vad att göra; stanna, ta med barnen utomlands, flytta utan barn. Därefter får Y fundra på vad göra. Om X ändå flyttar med barn kanske en stämning och vårdnadstvist. Om X flyttar utan barn bli heltidsförälder eller lämna barnen till fosterhem.
  • Kjell2
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-13 12:53:54 följande:

X kan mycket väl få deltidsboende vid hemkomst. Men det är inte garanterat. Om föräldrarna är överrens blir det som föräldrarna bestämmer.

Annars får domstol avgöra. Då barnen då lär vara hyfsat gamal kommer de ha mycket att säga till om. I övrigt kommer mycket hänga på hur det skulle funka med skola, kompisar samt lämplighet
  • Anonym (frågvis)
    fjonkelina skrev 2013-03-13 13:20:10 följande:
    Ett praktexempel på föräldrar utan ansvarskänsla för sin egen avkomma. Horribelt att man förväntar sig en skön lösning av samhället. Finns få anledningar till att man ska få igenom en sådan avlastning tror jag. Är det så att Y har en mycket svår sjukdom där avlastning är enda sättet att behålla ett barn på? Eller vad är anledningen till att Y inte "kan" ha barnet på heltid?

Kan aldrig tänka mig att man får igenom en sådan avlastning bara för att...liksom.
    Ja, det är det som är frågan. Finns det ett sådant alternativ? Vad i så fall? Vad gör "samhället"?
  • Kjell2
    Anonym (frågvis) skrev 2013-03-13 14:39:42 följande:
    Ja, det är det som är frågan. Finns det ett sådant alternativ? Vad i så fall? Vad gör "samhället"?

Om t ex X flyttar utomlands och sen Y slänger ut barnen ur huset/vägrar släppa in barnen och ingen annan vuxen tar ett frivilligt ansvar lär det bli ett snabbeslut om omhändertagane, LVU. Därefter en utredning och diskussion med föräldrarna. Vägrar fortfarande föräldrarna att ta sitt ansvar blir det nog fosterhem för barnen.

Svar på tråden Flytt och boende