• drpepper

Skiter i amningen! Nu blir det flaska + ersättning.

Vi har alla olika skäl till varför vi väljer flaska + ersättning. För mig var det dels pga att babyn som är nyfödd behövde tillägg dvs ersättning och så skulle jag amma oxå. Det enda vi gjorde 24 h om dygnet var att mata. Det funkar liksom inte när man har en familj med både en 2-åring och hund som oxå behöver lite uppmärksamhet. Så jag mådde skit, kände mig låst och livegen, grät och hade ångest. Men sedan tog jag beslutet: jag lägger ner amningen helt och väljer flaska. Brösten håller på att avvecklas. Bebis mår toppen, får fortfarande massor av närhet och tuttandet ersättet vi med napp. Jag mår bra igen. Och när mamman mår bra, mår alla bra. Kram på er alla som går igenom liknande grubblerier!

• Svar på tråden Skiter i amningen! Nu blir det flaska + ersättning.
  • Kofot

Vad skönt att du har hittat ett alternativ som fungerar bra för er.

• Tristani

Så gjorde jag med! Förstår dig precis! Ibland är pressen att det måste ammas så hög så vi som inte kan lika lätt mår dåligt istället :(

• drpepper

Det enda dumma är att alla undrar ju jämt hur det går med amningen och jag känner ofta att människor dömmer en. En helt fantastisk läkare på neonatalen berättade att dessa antikroppar i bröstmjölken alla jämt rosar sätter sig i munhåla, näsa, lugtstrupe och matstrupe. Nåt mer gör inte. Ersättningen är precis lika bra förutom dessa antikroppar. Han informerade om för och nackdelar för båda alternativen och avslutade med att säga att "vi lägger ingen värdering i vad du väljer, vi dömer inte här, viktigast är bara att du som mamma är nöjd och mår bra". Så fint!!

• nozpa

Gav upp amningen efter en vecka. Då har vi ändå klippt tungbandet på dottern för det är för kort. Läkaren sa att vi får nog klippa det 2-3 ggr till för det kommer växa ihop. Hon tar bröstet i ca 1 minut, sedan fungerar det inte.
    Jag pumpar samt att vi ger ersättning. Nöjd mamma och nöjd bebis! Samt att pappan och storasyster är lika delaktiga i matandet.
    Så skönt att det finns alternativ. :)  
    Storasyster fick också ersättning. Trilskades längre med amningen där, därför vet jag att det inte är värt att amma till varje pris. Inte för mig iaf. 

• Lussekatten

Skönt att höra att det finns fler som resonerar som mig. Sitter just nu med en 5-dagars bebis och har inte ammat sen vi kom hem från BB. Känner i brösten att jag skulle kunna få igång det men det gör så ont så jag gråter varje gång. Har dessutom en 2-åring som ska tas hand om och som har svårt att hantera att hon nu måste dela med sig av mamma och pappa. Lägg dessutom till att jag är väldigt blyg av mig och har svårt att amma ens framför pappan. Att därför välja flaskmatning känns som en enkel lösning på alltsammans. Men det vågar jag ju knappt säga till nån med risk att få alla ammnings-förespråkare över mig.

• nozpa
    Lussekatten skrev 2013-03-13 15:49:04 följande:
    Skönt att höra att det finns fler som resonerar som mig. Sitter just nu med en 5-dagars bebis och har inte ammat sen vi kom hem från BB. Känner i brösten att jag skulle kunna få igång det men det gör så ont så jag gråter varje gång. Har dessutom en 2-åring som ska tas hand om och som har svårt att hantera att hon nu måste dela med sig av mamma och pappa. Lägg dessutom till att jag är väldigt blyg av mig och har svårt att amma ens framför pappan. Att därför välja flaskmatning känns som en enkel lösning på alltsammans. Men det vågar jag ju knappt säga till nån med risk att få alla ammnings-förespråkare över mig.

Är också blyg. :) Skulle inte kunna amma på café eller på middag med släkten.
  • KimPossible

För Ts och andra som vill ha likasinnade att prata och diskutera med så kan jag rekommendera några grupper på Facebook (om man nu har det); 

- "Rätten att välja flaskmatning"

- "Rätten att välja - flaskmatning/amning"

- "Till dig som flaskmatar ditt barn - tips och råd på vägen" 

Jag kan även rekommendera sidan www.attflaskmata.se . Där kan man också hitta länkar och tips. Lycka till!

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
Svar på tråden Skiter i amningen! Nu blir det flaska + ersättning.