• Svar på tråden Hur tidigt kan man börja potträna?
  • Nano07

Regelrätt potträning kan man börja med runt 1½ ung men det är individuellt. Att sätta sitt barn på potta efter tex sömn, mat, blöjbyta osv kan man göra från att de är nyfödda (eller då håller man dem över pottan :D) Det viktiga i det sistnämda är att man sätter barnet på potta när det själv verkar vilja det, alltså inte potträning utan mer träning av föräldrarna att förstå när barnet är nödig...

• FruBecks

Jag tror man märker på barnet när de är redo. Vår son är 18 månader och vi hade väl egentligen inte tänkt potträna riktigt ännu men då han fått sitta lite på pottan på förskolan så inhandlade vi en potta mest för sakens skull. Det visade sig att han älskar att gå på pottan och vissa dagar är blöjan torr från morgon till kväll då han  springer till pottan när det är dags.
    Som ovan skriver, det är individuellt, en del är redo vid 1 1/2 en del är redo när de är 3 år....

• Fru Mamma

Sonen var två år innan han började visa intresse över huvud taget för att bli avvand med blöjan (potta tvärvägrade han trots att han fick sitta på den när han ville tidigare också, den stod framme på toa från det att han lärde sig krypa, för att han skulle kunna "lära känna den" men han väntade tills han var såpass stor att han kunde klättra upp på toastolen istället), och han var inte torr förrän vid 2,5 års ålder...

Dottern är 11 månader och är jätteintresserad av pottan redan och får därför sätta sig där när hon känner att hon vill det... Idag till exempel har hon suttit där 5 gånger och det har kommit något i pottan 3 av dom gångerna, men jag vettesjutton om jag skulle vilja kalla det för pottäning...

Det jag ville komma till, hur som helst, är att det är väldigt individuellt.

• drömmenomenliten

Tack för era svar.
    Som sagt, pottan är inhandlad och vi har testat den ett par gånger. Hon är bara 1 år så hon får vänja sig vid den och sitta när hon vill. 

• PetraMunchen

Har aldrig pottränat i den meningen men använt potta på båda barnen sen de var ca 6 månader.

• Mellanmjölkens land

Dottern fick sitta på toan vid blöjbyten, när hon vaknade och såsmåningom även varje gång vi vuxna gick. Det började vi med vid 8 mån när hon började krypa in på toan när hon tyckte det var dags för ny blöja. Vid ca 18 mån fick hon välja om hon ville ha trosor eller blöja. När hon valde trosor påminde vi om att hon skulle säga till och visade tecknet för "kissa". Vid 20 mån var hon torr dagtid (hade nog klarat det tidigare men vi var lite fega så vi satte på blöja när vi skulle ut eller iväg i början).

Svar på tråden Hur tidigt kan man börja potträna?