• Dreamscape

Barn, särskilt veggo, och Omega3?

Hej!

Jag är nyfiken på hur era småbarn får i sig omega 3...det är så att min 1,5-åring äter vegetarisk kost och det enda näringsämne som är svårt att få i sig via kosten som vegetarian är ju omega 3. Så länge hon ammade mycket fick hon ju i sig via mjölken men senare började jag ge lite "tillskott" i kosten (klippte sönder en vegetabilisk omega3-kapsel och blandade några droppar av oljan i hennes mat), så jag är inte orolig för den skull...det jag är nyfiken på är dels hur ni andra föräldrar till barn som äter vegetarisk kost gör, och hur ni vars barn inte är veggo gör? Det sista låter kanske som en dum fråga men jag har fått för mig att det inte är alldelses ovanligt att barn ratar fisk. Det finns ju också många småbarn som mest äter burkmat, och i dessa brukar ju (iaf de jag tittat på) procentandelen fisk/kött vara försvinnande liten, så jag undrar om det verkligen kan täcka behovet av Omega3. Hur gör ni? Har ni funderat på det eller antar man att barnet får i sig all näring det ska så länge det växer som det ska och inte är vegetarian?:)

• Svar på tråden Barn, särskilt veggo, och Omega3?
  • Dreamscape
    Dotse skrev 2013-03-08 18:20:23 följande:
    Jag vet inte vart man kan göra det privat, det är inte så många som sysslar med det (det är ganska dyra prover och det prioriteras inte inom vården då i regel...). Men kolla med odenplans naturhälsa i sthlm, eller IFM-kliniken i Falun. 

Bra att du läst på lite nu i alla fall! Och linfröolja gör ju lite nytta, men inte tillräckligt. :) 

Opti3 redogör inte exakt vilken slags alg de använder(?). Antingen så har de hittat någon superalg som innehåller väldigt mycket EPA, eller så kan det vara så att de båda företagen gjort analyser på samma slags alg men fått olika resultat (kan tänkas att resultatet påverkas av hur/var algen växt osv). Min gissning (utan att lova, jag vet ju inte) är att det i princip handlar om samma produkt, och att mängden EPA varierar från gång till gång beroende på hur algskörden var för tillfället. Men om det är så att Opti3 har hittat en alg som är bättre så är det ju såklart bättre att ta den. Själv fortsätter jag dock med AlgOmega3 eftersom jag har större förtroende för Helhetshälsa som företag. :)
    Tack för svar :)

Visst kan väl linfröolja vara bra men just för att få  i sig omega3 känns nyttan marginell...läste om det någon gång och tydligen skulle man bara få i sig typ 5 % av RDI även om man drack en halvdeciliter om dagen...i vilket fall är ju alger effektivare. :)
    Såg förresten nu att Opti3 baserar sina siffror på ett dagsintag av två kapslar. De kollar visst värdena för varje "batch" (vad heter det nu på svenska? Varje lass..) eftersom de kan variera med skörderna, som du skrev. AlgOmega3 är säkert minst lika bra men jag är trogen opti3, om inte annat för att de är billigare ;)
  • Dotse
    Dreamscape skrev 2013-03-08 20:22:11 följande:
    Tack för svar :)

Visst kan väl linfröolja vara bra men just för att få  i sig omega3 känns nyttan marginell...läste om det någon gång och tydligen skulle man bara få i sig typ 5 % av RDI även om man drack en halvdeciliter om dagen...i vilket fall är ju alger effektivare. :)
    Såg förresten nu att Opti3 baserar sina siffror på ett dagsintag av två kapslar. De kollar visst värdena för varje "batch" (vad heter det nu på svenska? Varje lass..) eftersom de kan variera med skörderna, som du skrev. AlgOmega3 är säkert minst lika bra men jag är trogen opti3, om inte annat för att de är billigare ;)
    En tesked linfröolja ger 2-3 gram omega 3, vilket är dagsbehovet för en vuxen person. MEN - som sagt, kroppen måste då omvandla till EPA-fettsyror själv och därför är det inte säkert att det räcker till ändå. 

Kör på Opti3. :) 
  • zootwind

Här kommer en liten översikt för den som kanske inte hänger med i förkortningarna ovan :D

1. Omega-3-fettsyran, alfa-linolensyra och omgea-6-fettsyra linolasyra är livsnödvändiga att få i sig via kosten eftersom kroppen inte kan bilda dessa själv. 

2. Omgea 3 fettsyror EPA och DHA finns inte i den vanliga vegankosten. De kan dock bildas i kroppen i viss utsträckning om man äter tillräckligt med alfa-linolensyra. Vegetarisk kost innehåller vanligtvis en liten andel alfa-linolensyra och en allt för stor andel fetter ifrån omega 6 familjen.

3. Vegetarianer och framför allt veganer uppmanas därför att använda oljor som är goda källor till alfa-linolensyra, som ex raps och linfröolja. De bör även begränsa andelen linolsyra som finns i ex majs, solrosolja.

Livsmedelsverket bedömer att det är befogat med ett råd om att barn 0-5 år bör äta fet fisk men att det vetenskapliga stödet för att fullgångna barn som inte äter fisk behöver kosttillskott med DHA är svagt.
    Den europeiska livsmedelssäkerheten (EFSA) föreslår dock ett dagligt intag av 100 mg DHA för barn 6-24 månader.

Det är extra viktigt att inte riskera en överdosering av kosttillskott när det handlar om barn. Därför finns inga rekommendationer om att ge barn 0-5 år kosttillskott av DHA idag. 

källa: Kylberg, Elisabeth. Grön barnmat. 2012. Stockholm 

En vän till mig tänker ge barnet algolja, men hon har haft lite svårt att få i sitt barn det då det smakar väldigt speciellt. 

Jag har introducerat valnötter som också är en godkälla till DHA, och jag tänker även introducera fet fisk längre fram.

Båda våra barn är under ett år och vi ammar fortfarande, och genom att vi fortfarande ammar så känner vi oss trygga med att barnet får det den behöver. DHA finns nämligen i bröstmjölk !

.

• Dotse
    zootwind skrev 2013-03-09 10:04:25 följande:
    Här kommer en liten översikt för den som kanske inte hänger med i förkortningarna ovan :D

1. Omega-3-fettsyran, alfa-linolensyra och omgea-6-fettsyra linolasyra är livsnödvändiga att få i sig via kosten eftersom kroppen inte kan bilda dessa själv. 

2. Omgea 3 fettsyror EPA och DHA finns inte i den vanliga vegankosten. De kan dock bildas i kroppen i viss utsträckning om man äter tillräckligt med alfa-linolensyra. Vegetarisk kost innehåller vanligtvis en liten andel alfa-linolensyra och en allt för stor andel fetter ifrån omega 6 familjen.

3. Vegetarianer och framför allt veganer uppmanas därför att använda oljor som är goda källor till alfa-linolensyra, som ex raps och linfröolja. De bör även begränsa andelen linolsyra som finns i ex majs, solrosolja.

Livsmedelsverket bedömer att det är befogat med ett råd om att barn 0-5 år bör äta fet fisk men att det vetenskapliga stödet för att fullgångna barn som inte äter fisk behöver kosttillskott med DHA är svagt.
    Den europeiska livsmedelssäkerheten (EFSA) föreslår dock ett dagligt intag av 100 mg DHA för barn 6-24 månader.

Det är extra viktigt att inte riskera en överdosering av kosttillskott när det handlar om barn. Därför finns inga rekommendationer om att ge barn 0-5 år kosttillskott av DHA idag. 

En vän till mig tänker ge barnet algolja, men hon har haft lite svårt att få i sitt barn det då det smakar väldigt speciellt. 

Jag har introducerat valnötter som också är en godkälla till DHA, och jag tänker även introducera fet fisk längre fram.

Båda våra barn är under ett år och vi ammar fortfarande, och genom att vi fortfarande ammar så känner vi oss trygga med att barnet får det den behöver. DHA finns nämligen i bröstmjölk !

.
    Bra skrivet! 

Förutom valnötter är chiafrön väldigt bra, man kan lägga fröna i blöt och mixa en "kräm" tillsammans med frukt. Kan tänka mig att det är väldigt uppskattat av barn på grund av den milda smaken.  
  • Dreamscape
    Dotse skrev 2013-03-09 11:32:34 följande:
    Bra skrivet! 

Förutom valnötter är chiafrön väldigt bra, man kan lägga fröna i blöt och mixa en "kräm" tillsammans med frukt. Kan tänka mig att det är väldigt uppskattat av barn på grund av den milda smaken.  
    Ska testa chiafrö-"kräm", låter som något mitt lilla troll skulle gilla. :)
  • Dreamscape
    zootwind skrev 2013-03-09 10:04:25 följande:

.
    Hmm...det där om att inte ge DHA-kosttillskott av rädlsa att överdosera: finns det risk att överdosera DHA i algform (så länge det ges enligt anvisningar)? Jag är väldigt skeptisk till fisk, dels för att man läser så mycket läskigt om tungmetaller i fisk och dels för fiskens egen skull. ;)
  • zootwind

När livsmedelsverket eller organisationer som EFSA går ut med rekommendationer så ska det i princip inte finnas någon risk att deras rekommendationer får motsatt effekt, alltså en försämring av folkhälsan. De är med andra ord väldigt försiktiga med att rekommendera något.

Att de tex inte rekommenderar kosttillskott av omega3 behöver därför inte betyda att man inte skall ge sitt barn tillskott. Däremot svarar det lite på din fråga om barn som inte äter fisk får brist på omega 3? Forskningen tycks visa på att de inte får en så pass betydande brist av att inte äta fisk, att de skulle behöva DHA tillskott.

Allvarlig EPA och DHA brist verkar med andra ord inte vara så lätt att få om man äter en varierad kost i övrigt.
    Med varierad menar jag att man äter raps, linolja och lite av alla de andra livsmedel som nämnts här ovan och som man vet innehåller omega3.

Jag är ingen dietist, men vill man ge sitt barn tillskott av omega3 genom de mikroalger som finns i butik så är det nog inte så dumt att ha adekvata uppgifter om hur mycket ett barn behöver i dagligt intag och gärna lägga sig strax under det för att vara säker på att man inte över doserar.

• Lillemor00

Dreamscape,
    Fettsyraprofiltestet som du frågade efter vet jag hur man får tag i.
    Man kan göra det hos vissa terapeuter eller som jag, köpa det på nätet.

Det heter ArticMed fettsyraprofiltest och finns på arcticmed.se
    Man får se 26 fettsyror varav 5 transfetter. Omega-3,6,7,9  mm.

Jag gjorde testet eftersom jag ville kolla hur mycket EPA och DHA jag har eftersom jag inte äter fisk utan bara får Omega-3 från ex linfröolja. Kan intyga att ialla fall för min del har det inte funkat med linfröolja.
    Tyvärr var mina O-3 värden (EPA och DHA) väldigt låga    jag vill ju helst inte äta fisk men hur ska man göra?

• Dreamscape
    Lillemor00 skrev 2013-03-10 12:12:47 följande:
    Dreamscape,
    Fettsyraprofiltestet som du frågade efter vet jag hur man får tag i.
    Man kan göra det hos vissa terapeuter eller som jag, köpa det på nätet.

Det heter ArticMed fettsyraprofiltest och finns på arcticmed.se
    Man får se 26 fettsyror varav 5 transfetter. Omega-3,6,7,9  mm.

Jag gjorde testet eftersom jag ville kolla hur mycket EPA och DHA jag har eftersom jag inte äter fisk utan bara får Omega-3 från ex linfröolja. Kan intyga att ialla fall för min del har det inte funkat med linfröolja.
    Tyvärr var mina O-3 värden (EPA och DHA) väldigt låga    jag vill ju helst inte äta fisk men hur ska man göra?
    Tack för tipset om ArticMed, verkar spännande! :)

Köp kosttillskott med algolja med DHA och EPA, det är mycket effektivare än t.ex. linfröolja (och sägs vara hälsosammare än fiskolja även om man annars äter fisk, eftersom det inte innehåller tungmetaller). :) 
  • Dreamscape
    zootwind skrev 2013-03-09 17:25:38 följande:
    När livsmedelsverket eller organisationer som EFSA går ut med rekommendationer så ska det i princip inte finnas någon risk att deras rekommendationer får motsatt effekt, alltså en försämring av folkhälsan. De är med andra ord väldigt försiktiga med att rekommendera något.

Att de tex inte rekommenderar kosttillskott av omega3 behöver därför inte betyda att man inte skall ge sitt barn tillskott. Däremot svarar det lite på din fråga om barn som inte äter fisk får brist på omega 3? Forskningen tycks visa på att de inte får en så pass betydande brist av att inte äta fisk, att de skulle behöva DHA tillskott.

Allvarlig EPA och DHA brist verkar med andra ord inte vara så lätt att få om man äter en varierad kost i övrigt.
    Med varierad menar jag att man äter raps, linolja och lite av alla de andra livsmedel som nämnts här ovan och som man vet innehåller omega3.

Jag är ingen dietist, men vill man ge sitt barn tillskott av omega3 genom de mikroalger som finns i butik så är det nog inte så dumt att ha adekvata uppgifter om hur mycket ett barn behöver i dagligt intag och gärna lägga sig strax under det för att vara säker på att man inte över doserar.
    Av vad jag kan förstå efter att ha googlat runt så finns det inga negativa effekter av att ge barn DHA tillskott i små mängder...Opti3omega som jag själv äter verkar seriöst och är kontrollerat och godkänt av diverse organisationer, och de rekommenderar sina tillskott även till barn. Jag hade ju iof inte tänkt att ge mitt barn en massa kapslar (för vuxen är en dagsdos 2 st) utan klippa itu en kapsel och blanda lite olja i maten då och då (jag inbillar mig att det motsvarar om hon skulle ha ätit fet fisk lite då och då, men det ska jag kolla upp). Hittills har dottern iaf verkat gilla smaken. :) Jag vill ju ändå att hon ska få i sig en del DHA, även om inte forskningen just nu kan påvisa effekter av eventuell DHA-brist...det är ju trots allt jätteviktigt för hjärnans utveckling ;) 
  • ivyivyivy

Vi lurar i bebisen ekologiska ägg. Hen hatar det så en får dölja det väl :) Brukar också droppa i lite kallpressad ekologisk rapsolja när maten kallnat lite. 

• Dreamscape
    ivyivyivy skrev 2013-03-12 21:23:38 följande:
    Vi lurar i bebisen ekologiska ägg. Hen hatar det så en får dölja det väl :) Brukar också droppa i lite kallpressad ekologisk rapsolja när maten kallnat lite. 

Menar du omega3-berikade ägg? Har sett att det finns :) Rapsolja innehåller ju inte DHA eller EPA-fettsyrorna så vad gäller Omega3 gör ju inte rapsolja så mycket nytta. :(
  • ivyivyivy
    Dreamscape skrev 2013-03-13 19:23:26 följande:
    Menar du omega3-berikade ägg? Har sett att det finns :) Rapsolja innehåller ju inte DHA eller EPA-fettsyrorna så vad gäller Omega3 gör ju inte rapsolja så mycket nytta. :(
    Nej, de finns ju tyvärr inte ekologiska, plus att det tydligen inte är så stor skillnad på omega3-äggen och de vanliga. 

Läste att ägg innehåller 380 mg DHA per 100 gram, det är väl mkt...? Ni som verkar ha stenkoll :)
  • Ejsson

Dessa brukar jag köpa: www.nuique.com/omega3/
    3 burkar åt gången, mest Omega för pengarna.
    Min 3-åring älskar dem! Hon brukar be om dem själv vilket är praktiskt när man glömmer.Glad

Svar på tråden Barn, särskilt veggo, och Omega3?