Barn, särskilt veggo, och Omega3?
Hej!
Jag är nyfiken på hur era småbarn får i sig omega 3...det är så att min 1,5-åring äter vegetarisk kost och det enda näringsämne som är svårt att få i sig via kosten som vegetarian är ju omega 3. Så länge hon ammade mycket fick hon ju i sig via mjölken men senare började jag ge lite "tillskott" i kosten (klippte sönder en vegetabilisk omega3-kapsel och blandade några droppar av oljan i hennes mat), så jag är inte orolig för den skull...det jag är nyfiken på är dels hur ni andra föräldrar till barn som äter vegetarisk kost gör, och hur ni vars barn inte är veggo gör? Det sista låter kanske som en dum fråga men jag har fått för mig att det inte är alldelses ovanligt att barn ratar fisk. Det finns ju också många småbarn som mest äter burkmat, och i dessa brukar ju (iaf de jag tittat på) procentandelen fisk/kött vara försvinnande liten, så jag undrar om det verkligen kan täcka behovet av Omega3. Hur gör ni? Har ni funderat på det eller antar man att barnet får i sig all näring det ska så länge det växer som det ska och inte är vegetarian?:)