• Charl

Sluta amma två-åring!

Jag behöver hjälp o råd för att kunna sluta amma min dotter som precis fyllt två. Hon har alltid varit väldigt snuttig o somnar nästan alltid vid bröstet. Hon ammar ibland när hon vaknar tidigt, på kvällen när hon ska sova o även på natten när hon vaknar. Tills för lite sedan så ammade hon även på em när hon skulle vila men nu gör hon inte det längre å hon snuttar då inte heller. Jag känner ju att mjölken sinat o jag har försökt o prata med henne om att det är dags att sluta nu, att hon är ingen bebis längre/ att det smakar blä/ att brösten behöver vila/att hon sover bättre utan etc... Ibland har hon nickat ja men blir ändå helt bestört o skriker o gråter o blir tillslut arg på natten när hon vaknar o jag lite försiktigt inte vill ge henne snutt. O att pappa kommer till henen när hon vaknar på natten gör det bara värre då skriker hon ännu mer.
    Hon har ett mjukdjur som hon ääälskar o sedan är hon helt galen i att pilla i mitt hår när hon ska sova så jag har ju tänk att det inte skulle bli så svårt för att hon fortfarande har de kvar. Hennes storebror som också ammade till två år var ännu sluttigare än henne o hade varken napp favorit gosedjur eller annat men med han gick det jättelätt att sluta, när jag sa till honom att det var dags o sluta..

Jag börjar i a f bli tokig på amningen o hon kommer ju sov mkt bättre om hon inte plötsligt ska snutta om natten ( o jag med för den delen)
    Snälla jag behöver alla råd o tips jag kan få. (Fast klarar mig finfint utan otrevliga kommentarer ang hur länge jag ammat..)

• Svar på tråden Sluta amma två-åring!
  • ex ungue leonem

Nattmål till 2 åring?

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • keron
    ex ungue leonem skrev 2013-03-07 16:50:49 följande:
    Nattmål till 2 åring?
  • Elin 885

ta bort amningen helt. erbjud ingen amning, så kommer hon vänja sig av med det.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Moder1

När min 3 åring slutade så lämnade jag henne till min mamma 2 nätter (hennes pappa var inte närvarande). Och sov själv hemma de nätterna. När hon kom hem igen så var mjölken slut.

Vill du sluta amma så sluta helt, svårt att ta bort det nattetid först, det är väl antagligen då hon vill ha sin "snutte".

Men det gäller att du vet vad du vill och har bestämt dig att oavsett skrik gråt och vakna nätter ett tag så vill du inte amma.  Om det inte gör dig något så fortsätt tills ni är färdiga.

• Annaïck

Men kan du inte ersätta bröstet med att ge välling istället? Det tar väl ett tag innan hon accepterar förändringen. Kan hon inte ha napp? Det blir ju jobbigt i längden att vara bade napp och gosedjur för barnet.... jag skulle nog försöka härda ut och bestämma att nej är nej....

• Venne

Jag slutade bara på natten först, gick bra det med. Jag sa att på natten vill tutte sova. Sov på soffan några dagar så fick pappan ta nätterna. Sedan sov jag med t-shirt och bh någon vecka. Gick hur bra som helst, lite smågnäll ett par nätter bara. 

• Charl

Hon gillar inte välling o vägrar napp... Vi sover dessutom alla fyra (jag o min man o storebror 4 år o vår 2 åring) i samma rum, dvs barnen har sina sängar i vårt rum. Detta är dock tillfälligt under några månader till men det gör det svårare att låta pappan ta hand om henne ett par nätter o jag ligga på soffan för när hon då vaknar och vrålskriker efter mamma så kommer ju tillslut storebror inte heller kunna fortsätta sova. Om inte han också då sover på soffan med mig ett par nätter det kanske skulle gå,..

Jag ska nog ladda någon dag o sedan prova att sluta helt. Hon har ju också märkt att det inte finns så mkt mjölk kvar. Tack för era svar =)

• Annaïck

Vanlig mjölkersättning kanske funkar? Det är nog en bra idé att flytta ut storebror som du säger.

Svar på tråden Sluta amma två-åring!