• familjenl

PCO(s) och Hypotyreos - någon mer?

Hej, 

Jag har både PCOs och Hypotyreos och undrar om någon mer har det? Har någon av er lyckats bli gravida trots detta? Jag vill höra ALLA historier, både solskens och sorgliga.   

Jag behöver HOPP från er som lyckats bli gravida och STÖD av er som kämpar för att bli gravida mot alla odds precis som jag. 

• Svar på tråden PCO(s) och Hypotyreos - någon mer?
  • familjenl

Vår historia:

Jag och min man har försökt att få barn (första för båda) i 1,5 år. I november påbörjade vi får utredning. Mannens spermaprov var bra och jag fick en ny tid för spolning av äggledarna.
    I februari fick jag göra spolningen och de tog samtidigt prover för PCOs och det visade sig att jag hade en släng av det..  Läkaren skrev ut pergotime och det är tänkt att jag ska börja med det så fort mensen har dykt upp. 

Mensen, som varit ganska regelbunden se senaste månaderna, lyser nu med sin frånvaro... Får avvakta och se om den behagar att komma snart... 

Och just det, diagnosen hypotyreos fick jag vid 14-års ålder så jag har ätit levaxin läääänge...  

Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan och skulle såå gärna få komma i kontakt med andra som lider av samma sak! KRAM 

• Theresan

Jag har PCO och hypotyreos, vilket för övrigt brukar vara en vanlig kombination.

Vi har försökt skaffa barn i över ett år. Jag har ätit en enkelkur pergotime men den gav inget resultat, ÄL uteblev. När jag har fått mens blir det en dubbeldos pergo.

Mitt senaste tsh-prov låg på 4,7 men det var två veckor sedan så förhoppningsvis har det sjunkit ytterligare, låg tidigare på över 5. 

• rudbeckia

Hej Familjeni, som du redan vet så har jag också PCO-S och Hypo.
    PCO;n har jag vetat om i många år, har aldrig haft regelbunden mens. Hypon upptäcktes under fertilitets utredningen 2007, men jag inser att jag har haft symtom länge och hade troligen gått obehandlad i 5-10 år.

När väl min TSH värden äntligen var stabila efter ett år så tvingade läkarna oss inge försöka så många månader med Pergo innan han skickade remissen för IVF. bla pga min ålder.
    Fick en son efter IVF 1 2009 och håller på med syskon försök just nu och har precis plussat efter IVF 2.

• familjenl
    Theresan skrev 2013-03-09 16:49:24 följande:
    Jag har PCO och hypotyreos, vilket för övrigt brukar vara en vanlig kombination.

Vi har försökt skaffa barn i över ett år. Jag har ätit en enkelkur pergotime men den gav inget resultat, ÄL uteblev. När jag har fått mens blir det en dubbeldos pergo.

Mitt senaste tsh-prov låg på 4,7 men det var två veckor sedan så förhoppningsvis har det sjunkit ytterligare, låg tidigare på över 5. 
    Hej, 

Finns det alltså ett samband mellan PCO och hypotyreos? Jag har försökt googla på det men fann inga direkta svar...  

Okej, då håller jag tummarna för att den dubbla dosen fungerar! Har du haft ÄL på egen hand förut nån gång?

Vilken dos levaxin äter du nu?

Själv så fick jag mensen idag så om några dagar börjar jag med min första kur pergo!
    isadora81 skrev 2013-03-09 17:36:08 följande:
    Kom in i den här tråden. www.familjeliv.se/Forum-7-133/m66142058.html

Den är aktiv och alla därinne har PCO. Några har även hypotyreos. Vi är i olika stadier. Några ska precis börja med pergotime några har gått vidare till nästa steg. 
    Tack för tipset! Ska kika in där, men håller nog denna tråd vid liv också. :) 
    rudbeckia skrev 2013-03-10 00:05:12 följande:
    Hej Familjeni, som du redan vet så har jag också PCO-S och Hypo.
    PCO;n har jag vetat om i många år, har aldrig haft regelbunden mens. Hypon upptäcktes under fertilitets utredningen 2007, men jag inser att jag har haft symtom länge och hade troligen gått obehandlad i 5-10 år.

När väl min TSH värden äntligen var stabila efter ett år så tvingade läkarna oss inge försöka så många månader med Pergo innan han skickade remissen för IVF. bla pga min ålder.
    Fick en son efter IVF 1 2009 och håller på med syskon försök just nu och har precis plussat efter IVF 2.
    Hej och tack för att du lämnar din historia här! Känns verkligen hoppfull att få höra att det kan fungera! Önskar dig verkligen lycka till med graviditeten nu. :) 

har du ätit några vitaminer/tillskott samtidigt som ni har försökt med IVF? 

Kram på er och tack för era svar!

• rudbeckia

Det kommer säkert gå bra för dig. Det finns en fördel med att ha PCO är att vi oftast har bra äggreserv och därmed bra kavlite på äggen. Sen har du en fördel jämfört med mig, du är yngre och då ökar också chanserna.

Se bara till att håll ditt TSH runt 1.0 så kan det säkert fungera med Pergo och förhoppningsvis behöver ingen mer hjälp.

Jag äter utöver Levaxin också B12 på ordination pga att min kropp tar upp det dåligt. Innan och under graviditeten åt jag Folsyra, jag började med folsyra så fort vi började med första pergo behandlingen på rekommendation av min gyn läkare.

Lycka till!

• Theresan
    familjenl skrev 2013-03-10 12:01:34 följande:
    Hej, 

Finns det alltså ett samband mellan PCO och hypotyreos? Jag har försökt googla på det men fann inga direkta svar...  

Okej, då håller jag tummarna för att den dubbla dosen fungerar! Har du haft ÄL på egen hand förut nån gång?

Vilken dos levaxin äter du nu?

Själv så fick jag mensen idag så om några dagar börjar jag med min första kur pergo!
    Jag vet inte om det finns något samband, kanske är det bara två extremt vanliga kvinnosjukdomar? Jag har iaf konstaterat att många har den kombinationen. :)

Jag vet inte om jag har haft egen ÄL. Jag har aldrig fått utslag på en ÄL-sticka men hade ett par menstrationer i sommras.

Jag äter 125 mg/dag just nu, hur mycket äter du? 

Lycka till med din första Pergokur 
  • rudbeckia

PCO, Hypo och många andra sjukdommar har ett samband eftersom de är autonoma sjukdommar.
    Det jag har läst är att de är oftast genetiskt betingade men det finns undantag där ex infektioner triggar dem och personen i fråga inte har genmarkörerna.

Har man en Autonom sjukdom har man högra risk att få fler.
    Själv har jag i dagsläget 4 st autonoma sjukdomar, Hypo, PCO-S, Vitiligo och Sarkiodos. Utöver det har jag minskad förmåga att tillgodogöra mig B12 som jag tar extra varje dag, ännu så länge klarar jag mig med tablettform.

När jag utreddes för Sarkiodos så kollade de om jag hade en genetisk makör och jag testade postivt, den genetiska markören ökar risken för en hel rad sjukdommar tyvärr. Men samtidigt, kan man ha markören hela sitt livet och vara frisk som en nötkärna.
    Jag tror den här genetiska markören jag har är orsaken till de sjukdommar jag har och den sjukdomsbild som finns i min familj historiskt på den kvinnliga sidan.

• familjenl
    Theresan skrev 2013-03-10 20:45:57 följande:
    Jag vet inte om det finns något samband, kanske är det bara två extremt vanliga kvinnosjukdomar? Jag har iaf konstaterat att många har den kombinationen. :)

Jag vet inte om jag har haft egen ÄL. Jag har aldrig fått utslag på en ÄL-sticka men hade ett par menstrationer i sommras.

Jag äter 125 mg/dag just nu, hur mycket äter du? 

Lycka till med din första Pergokur 
    Tack!

Jag äter 100-125 mg/dag. Mina värden har pendlat en del så nu försöker jag hitta en bra balans med dessa doser. Funderar på att köra varannan dag eller så eftersom jag fick lite hjärtklappning osv av att hela tiden äta 125...

• familjenl
    rudbeckia skrev 2013-03-10 13:58:21 följande:
    Det kommer säkert gå bra för dig. Det finns en fördel med att ha PCO är att vi oftast har bra äggreserv och därmed bra kavlite på äggen. Sen har du en fördel jämfört med mig, du är yngre och då ökar också chanserna.

Se bara till att håll ditt TSH runt 1.0 så kan det säkert fungera med Pergo och förhoppningsvis behöver ingen mer hjälp.

Jag äter utöver Levaxin också B12 på ordination pga att min kropp tar upp det dåligt. Innan och under graviditeten åt jag Folsyra, jag började med folsyra så fort vi började med första pergo behandlingen på rekommendation av min gyn läkare.

Lycka till!
    Tack så mycket för uppmuntran och lyckönskningarna! Jag hoppas att det ska gå vägen för oss. Och ja, jag är tacksam för att vi började försöka nu och inte senare..
    rudbeckia skrev 2013-03-10 21:24:12 följande:
    PCO, Hypo och många andra sjukdommar har ett samband eftersom de är autonoma sjukdommar.
    Det jag har läst är att de är oftast genetiskt betingade men det finns undantag där ex infektioner triggar dem och personen i fråga inte har genmarkörerna.

Har man en Autonom sjukdom har man högra risk att få fler.
    Själv har jag i dagsläget 4 st autonoma sjukdomar, Hypo, PCO-S, Vitiligo och Sarkiodos. Utöver det har jag minskad förmåga att tillgodogöra mig B12 som jag tar extra varje dag, ännu så länge klarar jag mig med tablettform.

När jag utreddes för Sarkiodos så kollade de om jag hade en genetisk makör och jag testade postivt, den genetiska markören ökar risken för en hel rad sjukdommar tyvärr. Men samtidigt, kan man ha markören hela sitt livet och vara frisk som en nötkärna.
    Jag tror den här genetiska markören jag har är orsaken till de sjukdommar jag har och den sjukdomsbild som finns i min familj historiskt på den kvinnliga sidan.
    Intressant och lite skrämmande! Hypotyreos har min mamma oxå så där är det genetiskt men PCO vet vi ingen annan i familjen som har.. men det kan ju gå längre tillbaka i släktleden kanske.

• Jennie1987

Hejsan!
    Jag inser ju att tråden är gammal, och det kanske inte är någon som ser detta nu.
    MEN! Jag har också Pcos och är född utan sköldkörtel, och har därmed Hypotyreos också!
    Jag har ätit Levaxin i hela mitt liv, och provat både Pergotime, Puregon, Ovitrelle, Metformin och insemination för att bli gravid, men inte lyckats.
    Känns såklart hopplöst många gånger, men jag är en envis själ, så jag ger mig inte! ;)

Något som jag skulle önska få göra är att få mina äggledare spolade, det har jag aldrig fått. Och så skulle jag vilja testa Letrozol, istället för Pergotime.

Jag ska till min gyn nästa fredag (24/10) och då tänkte jag prata med honom om detta, så får man se vad han säger och tycker om det.

Jag håller dessutom på och utreds för min Hypo då jag mår extremt dåligt, med värk i leder och muskler och förlamande trötthet, tydliga tecken på att något är knas med sköldkörteln. Så, det är verkligen kaos i kroppen här med alla hormoner.

Men nångång ska det nog bli min tur med!

• familjenl
    Jennie1987 skrev 2014-10-13 16:25:29 följande:

Hejsan!

Jag inser ju att tråden är gammal, och det kanske inte är någon som ser detta nu.

MEN! Jag har också Pcos och är född utan sköldkörtel, och har därmed Hypotyreos också!

Jag har ätit Levaxin i hela mitt liv, och provat både Pergotime, Puregon, Ovitrelle, Metformin och insemination för att bli gravid, men inte lyckats.

Känns såklart hopplöst många gånger, men jag är en envis själ, så jag ger mig inte! ;)

Något som jag skulle önska få göra är att få mina äggledare spolade, det har jag aldrig fått. Och så skulle jag vilja testa Letrozol, istället för Pergotime.

Jag ska till min gyn nästa fredag (24/10) och då tänkte jag prata med honom om detta, så får man se vad han säger och tycker om det.

Jag håller dessutom på och utreds för min Hypo då jag mår extremt dåligt, med värk i leder och muskler och förlamande trötthet, tydliga tecken på att något är knas med sköldkörteln. Så, det är verkligen kaos i kroppen här med alla hormoner.

Men nångång ska det nog bli min tur med!

Åh, önskar dig all lycka till!! Jag har blivit välsignad med en dotter sen jag startade denna tråden. Blev gravid på andra kuren med pergotime men nu försöker vi med syskon och ska få börja med letrozol denna gång.

Hoppas den medicinen funkar för oss båda!

Förresten så borde du väl kunna få äggledarna spolade? Det fick jag göra som en del i utredningen.
Svar på tråden PCO(s) och Hypotyreos - någon mer?