• SpanskaFlugan

Tv-licensen; vad tycker du?

Med tanke på de senaste dagarnas debatt om t-licens för surfplattor och smartphone, vad tycker du om avgiften?

Är det rätt att kräva tv-licens för surfplattor och smartphones?

Ska vi lägga avgiften på skatten?

Vad anser du om att det är samma avgift för alla, oavsett om man har tre tv-apparater hemma, en i sommarstugan och fyra smartphones i familjen, eller bara har en surfplatta i studentrummet? I dag måste alla betala samma summa.

Personligen hoppas jag slippa undan. När jag och mitt ex flyttade i sär fick han behålla tv:n och jag skaffade aldrig en ny (det hindrar inte Radiotjänst att ringa några gånger om året för att fråga om jag kanske skaffat en ny...). Jag betalar alltså inte tv-licens. Däremot har jag en surfplatta, en smartphone och en laptop via mitt jobb (eftersom jag förväntas ha "kontoret på fickan"). I min värld är det helt otänkbart att jag ska tvingas betala avgift för tekniska prylar som min arbetsgivare de facto äger. Radiotjänst kundtjänst anser att jag SKA betala medan deras egen VD i dagens SvD Näringsliv gick ut och sa att datorer som arbetsgivare tillhandahåller INTE är avgiftspliktiga. Snacka om att inte veta vad den andra handen håller på med...

I övrigt anser jag att avgiften är orättvis på grund av att alla krävs på samma avgift, oavsett antal apparater. Lägg det på skatten och lagstifta så att klåfingriga politiker inte kan röra pengarna. Då blir det mer rättvist.

Kravet på att surfplattor och smartphones ska avgiftsbeläggas är absurt. Det är inte en apparat främst avsedd för tv-tittande vilket är kravet enligt lagen. Jag hoppas någon driver detta hela vägen upp i rätten för lagstiftningen behövs ses över!

• Svar på tråden Tv-licensen; vad tycker du?
  • yodi
    skogstjejen19 skrev 2013-03-05 14:25:10 följande:
    Men om den läggs på skatten så kommer det rulla in mer pengar som någon smart kan lägga vantarna på, nu betalar vi 1 tv avgift i detta boende om det blir på skatten kommer vi betala 2 och den kommer inte sänkas utan dom kommer antagligen ligga kvar på samma eller höja avgiften och vips så finns det minst 50% mer att fuska bort.

Det bästa vore att göra svt till något som man kan välja till i sitt tv utbud precis som c more eller andra betalkanaler, vill man kolla på dessa kanaler får man betala för det och sänka tv och radio licensen till 100:- som går till sveriges radio.

precis låt dom som vill se det betala för det.

för mig som är låginkomsttagare är det surt att behöva betala så pass mycket för en kanal jag aldrig tittar på.  
  • LinneaP

Blundar du om du är hemma hos någon och TV är på?
    Blundar du om du ligger på sjukhus och fikar i TV-rummet?
    Eller känns det bra att titta då? När det är gratis?

• Lian Kesko

Det är ju löjligt att de ska ta ut en avgift för att man äger prylar och då har möjlighet till att titta på SVT t.ex.

De borde istället göra så att de som vill titta på t.ex. SVT kan köpa det istället både till tvn och datorn. 

• Lian Kesko
    LinneaP skrev 2013-06-25 10:20:24 följande:
    Blundar du om du är hemma hos någon och TV är på?
    Blundar du om du ligger på sjukhus och fikar i TV-rummet?
    Eller känns det bra att titta då? När det är gratis?
    Det är ju inte tittandet som kostar utan innehavet av prylarna.
  • Maria 434

Helt rätt, alla ska betala, det är ju så det fungerar i Sverige. Alla ska vara med och dela på alla kostnader även om det är sådant man aldrig kommer använda

• LinneaP
    Maria 434 skrev 2013-06-25 10:32:33 följande:
    Helt rätt, alla ska betala, det är ju så det fungerar i Sverige. Alla ska vara med och dela på alla kostnader även om det är sådant man aldrig kommer använda
  • yodi
    Michael 310 skrev 2013-03-25 06:40:26 följande:
    Tycker motiveringen bakom deras beslut att ta ut licens för allt som kan komma åt internet är så otroligt fel. Att jämställa med att netflix, viaplay och andra streaming tjänster tar bort sin loggin och släpper allt innehåll fritt. Sen skickar ut en faktura till alla svenska hushåll med motiveringen att vi kan se om vi vill. Inte deras bekymmer om vi inte utnyttjar tjänsten, vi kan! Alltså ska dom ha pengar.
  • Cal XVI Gustf
    SpanskaFlugan skrev 2013-03-05 14:17:41 följande:
    Men å andra sidan tycker jag vi behöver oberoende tv- och radio (vilket man ju kan debattera om SVT och SR är, de har ju fällts flera gånger i granskningsnämnden för att de inte varit just opartiska). Och då är skatten den lösning som jag tror kan fungera bäst.
    En allmän fråga angående oberoende:

Kan någon ge ett exempel på ett program från ett annat TV-bolag än SVT där någon typ av beroende lyser igenom och påverkar innehållet i programmet?
  • Helly

Jag tycker att:

1) SVT kan begränsa sitt utbud till EN kanal. De sänder en del bra informationsprogram, men alldeles för mycket är underhållning - och underhållning anser jag att var och en borde betala för efter tycke och smak. Inte påtvingas. Vi har idag tekniken att kunna spärra kanaler som man inte vill se på. Dvs en TV-mottgare är inte automatiskt en SVT-mottagare. Idag krävs det mjukvara för att ta emot sändningar, till skillnad från förr när allt man behövde var hårdvaran. Däremot finns det goda möjligheter att göra SVT-underhållningen till ett abonnemang för de som vill betala för skiten.

2) Det är viktigt med public service, men om det är så viktigt med public service att vi ska ha det, så är det också rimligt att var och en betalar efter förmåga, dvs att det går på skatten i relation till inkomst. Att man ska betala för mottagning, det är ett tänk som var relevant när tv-apparater var sällsynta. Idag kan man tryggt anta att alla har tillgång till TV på ett eller annat vis.

3) Om TV-licensen ska finnas kvar så anser jag att kostnaden kan läggas på något av följande:
    x) En extraavgift på basutbudet hos kabel/bredbandsoperatörerna.
    x) En abonnemangsavgift på SVTs sändningar på nätet.

• MLB

En man från Radiotjänst knackar på hos Annika.
    - Har du Dator
    - Ja
    - Då ska du betala TV-avgift.
    - Men jag tittar inte på TV.
    - Det är möjligt, men du har utrustningen.
    Annika blir stum och skriker sedan högt.
    - Hjälp, kan någon hjälpa mig, jag blir våldtagen!
    - Men vad säger du, jag våldtar dig ju inte.
    - Kanske det, men så vitt jag vet så har du har utrustningen!

• EmmPe

Datorer och surfplattor är dels inte apparater som är avsedda att ta emot TV-med,
    och dels ska SVT skaffa sig en betalsajt, lösenordsskydd sajten, skicka med accesskod och lösenord när man betalar licensen eller nåt sånt.

Det här handlar ju enbart om att klå folk på pengar.

Jag har betalat TV-licens i 31 år, men nu har jag slutat. Jag hoppas att jag får en miljon efterföljare för då går AB Radiotjänst omkull. Det är en moralisk skyldighet att vägra betala TV-licens numera.

• LunaLunatic

Antingen är SVT något alla ska ha tillgång till. Lägg det då på skatten.
    Eller så är SVT något man ska kunna välja. Spärra då för de som inte betalar. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • brainpick

SVT är bra och det ska vi värna om, men finansieringen borde helt läggas på skatten av två skäl:

1. Det är orättvist att en student/ensamstående ska betala lika mycket som ett helt hushåll, där två jobbar och har inkomster.

2. Det blir billigare per enhet om vi slipper blodsugarna uppe i Kiruna och alla "pejlare", som avlönas för att göra ett helt onödigt jobb. 

• EmmPe

När Antenngestapo (AB Radiotjänst, ett bolag som inte är någon myndihet) började jaga studenter, då klev de över en gräns som gör dem till halvgangstrar.

Det är OETISKT att betala TV-licens för datorer och smartphonar. Jag skulle inte kunna titta mig själv i spegeln på morgonen om jag betalade licenser till dessa skitstövlar. SVT/UR/SR ska skattefinansieras och bantas så att de bara sänder nyheter, nyhetsfördjupning, utbildning och folkbildning. Lägg ner större delen av SVT, SR P2 och P3,
    ta bort alla jävla underhållningsprogram för mongoloida som de köper in från Endemol etc. och skippa en av TV-kanalerna.

• MLB

Man kommer at svts sidor fast man inte ar i Sverige... Samma sak galler Finlands motsvarighet yle, som inforde samma system for nagot ar sedan. Svt och yle kan ju skicka rakningar at hela varldens befolkning for att dom har internetsidor. Sedan kan ju andra landers motsvarigheter gora samma sak. Det lar inte vara lange.

• Cal XVI Gustf

Norrmännen skrattar i alla fall åt våra dumheter att kräva tv-licens för yuppienallar:

http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/har-hanar-norrmannen-sveriges-tv-avgift-for-mobilen_8319974.svd

"Radiotjänsts nya krav har orsakat en debattstorm här i Sverige. Nu hånar norrmännen att Sverige kräver tv-avgift av personer med datorer eller smarta mobiltelefoner. "Har du hört den om svensken som krävde tv-licens för mobiltelefoner", skriver en krönikör sarkastiskt – och kallar tilltaget för en ny "svenskevits"."

• Aniiee
    MLB skrev 2013-07-03 13:30:57 följande:
    En man från Radiotjänst knackar på hos Annika.
    - Har du Dator
    - Ja
    - Då ska du betala TV-avgift.
    - Men jag tittar inte på TV.
    - Det är möjligt, men du har utrustningen.
    Annika blir stum och skriker sedan högt.
    - Hjälp, kan någon hjälpa mig, jag blir våldtagen!
    - Men vad säger du, jag våldtar dig ju inte.
    - Kanske det, men så vitt jag vet så har du har utrustningen!
    Faktsikt så var det en man som var uppe i tingsrätten i det här ärendet som sade när dommen skulle fastställas (eller i slutplederingen eller när det var):
    Mannen: Då ska jag be att få bli fälld för våldtäkt också.
    Dommaren: Men du har väl inte våldtagit någon?
    Mannen: Nej, men jag har ju utrustningen.

Tror det här kommer bli en vandringssägen.  
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Jag tycker för övrigt att de kan lägga lite krut på SVT24, så det blir en bra nyhetskanal, kanske med typ Debatt och Uppdrag Granskning, så de kan få ut sammhällsinformation till alla. Resten av kanalerna kan de koda. 

Förresten, deras "teknikneutralitet" är för bred (de gjorde ju om lagen så att den skule vara teknikneutral). Om man ska vara extrempetig så måste man betala licens för nya kylskåp, microugnar, tvättmaskiner och väckarklockor också. Om man har koll på tekniken och dess innebörd. Grattis, Sveriges befolkning, har ni en kyl så ska ni betala...

För övrigt heter det RIKAB, Radiotjänst i Kiruna AB..... (märker ord =P) 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • alexDeLarge

Svår fråga, svt fyller en funktion för samhället. Men inte för mig. Pengarna måste komma från någonstans men skatt är jag emot. Skatt är stöld. Kanske att de som vill använda svt får betala en abonnemangsavgift? Eller så slopar vi hela skiten, innehållet styrs inte av efterfrågan och det är minst sagt förlegat.

Alltid anarkist. Kunnig inom juridik och medicin.
Svar på tråden Tv-licensen; vad tycker du?