Tv-licensen; vad tycker du?
Med tanke på de senaste dagarnas debatt om t-licens för surfplattor och smartphone, vad tycker du om avgiften?
Är det rätt att kräva tv-licens för surfplattor och smartphones?
Ska vi lägga avgiften på skatten?
Vad anser du om att det är samma avgift för alla, oavsett om man har tre tv-apparater hemma, en i sommarstugan och fyra smartphones i familjen, eller bara har en surfplatta i studentrummet? I dag måste alla betala samma summa.
Personligen hoppas jag slippa undan. När jag och mitt ex flyttade i sär fick han behålla tv:n och jag skaffade aldrig en ny (det hindrar inte Radiotjänst att ringa några gånger om året för att fråga om jag kanske skaffat en ny...). Jag betalar alltså inte tv-licens. Däremot har jag en surfplatta, en smartphone och en laptop via mitt jobb (eftersom jag förväntas ha "kontoret på fickan"). I min värld är det helt otänkbart att jag ska tvingas betala avgift för tekniska prylar som min arbetsgivare de facto äger. Radiotjänst kundtjänst anser att jag SKA betala medan deras egen VD i dagens SvD Näringsliv gick ut och sa att datorer som arbetsgivare tillhandahåller INTE är avgiftspliktiga. Snacka om att inte veta vad den andra handen håller på med...
I övrigt anser jag att avgiften är orättvis på grund av att alla krävs på samma avgift, oavsett antal apparater. Lägg det på skatten och lagstifta så att klåfingriga politiker inte kan röra pengarna. Då blir det mer rättvist.
Kravet på att surfplattor och smartphones ska avgiftsbeläggas är absurt. Det är inte en apparat främst avsedd för tv-tittande vilket är kravet enligt lagen. Jag hoppas någon driver detta hela vägen upp i rätten för lagstiftningen behövs ses över!