• didda

Jacka över eller under skyddsvästen?

Vår dotter (snart 4 år) har precis börjat på ponnyridning och hon älskar det! Nu har vi dock lite funderingar omkring hur man gör med kläderna....hon har tidigare lånat skyddsväst av ridskolan men problemet är att alla västar som finns där är för stora (dottern är ganska liten till växten, 96 cm lång, 13 kg tung) och hon har haft en jacka under västen (flera av barnen har så). Nu har vi dock köpt en egen skyddsväst till henne som sitter perfekt på kroppen, men vad tusan ska man ha över? Hennes vanliga jackor är ju alldeles för små för att rymma en skyddsväst också! Ännu är det ju för kallt att rida utan jacka. Hur gör man? Köper en jacka som är 2 nr för stor för att ha till ridningen eller vad? Tar tacksamt emot  tips från er som kan detta. Själv kan jag absolut ingenting om ridning!

• Svar på tråden Jacka över eller under skyddsvästen?
  • didda
    Whitetrash86 skrev 2013-03-03 16:30:41 följande:
    Jag hade alltid en jacka som var storleken större för att kunna ha västen under.

Okej, tack för svar

Fler erfarenheter?  
  • fortsätt paddla

Västen ska sitta så tajt mot kroppen som möjligt. Köp en rymlig jacka är mitt tips. Mer bred än lång så att säga.

• IsDimma

Om nu västen ska sitta takt mot kroppen bör det väl finnas jackor att köpa anpassade till västen. Alltså jackor som är större på bredden men inte så mycket på längden

• fortsätt paddla

Det finns att köpa. Tyvärr kostar dom en del. Köp begagnat lr handla på Ullared är mitt tips.

• didda
    fortsätt paddla skrev 2013-03-03 17:03:34 följande:
    Det finns att köpa. Tyvärr kostar dom en del. Köp begagnat lr handla på Ullared är mitt tips.

Kan du tipsa om något speciellt märke? Har kollat runt lite men har inte sett att det finns några som är anpassade efter att ha västen under...eller är alla ridjackor gjorda så fast det inte står uttryckligen?
  • fortsätt paddla

Dom flesta ska vara tillverkade så men vi brukar köpa en st större än vad flickan normalt har. Den räcker lite längre och det finns plats för en extra tröja. Ta med väst och ge er ut och prova. Sedan vet ni vilket märke som funkar.

• didda
    fortsätt paddla skrev 2013-03-03 17:14:36 följande:
    Dom flesta ska vara tillverkade så men vi brukar köpa en st större än vad flickan normalt har. Den räcker lite längre och det finns plats för en extra tröja. Ta med väst och ge er ut och prova. Sedan vet ni vilket märke som funkar.

Tack för tips! Problemet är att dottern inte är alldeles intresserad av att gå i affärer och provat jackor! Och ffa inte med västen på sig tror jag.... hon gillar inte att ha den på sig för den känns nog lite klumpig och den enda gången hon tar den på sig är när hon ska upp på ponnyn (vi får vara glada att hon inte protesterar då åtminstone )

Kan man lika gärna köpa en vanlig jacka, tex en skaljacka från polarn o pyret (när det blir lite varmare vill säga) eller är det trots allt bättre med en riktig ridjacka som är avsedd för ändamålet?  
  • Harmagedon

Det är klart att det funkar med vilken jacka som helst att dra över västen. Om dottern är späd skulle jag tippa på att pops skaljacka som är ganska bullig i modellen blir utmärkt att ha utanpå västen. Köp en på öppet köp och prova hemma på henne i lugn och ro.

• fortsätt paddla

Ridjackan är ju kortare i midjan och sitter bättre när hon sitter upp.
    Men givetvis funkar det med andra jackor med. Utrustning är inte det viktigaste. Bara hon är varm och glad på hästryggen.
    Det kommer säkert en tid när hon blir väldigt noga med märke osv. Tills dess funkar det mesta.

• fortsätt paddla

Min red i overall vissa kalla kvällar:) gick det med..

• S vali s
    didda skrev 2013-03-03 21:43:17 följande:

Tack för tips! Problemet är att dottern inte är alldeles intresserad av att gå i affärer och provat jackor! Och ffa inte med västen på sig tror jag.... hon gillar inte att ha den på sig för den känns nog lite klumpig och den enda gången hon tar den på sig är när hon ska upp på ponnyn (vi får vara glada att hon inte protesterar då åtminstone )

Kan man lika gärna köpa en vanlig jacka, tex en skaljacka från polarn o pyret (när det blir lite varmare vill säga) eller är det trots allt bättre med en riktig ridjacka som är avsedd för ändamålet?  

Vår dotter har ( och har haft de fyra år hon har ridit ) just en skaljacka från POP över säkerhetsvästen och det har fungerat superbra
    Den late får brått när det blir kväll
  • cajsasmamma

man ska alltid ha västen så nära kroppen som det går. 
    Jag tycker att Mountain horses har bra modell på ridjackor till barn. Men det går och rida i vilken jacka som helst bara den inte är för lång eller trång för barnet så barnet kan röra sig bra uppe på häst ryggen. 

• Kallebus

Jag rider själv med väst när jag känner att det är behov av det.
    Skiter i att ha speciell ridjacka då eftersom mina ridjackor är figursydda och inte passar med väst under.
    Tar en vanlig jacka istället......vem bryr sig?!
    Är det hyfsat väder så tar jag bara underställ-väst-tjock tröja.

Vid tävling har jag två alternativ:
    Väst över kavajen.
    Den nyinköpta kavajen som är så stor att västen får plats under.
    Tyvärr är båda alternativen ungefär lika fula... 

• Maddiogora

Vi kör vanlig jacka över, en sådan med dragsko nertill så man drar åt under västen blev inte så klumpigt som jag trodde , har funkat bra

Svar på tråden Jacka över eller under skyddsvästen?