• fyrkantigboll

AKUT! Göra sig av med katt?

Jag har två honkatter som jag älskar men tyvärr inte kan ha kvar. Har börjat nysa och snora som in i helvete så antagligen är jag allergisk. :( Har haft många pälsdjur i mitt liv så jag vet inte varför detta kom så plötsligt...
    Lade ut dem på blocket men enligt deras regler får man inte sälja katter för under 500 kronor. Och ingen vill betala 1000 kronor för två okastrerade bondkatter, även fast de är hur underbara som helst...
    Att bara släppa ut dem är inget alternativ.

Är det någon där ute som vet var man kan göra av två små katter? 
    Jag får panik när jag tänker på att ingen vill ha dem för jag kan verkligen inte ha kvar dem...

HJÄLP :( 

• Svar på tråden AKUT! Göra sig av med katt?
  • Sannive

... men har du verkligen testat om du ÄR allergisk mot katterna? Gå till läkaren och gör ett prov, det vore ju fånigt om du gör dig av med dina djur bara för att du "tror" att du är allergisk.

• IceJossan
    nemo1 skrev 2013-03-03 17:05:43 följande:
    Du får väl först och främst göra ett allergitest, lite snorande dör du inte av. Ytterligare en som tagit sig vatten över huvudet och inte tänkt sig för INNAN kattköpet. Tror inte ett dugg på att du är "allergisk".
    Köper man djur så får man ta med i beräkningen att saker kan förändras och därför lägga undan pengar för oförutsedda händelser. Hur hade du tänkt om katterna blev sjuka? Kastrering? Försäkring har du väl inte heller tagit kan jag tänka mig.
    Lägg ner det där. Du vet att du BARA förstör tråden när du skriver på det sättet.
  • Inteutanproblem

Gå och kolla upp om du har en allergi först och främst innan du AKUT ska göra dig av med dom. Annars får du ju vara ärlig med varför du inte vill ha dom kvar vid försäljning och faktiskt ge det den tiden det tar att finna lämpliga hem.

Att nysa och snora är inte precis vad jag hade misstänkt vara allergi det första jag gjort... Med allergi kommer kliande svalg, svullna och kliande ögon om man glömt tvätta händerna - det kliar så man har lust att klösa ögonen ur skallen, huden kliar som satan om katten råkar riva lite, astma symptom kan också dyka upp som pipiga luftrör och hosta under natten/morgonen.

Är själv pälsdjursallergiker med både hundar och katter hemma. Men har trotts det valt att ha djur.

Jag tar hemskt sällan tabletter eller annat (förutom på sommaren då jag är gräsallergiker) utan löser det med att dammsuga varje dag, inga katter i sovrummet eller hundar när dom fäller (reagerar mer mot katt även om mitt allergi test konstigt nog visade på kraftig allergi mot hund), tvättar händerna ofta, torktumlar bort håret som fastnar på kläder och dylikt med jämna mellanrum.

Badar även mina djur relativt ofta, man behöver inte använda schampo varje gång utan en rejäl genomsköljning av vanligt vatten tar med sig både lösa hår, smuts men också hudfetter/hudavlagringar som fäst sig i pälsen (vilket brukar vara det man är allergisk mot och inte själva pälsen). Det är inte krångligt att vänja katter vid att bada, så länge man inte skrämmer dom, är lugn och konsekvent.

Att jag skriver det här är på grund av att även om du skulle visa dig vara allergisk är inte det synonymt med att man ej kan ha djuret man är allergisk mot.

Det blir mer jobb och lite att tänka på, men som min läkare sa till mig - om man inte blir jätte sjuk och om fördelarna med djuren väger upp för nackdelarna (behandla symptom samt städa osv mer) kan man onekligen behålla djuren, många som älskar och har djur som blivit allergiska mår sämmre psykiskt om dom gör sig av med sitt intresse och sina djur än vad dom mår dåligt av allergi symptomen.

• stadiljus

Jag har också katter, trots allergi. Första månaderna var det jobbigt men sen vande kroppen sig (precis på samma sätt som när man gör hypersensibiliseringsbehandling på sjukhus) och nu tål jag även andra katter och också hundar, som jag reagerade jättestarkt på förut. Men dock inte med att snora utan svullna och rinniga ögon och nysningar.

Mitt råd är också att göra ett riktigt allergitest och att kolla upp varför du mår dåligt. Kanske är det något annat du inte tål?

• Lilia

Det är väl ändå 100 kronor Blockets regler säger. Sedan får du kastrera katterna, det borde du ha gjort för länge sedan. Boka en tid redan imorgon. Vet du att det är katterna du är allergisk mot? Har du kollat upp det?

• Lilia

Jag läste nu att du hade tänkt avla på dem. Hur oansvarig får man vara egentligen. :( Vet du hur många oönskade bondkatter det finns?! Men nu då du tänkte så har du väl redan fixat hem till ungarna katten hade fått. Så kontakta dem och hör om de kan ta fin katt istället.

• nemo1

Det kostar att lämna katterna till katthem också, summan blir nog densamma som att kastrera dom eftersom de är okastrerade och ovaccinerade.

• ForReal

Jätteledsamt och jag hoppas du nu inser hur fel det hade varit att ens para dem, inte bara med tanke på att det finns 100 000+ hemlösa utan för att det kostar en hel del och en buffert för det behövs. Om man ska para ska det göras seriöst ju, med tester och det behövs massor av kunskap. Detta säger jag i välmening, det hade inte gynnat katterna.

Tror det bästa sättet att omplacera dem på vore en riktigt fin annons på Blocket med fina bilder och personligt skriven info, samt att du på något sätt skrapar ihop till att kastrera dem. Du kanske kan sälja saker, låna av familj eller vänner sålänge etc etc. För som du säger blir det genast mycket enklare att sälja dem, och bättre på så vis att du inte riskerar att ge dem till någon som bara vill ta ungar på dem och sen slänga ut dem. Du kan lugnt ta betalt för kastreringen av dem, folk som är seriösa betalar gärna för en trevlig katt! Då får du dessutom tillbaka pengarna, så ett lån av någon kan du ju betala tillbaka då.

Lycka till!

• ForReal

Ang. allergin så är det ju tveksamt om du är allergisk, men du verkar inte vilja testa. Förstår det som att det beror på att du ändå inte tycker dig ha ekonomin att ha dem. Skulle i så fall skriva detta i annonsen och ej pga allergi, då många andra hittar på sådant för att bli av med katter som det är "fel" på. 

• Madmoiselle

Varför är katterna inte kastrerade? Kastrera dem omgående och kolla upp om du verkligen är allergisk.

Svar på tråden AKUT! Göra sig av med katt?