• RasSam

Potträna syskon samtidigt?

Jo har två barn med 18 månader i mellan. Kör potträning med äldsta (snart3) och den lilla (1,5) är rätt intresserad av det hela. Springer o sätter sig på pottan o kissar ofta i den när jag tar av blöjan. Han drar ofta av sig blöjan själv o går runt med stjärten bar men kissar ju fortfarande litehär o där. Ska man köra på eller avvakta? Sen har jag en fråga om min äldsta, han säger ofta till om han vill kissa o springer o sätter sig på pottan. Bajsar ofta där med. Men han vill inte gå utan blöjan endå och kan tjata ihjäl sig om att ha blöjapå sig så jag känner mig elak om jag nekarhonom det. Hur ska jag göra? Låta honom var utan när vi är inne även fast han vill ha blöja? Ofta är blöjan torr på morgonen när han vaknar. Det händer ju små kissolyckor men jag tror att han blrjar redo nu men vet bara inte hur jag ska gå vidare med det hela. Nån som har något bra råd att ge? :)

• Svar på tråden Potträna syskon samtidigt?
  • fågelungarna

För det första så tänker jag, att blöjavveckling är något som föräldern måste ta ansvar för, inte barnet. Dvs att det är du som förälder som bestämmer att nu är det blöjfritt som gäller. Klart att en treåring som aldrig känt till annat än blöja inte gillar den förändringen... Men ska man invänta intresse så får man i en del fall vänta både ett och två år till om det vill sig illa, och det tjänar varken barnet eller föräldrarna på. Så jag tror helt enkelt att du bara måste vara tydlig med att nu är det blöjfritt som gäller. Du kan mycket väl vara lyhörd för hans protester och bekräfta hans motvillighet verbalt, att du förstår att det är ovant och konstigt för honom, etc, men ändå stå fast vid att när man är tre år är man stor och klarar sig utan blöja. Får han gå med bar rumpa några dagar så blir det jättetydligt om det sker en kissolycka, och ni kan genast springa till toa för att konstatera att det ju faktiskt är där man ska kissa och bajsa.

Och vad gäller 1,5-åringen, så är det ju perfekt att passa på. Vid 18 mån blev min stora torr, fast hon var ec:ad sedan tidigare så det var förstås lite andra förutsättningar. Men jag har läst på flera håll att 18 mån är en lämplig ålder att börja. Oh Crap Potty Training, en amerikansk e-bok skriven av en kvinna med stor erfarenhet av potträning rekommenderar åldern 20-30 mån. Din minsting verkar helt klart ha förutsättningarna, kör hårt! Glad

Svar på tråden Potträna syskon samtidigt?