• JOhanna76

Tonårings förälder HJÄLP!!

Hej !!
    Jag har en grabb som är 15 år fyller 16 senare i år. Jag behöver hjälp ifrån andra hur man ska göra!! han har under hela sin barndom hållit på och gör fortfarande med ishockey men den senaste tiden har intresset falnat något och han vill sluta. Han har den senaste tiden börjat umgås med "kompisar" som han aldrig gjort förut bl a 2 st killar i 18-19 års åldern (som vi tror inte är dom bästa) han har alltid haft många kompisar men ingen av de gamla polarna hänger han med längre.
    Vi vet att han snusar men har nu också upptäckt att han börjat röka. Det har även kommit fram att han i somras i alla fall testat på droger. Vilket vi tror att han inte gör nu.
    Vi behöver hjälp med hur man ska göra????
    Vi känner att killarna i 18-19 års åldern inte är bra för han, ska man förbjuda?
    Hur hade ni gjort?
    Jätte tacksam för svar 

• Svar på tråden Tonårings förälder HJÄLP!!
  • Masken84

Om ni förbjuder honom att umgås med dom så kommer han förmodligen göra det endå men ljuga om det. Har han berättar om rökningen, och drogerna eller har ni snokat?

• JOhanna76
    Masken84 skrev 2013-02-26 14:30:23 följande:
    Om ni förbjuder honom att umgås med dom så kommer han förmodligen göra det endå men ljuga om det. Har han berättar om rökningen, och drogerna eller har ni snokat?
    Tack för att du svarade!! Vi känner oss så himla hjälplösa!! jag håller helt och hållet med dig om att förbjuda är inget bra då blir det förmodligen som du skrev. Vi har kommit på honom med rökningen eller rättare sagt hittat cigg paket i hans jacka osv. han erkänner när jag frågar honom ( jag vill ju inte att han håller på så) med drogerna va det vi som snokade reda på det.
    Sen är det så att han mår inget vidare hans tjej gjorde slut i november 2012 och detta har han inte kommit över. Har svårt att sova på nätterna vilket gör att han är jätte trött på dagarna så han går och lägger sig när han kommer från skolan, när man väcker honom bryter "helvetet" ut han blir arg och otrevlig mot oss.
    Ska man söka professionell hjälp? har föreslagit det för honom men NEJ inte mår han dåligt enl han själv.
    Sen hör man hur han gråter på nätterna, han vägrar ju prata med oss (fattar jag med att det inte är jätte kul att prata med sin mamma eller pappa om kärleksproblem)

• Masken84

Kan vara ett alternativ att säga att han ska gå hos en kurator om han själv vill det annars är det nog lönlöst då chansen finns att han stänger in sig ännu mer! Vad tog han för droger?

• JOhanna76
    Masken84 skrev 2013-02-26 16:21:22 följande:
    Kan vara ett alternativ att säga att han ska gå hos en kurator om han själv vill det annars är det nog lönlöst då chansen finns att han stänger in sig ännu mer! Vad tog han för droger?
    Jag har föreslagit detta men han vägrar att ta någon hjälp. Han har rökt hasch och det skrivs om Gi vet inte vad det är??  vet inte heller vad weed ( tror det hette så) är har läst det också i hans telefon sms med komisar
  • Masken84

Weed är cannabis och hasch är oxå cannabis men starkare då det är gjort på något annorlunda vis.

Tror att många ungdomar testar droger då det är så pass vanligt och lätt att få tag på. Många anser att röka på är bättre än en fylla!

Han vet att ni har snokat? Boka familje rådgivning så kan ni gå hela familjen mamma

• JOhanna76
    Masken84 skrev 2013-02-26 17:08:14 följande:
    Weed är cannabis och hasch är oxå cannabis men starkare då det är gjort på något annorlunda vis.

Tror att många ungdomar testar droger då det är så pass vanligt och lätt att få tag på. Många anser att röka på är bättre än en fylla!

Han vet att ni har snokat? Boka familje rådgivning så kan ni gå hela familjen mamma
    Nä han vet inte att vi snokat, vi drog en lögn som gick hem och han erkände, jag skrämde upp honom rejält och vet att han tackat nej till hasch efter detta ( svarade till killen som ville sälja till han att han slutat med sånt).Det känns ju riktigt bra, kanske överdriver vi det kanske inte är så allvarligt han sköter ju skolan, är hemma för det mesta på veckorna kvällarna och kanske går på fest någon gång i månaden.Är vi för överbeskyddande ??
    Ska vi bara låta honom va och inte hålla på och tjata på honom om allt. det viktigaste är ju ändå att han sköter skolan eller?? 
Svar på tråden Tonårings förälder HJÄLP!!