• Anonym (..)

Gemensam eller egen vårdnad

Min sambo har barn sedan innan, barnet bor vv och de har gemensam vårdnad. Snart kommer barnet bli tvunget att bo vh då mamman ska flytta och barnet väljer att flytta med henne. Nu vill mamman att min sambo ska säga upp vårdnaden om barnet(varför vet jag inte) och min sambo(som har noll koll) verkar vara påväg att gå med på det(båda två verkar ha fått för sig att vårdnaden och umgänget är samma sak). Jag själv har ingen direkt koll på vilken skillnad det är om man har gemensam eller egen vårdnad, men tycker att det verkar ganska korkat av min sambo att gå med på att bli av med vårdnaden.

Så vilka "rättigheter" försvinner om han inte har vårdnad?

• Svar på tråden Gemensam eller egen vårdnad
  • Anonym

Han är ju knäpp om han släpper vårdnaden..... goggla på detta och be han studera det innan han skriver på några papper!

• Anonym

Släpper han vårdnaden har han ingen insyn i barnets görande och mående och kan således inte påverka om mamman inte vill ge info till han. Förskola skola osv har ingen rätt att ge info liksom inte heller sjukvård. Han blir utlämnad. Umgänge kommer han och barnet ha rätt till iallafall men det är nog det enda han har ingen rätt att lämna åsikt om skola fritid osv för han blir bara en pappa ingen pappa som är vårdnadshavare

Svar på tråden Gemensam eller egen vårdnad