• underverket 06

Någon mer 4- åring som fortfarande har blöjor på natten? Hur slutat man?

Vår son är drygt 4 år o har fortfarande blöjor på natten. Han blev torr på dagen sent, vid knappt 3,5 års ålder, i april förra året. Nu har vi prövat flera ggr här från dec o framåt att sova utan blöja. Antingen har han kissat på sig o vaknat eller så har han kissat på sig o inte vaknat utan jag har märkt det när jag gått in o stoppat om honom. Vi kanske ibland har varit dåliga på att inte låta honom dricka sent. Han kissar alltid innan han går o lägger sig, men har han druckit sent blir han väl kissnödig efter någon timme efter han somnat kanske. Är han inte mogen om han inte vaknar av att han kissat på sig. Det har också hänt någon gång nu när han varit sjuk o sovit middag (han sover inte middag annars) att han kissat på sig i sömnen på dan. Har läst att bli torr på natten har med mognad att göra, medans bli torr på dagen kan man träna. Är det vanligt med 4- åringar som har blöja på natten?

• Svar på tråden Någon mer 4- åring som fortfarande har blöjor på natten? Hur slutat man?
  • RöttÄrSött

Visst finns det barn som inte är torra och det beror i en hel del fall på något problem (diabetes eller sen mognad av nervsystemet).

Börja med att skärpa er som föräldrar och se om det gör saken bättre! Kontrollera vad han dricker (undvik läsk), hur mycket och hur sent. Ett halvt glas vatten vid sänggående får min son men då får han inte dricka timmarna före (om det inte är helg och vi är uppe sent).

Funkar inte det så kan ni även börja väcka honom för en toasväng innan ni går och lägger er.

• straw2008

Vi är i precis samma situation, vårt barn blev torrt tidigt på dagen. Men nätterna är knepigare... har han blöja är den ALLTID torr varje morgon !! Men tar vi av den så ä rdet blött i sängen DIREKT !! Han var torr under ett par veckor förra sommaren men började sen kissa igen. Vi har provat väcka honom för toabesök på natten men det går inte då han gråter så katastrofalt mkt att han väcker alla samt inte kan somna om själv efter.

I kinamockaskogen.....
  • cosinus

Det är inte helt ovanligt att fyra-åringar inte är torra på nätterna. Min snart 7-åring kissar varje natt fortfarande. Det finns ju en anledning till att man kan få hjälp på bvc/sjukvården från 6 års ålder.

Det du kan göra som förälder är att minska vätskan på kvällen samt ta upp och kissa på kvällen innan du går och lägger dig för att se om det blir bättre.

Men vaknar inte barnet (det gör inte min son heller) då skulle jag säga att håll hårt i blöjan. Min son slutade när han var 5 och lillebror som var 3 blev torr och vi har alltså tvättat alla sängkläder varje dag i snart 2 år. Blöjor är bra shit i jämförelse.

• Aaglars

Vår 4,5-åriga dotter har blöja på natten och har alltid kisat i den innan morgonen. Ser det inte som något problem utan helt naturligt. Det är inte förrän de har fyllt 6 år som BVC och läkare ev. gör något åt det.

• Lumo

Straw - du kan ju testa ha potta bredvid hans säng så det inte blir så långt o jobbigt att gå upp på natten? Även om han känns lite stor för potta kanske det passar?!

Det finns väl även någon sorts larm som larmar om de kissat på sig. Tror man kan få det på "recept" om de nått upp till åldern att de behöver hjälp från bvc.

• anna021

vi har en på 10 år som inte är torr en. som har testat Larm medecin mm utan resultat.
    Så ta det lungt. 

• straw2008
    Lumo skrev 2013-02-25 09:57:48 följande:
    Straw - du kan ju testa ha potta bredvid hans säng så det inte blir så långt o jobbigt att gå upp på natten? Även om han känns lite stor för potta kanske det passar?!Det finns väl även någon sorts larm som larmar om de kissat på sig. Tror man kan få det på "recept" om de nått upp till åldern att de behöver hjälp från bvc.

nej han vill endast stå o kissa. O visst vi kan ta det HUUUUR lugnt som helst, men gossen VILL ju inte ha blöjan. Han blir ju skitledsen då vi ska ta på den. Lillasyster är ju torr liksom.
    I kinamockaskogen.....
  • blubbblubb

Första natten lade vi madrassskydd på sängen och väckte var 3:e timme natten igenom. Efter ett par dar visste vi mer exakt när hon behövde gå på toa och behövde bara vecka 2 gånger per natt. Efter någon månad var vi nere på 1 gång per natt. Just nu försöker vi flytta den gången närmare och närmare läggdags för att så småningom kunna sluta helt.

• Lumo

Ursch, det är ju jobbigt att bli väckt mitt i natten o behöva gå upp också, det vet man ju själv. Men vad göra?!

Straw - en tanke slog mig. Istället för att böka med att byta lakan varje natt kanske man kan testa såna där engångsskydd. Googla på "engångsskydd säng" så hittar du. Då hittade jag även denna sida:

www.sangvatningsbutiken.se

Finns en hel del intressant där!

• cosinus
    Lumo skrev 2013-02-27 10:16:45 följande:
    Ursch, det är ju jobbigt att bli väckt mitt i natten o behöva gå upp också, det vet man ju själv. Men vad göra?!

Straw - en tanke slog mig. Istället för att böka med att byta lakan varje natt kanske man kan testa såna där engångsskydd. Googla på "engångsskydd säng" så hittar du. Då hittade jag även denna sida:

www.sangvatningsbutiken.se

Finns en hel del intressant där!
    Fast iaf vår son lyckas snurra så pass att han korvat ihop engångsskyddet om det inte är under ett lakan.

MEN, det är ändå kanon för det suger upp så bra att fläcken blir begränsad och ungen inte behöver bada i kiss på samma sätt som om man använder plastad frotte.

• Kina79

Nattorrhet har med hormoner att göra. Inte vilja.
    Man kan ta upp sitt barn en, två, tre eller 14 gånger på natten att kissa, barnet blir inte torr fortare för det. Barnet slipper blöjan och se vuxna slipper byta sängkläder. Men barnet riskerar att få en väldigt störd nattsömn och set hade helt ärligt oroat mig mer

Vi har sängvätning i släkten och även min mellersta dotter. Hon hade blöja på natten till hon var 6 år och 2 månader. Sen beställde vi ett larm från sängvätningsbutiken.se. Hon hade larm i ca 6 veckor, har nu sovit utan larm i ca 5 månader. Nån olycka i månaden men inte mer än så

• Kina79

Läs gärna om sängvätning på nätet, set räknas inte som ett problem vid 4 års ålder. Vid 6 säger läkarna att man kan få hjälp, innan dess är inte barnet moget för larm.

Kan ju tillägga att de första 4 veckorna sov min man i annat sovrum, så att jag skulle kunna sova utan öronproppar och jag sov i samma rum som larmtjejen. Det gäller ju att vara snabb som blixten när larmet drar igång, i början vaknade ju inte dottern alla av det.

Och bädda med dubbla plastade frotté och lakan, så det bara är att rycka översta lagret på natten.

• blubbblubb
    Kina79 skrev 2013-02-27 11:59:48 följande:
    Nattorrhet har med hormoner att göra. Inte vilja.
    Man kan ta upp sitt barn en, två, tre eller 14 gånger på natten att kissa, barnet blir inte torr fortare för det. Barnet slipper blöjan och se vuxna slipper byta sängkläder. Men barnet riskerar att få en väldigt störd nattsömn och set hade helt ärligt oroat mig mer

Vi har sängvätning i släkten och även min mellersta dotter. Hon hade blöja på natten till hon var 6 år och 2 månader. Sen beställde vi ett larm från sängvätningsbutiken.se. Hon hade larm i ca 6 veckor, har nu sovit utan larm i ca 5 månader. Nån olycka i månaden men inte mer än så

Jag tror orsak och åtgärder varierar mellan barn, mognadsgrad,ålder och hur länge man försökt.
    Har man haft blöjor på natten i många års tid och slutar känns det ganska givet att det händer olyckor. Det måste ju vara en stor omställning att behöva gå upp och kissa när man är jättetrött mot att bara kunna kissa i blöjan. 
    I vårt fall handlar det om att succesivt ta sig dit. Att lyckas gå och kissa på toa på morgonen när man vaknat till innan det sker en olycka. Jag tror inte det går snabbare att ta sig dit av att väcka på natten, men att det blir färre olyckor på vägen.

• Kina79
    blubbblubb skrev 2013-03-04 08:49:44 följande:

Jag tror orsak och åtgärder varierar mellan barn, mognadsgrad,ålder och hur länge man försökt.
    Har man haft blöjor på natten i många års tid och slutar känns det ganska givet att det händer olyckor. Det måste ju vara en stor omställning att behöva gå upp och kissa när man är jättetrött mot att bara kunna kissa i blöjan. 
    I vårt fall handlar det om att succesivt ta sig dit. Att lyckas gå och kissa på toa på morgonen när man vaknat till innan det sker en olycka. Jag tror inte det går snabbare att ta sig dit av att väcka på natten, men att det blir färre olyckor på vägen.

Om barnet kissat medvetet i blöjan ja. Men om det är ett barn som inte mognadsmässigt eller hormonmässigt har kommit dit, att det produceras mindre urin på natten och att vakna om man är kissinödig - då händer inga olyckor.

I ert fall tolkar jag det som att barnet kissar i blöjan vaken, eller nästan vaken iaf - på morgonen. Då är det en annan sak, då är det inte sängvätning.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • cosinus
    blubbblubb skrev 2013-03-04 08:49:44 följande:

De 3 av mina barn som inte är sängvätare har alla haft torra blöjor på morgonen innan vi tagit bort blöjan. Den yngsta från 1.5 års ålder.

Han som är sängvätare fick aldrig torr blöja och kissar alltså fortfarande ner sig minst 1 ggr per natt trots att vi tar upp och kissar kl 23 (om han då inte redan kissat ner sig då renbäddar vi bara). Att vi tar upp är inte för att han ska lära sig att bli torr för det hjälper inte alls utan det är för att han inte ska behöva sova i en kissig säng så länge på natten för han vaknar inte och vi kan inte springa och kolla honom hela natten igenom om/när det blivit blött.
  • underverket 06

Vår son vaknar ofta med torr blöja men inte alltid. Om man alltid vaknar med torr blöja betyder det att man hormonmässigt o mognadsmässigt är redo för att vara utan blöja på natten?

• Lumo

Underverket - absolut. Sonen är 4 precis o var för det mesta torr i blöjan, men inte alltid. Han har nu vart blöjfri 4 nätter utan en olycka. Han är nog t o m duktigare nu än med blöjan. Dagtid händer det 1-2 olyckor/v mest för att han är lite för lat att gå när man påminner honom o han "hinner" inte alltid själv säger han. Men så duktig tycker jag eftersom han älskat sin blöja...

• underverket 06

Vi är nog lite lata måste jag erkänna. Skulle vi verkligen gå för det skulle nog sonen bli blöjfri. Han har varit utan blöja på dagen i ca 10 mån nu o numera händer det sällan olyckor, kanske en gång varannan- var tredje vecka eller nåt.

Svar på tråden Någon mer 4- åring som fortfarande har blöjor på natten? Hur slutat man?