• Juno

Tonårsföräldrar - tar ni kontakt med föräldrar till era undomars kompisar

Vi har flyttat till en ny större stad och 13-åriga dottern har börjat i en ny klass (7:an). Hon har fått kompisar men eftersom hon går i en klass som har upptagning från hela kommunen så träffas de inte på fritiden och jag har aldrig pratat med föräldrarna.

Imorgon är det disco för kommunens högstadieelever i en lokal inne i stan. Dottern och den nya kompisen har bestämt att de ska gå dit. Kompisen frågar mig via SMS till dottern om hon får åka med mig till discot. Jag säger att det är okej och tänker att jag får ringa till föräldrarna sen.

När jag gör det är mamman helt oförstående till varför jag ringer. Hennes dotter har ju redan talat om att jag ska köra dem så det visste hon. För övrigt hade hon inget hon ville prata med mig om. Jag kände mig totaldum - som om jag misstror hennes dotter. Jag utgår väl från mig själv - om min 13-åring säger att en för mig okänd människa ska hämta henne så vill jag veta vilka det är, och jag vill vara säker på att det stämmer så det inte är något de själva hittar på.

Hur gör ni? Har ni kontakt med era unga tonåringars kompisföräldrar och diskutera praktiska saker som övernattningar, hämtningar och liknande? Eller litar ni på att det ungdomarna säger är rätt och att det de bestämmer är förankrat hos kompisens föräldrar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tonårsföräldrar - tar ni kontakt med föräldrar till era undomars kompisar
  • Majsan70

Jag tar kontakt när jag känner att jag behöver det, men inte för allt. Likaså har alltid gällt för kompisarnas föräldrar.

• Thaleya1

Jag hade inte gjort det för en 13-åring, en 11-åring jaa troligtvis men inte en 13-åring. Jag skulle nog tro att min dotter talar sanning om hon inte gjort något tidigare som gör att jag inte kan lita på henne.

Om man känner den andra föräldern så kan det vara trevligt att ringa upp och dubbelkolla men då handlar det också om att man vill småprata om annat.

• Dina08

Jag litar på min dotter och är lite lat, så jag kontaktar ingen. Men jag tycker att de som kollar upp är bra föräldrar.

• I969

Jag har verkligen märkt skillnaden nu när vår son började högstadiet och fick nya klasskompisar. Känns helkonstigt att inte känna hans kompisars föräldrar, men det är ju bara att vänja sig... Jag skulle i alla fall ringa om det var fråga om någon gemensam grej där jag var involverad, typ i TS situation, översovning eller så.

Svar på tråden Tonårsföräldrar - tar ni kontakt med föräldrar till era undomars kompisar