Aprilia77 skrev 2013-02-21 14:36:55 följande:
När man får sår, beror det på att bebisen tar fel grepp eller kan man få det även om den gör "rätt"? Känner hur som helst att jag måste få mycket hjälp med ev amning... usch jag får lite panik bara jag tänker på amningen. Men att inte ge det en chans, att INTE lägga det nyförlösta barnet till bröstet utan komma med en flaska..., det känns inte heller rätt...
Går att få sår i början även om bebisen suger rätt, men det för att vårtorna är ovana, fick jag förklarat för mig. Smorde med bröstmjölk direkt efter varje amning på BB (då jag fick sår) och med xylocain-salva en stund innan jag misstänkte att det var dags för amning igen som bedövade lite. Tog nog 3 dagar så var såren läkta och jag tyckte att det funkade bra. Vilket det antagligen gjorde, förutom att han inte gick upp i vikt för att han kräktes som en tok pga sin allergi
För mig så hade det varit självklart att prova att amma och försöka kämpa på i alla fall första 7 veckorna eller vad det är de säger är den "viktigaste" perioden för att hjälpa bebisens immunförsvar. Fungerar det inte ännu en gång så är det ju faktiskt bara att sluta

Då vet man att man gett sitt barn en ärlig chans och går det inte så får man göra detsamma mot sig själv, där är det tur att det finns ersättning så man har ett alternativ. Så var det ju inte förr i tiden... tacksam för att vi lever idag!