• Little Ms Chatterbox

Har gått ner i vikt alldeles för mycket, behöver mattips. (GBP opererad)

För ca 18 månader sen genomgick jag en GBP. Gick från 107 kg till 68 kg. Var rätt så nöjg, tänkte väl att jag skulle kunna tappa något kg till mot sommaren när det blir lättare att komma ut på promenader och liknande. 
    17 januari gjorde jag en planerad operation, skulle fixa ett bråck från ett gammalt blindtarmsärr. Man planerade att utföra det med titthål.
    Det visade sig att det var mer komplicerat än vad man räknat med, mycket ärrbildningar och sammanväxtningar. Det uppstod komplikationer och jag fick göra en ytterligare titthålaoperation för att det gått hål på tarmen, tarmvätska hade läckt ut i buken. Jag fick allmän blodförgiftning, njursvikt och lunginflammation. 
    Några dagar senare upptäckte man ytterligare läckage av tarmen och denna gången blev det en öppen buk operation. Man tog bla bort ca 30 cm av tunntarmen och 10 cm av tjocktarmen för det var så skadat av sammanväxtningar/ärrbildningar från blintarmsoperationen för ca 20 år sen.
    Man trodde att allt var frid och fröjd, jag behövde bara återhämta mig nu. Det verkar inte vara mitt år i år för det stod mer komplikationer att vänta. Någon blodåder, artär brast i buken så ytterligare ett ingrepp krävdes.

Så 25 dagar i en sjukhussäng har jag rasat ner till 61,5 kg i vikt. Jag har dålig aptit, illamående, svårt för att dricka och min GBP gör att magsäcken har krympt ihop till näst intill obefintlig igen. 
     Magen/tarmarna har "alltid" krånglat på mig, på senare år har jag upptäckt att jag håller mig bättre i magen om jag undviker mjölkprodukter och ägg. 
    Just proteiner från mjölk och ägg hade ju varit det lättaste sättet för att få i sig bra saker för viktuppgång och återställa min hälsa för mig men eftersom jag inte kan det, vad ska jag äta?!?

Jag har ingen ork, fryser hela tiden och skulle kunna sova 16-18 timmar om dygnet. Jag försöker äta med 2-2½ timmes mellanrum men det är svårt att hålla för jag måste dricka mellan måltiderna (pga GBP) och då är jag inte hungrig. Jag vill försöka hålla det lite nyttigare sättet att leva eftersom jag vet att jag lätt trillar dit i sockerfällan, så snabba kolhydrater tycker jag inte hör till en bra lösning på mitt viktproblem nu.

En evighetslång inledning, Mat för viktuppgång som inte innehåller ägg och mjölk. 

Hoppas någon har orkat läsa ända hit och har några bra tips.
    Ha en fortsatt bra dag  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-21 12:43
    Har pratat med läkaren senast idag, mina prover ser bra ut, i förhållande till vad jag har gått igenom.
    CRP under 6. Hb 107 och stigande sen utskrivning 11/2. Var 97 då. (Undre gräns är 117.)
    Järnvärdet ligger på 11, (undre gräns är 9)
    Levervärden och ämnesomsättning var bra, samma med B3 och D-vitamin.
    Kommer inte ihåg om det var fler provresultat men som sagt, det ser bra ut, förutom järnet.
  • Svar på tråden Har gått ner i vikt alldeles för mycket, behöver mattips. (GBP opererad)
  • jashrinah

nötter ? bönor ,proteinshakes , sånna näringsdrycker man ger till anorektiker ? 

• Little Ms Chatterbox

Nötter låter ju bra! Hoppas mandlar också är lämpliga för det tycker jag är jättegott att gå och knapra på men har inte tänkt på det! Näringsdrycker tror jag är mjölkbaserade, de jag har blivit erbjuden. Det finns klara drycker också men de smakar så fruktansvärt dåligt att jag inte får i mig något alls.

• jashrinah
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-02-21 15:16:51 följande:
    Nötter låter ju bra! Hoppas mandlar också är lämpliga för det tycker jag är jättegott att gå och knapra på men har inte tänkt på det! Näringsdrycker tror jag är mjölkbaserade, de jag har blivit erbjuden. Det finns klara drycker också men de smakar så fruktansvärt dåligt att jag inte får i mig något alls.
    näringsdryckerna brukar oftast vara utan mjölk och gluten =) för personer med ätstörningar utvecklar ofta överkänslighet mot i princip allt =) ;) 
Svar på tråden Har gått ner i vikt alldeles för mycket, behöver mattips. (GBP opererad)