• Hallodar

Måste jag leva med min pollenallergi när inget hjälper?

Jag har fått pollenallergi(Björk) sen några år tillbaka och den blir bara värre och värre för varje sommar. Har testat tabletter, nässprayer, ögondroppar(allt på recept) osv utan resultat. Förra sommarn fick jag även problem med andningen vid ansträngning och när jag skrattar. Tyvärr sitter det kvar ännu och jag undrar om jag inte fått någon slags astma av allergin också. Har även fått två kortisonsprutor förra sommaren men det hjälpte inget, fast dom sa att det skulle hjälpa:(

Nu säger dom att det inte finns något att göra, måste jag verkligen leva med allergin eller vet ni något annat som fungerar ?

• Svar på tråden Måste jag leva med min pollenallergi när inget hjälper?
  • Hallodar
    Lillkossan skrev 2013-02-20 09:44:12 följande:
    Essamino, hon gjorde det privat. Som en bonus blev hon av med sitt rökberoende också. Det kanske låter som hokus pokus men det är helt sant. Hon gick tre behandlingar á 400kr. Det bästa hon någonsin gjort enligt henne själv. Man kan behöva göra om behandlingen efter några år. Hon var allergisk mot häst, katt och några frukter också, allt är borta:)) Halleluja!!

Det ska jag absolut kolla upp:)
  • Lillkossan

Om du ska prova akupunktur så gå inte till någon på måfå. Försök hitta någon som är riktigt duktig, kan tänka mig att det finns många rötägg. Men när man väl hittar rätt kan dom utföra MAGI.

• Airhostess

Jag hade pollenallergi från att jag var 7 tills jag blev 27. Då gick jag till en Osteopat i Stockholm som jag sökte för andra krämpor och blev då även av med min allergi.

• lövet

Vaccinera (hyposensibilisera) dig om du orkar. Det tar tid och är jobbigt men hjälper troligen några år. Byt mediciner och se till att man gör en astmautredning. Börja medicinera i tid och (någön månad innan säsongen börjar).

Allergi får fullt leva med och är det bara björk så är säsongen i alla fall rätt kort.

• Hallodar

Nu har jag testar aerius som många tipsade mig om, plus nya droppar och sprayer. Ingenting fungerade och denna period var värre än någonsin. Nu är den över, men har blivit lovad att få göra allergivaccination till hösten. Vet ni vad en vaccination går på? Betalar man för vaccinet på Apoteket? Brukar vara ungefär samma priser här som i Sverige, förutom att vi inte har högkostnadsskydd så jag måste betala varje gång jag gör det.

• kotte

Här betalar man 300 kr för läkarbesöket och de har sprutan där så inget att hämta ut på Apoteket. Så man kommer ju upp i Högkostnadsskyddet.

• Hallodar

Hoppsan insåg just att behandlingen kan kosta ca 11 000 kr sammanlagt under 5 år. Undra om jag kanske testar akupunktur först:p

• Lillkossan

Men JA, testa nu akupunktur! Se till att du kommer till någon som är riktigt duktig.

Lycka till!

• kotte

Jag hade det riktigt jobbigt innan min behandling och är nu efter 3 1/2 års behandling i stort sett symtomfri. För mig hade det lätt varit värt 11000 under dessa år.

• Hallodar

Grejen är det att nu är jag arbetslös men kommer bli student till hösten. 11 000kr vet jag inte ens om jag har råd med även om jag vill. Kommer studera i minst 3 år. Om jag testar akupunktur får jag ju reda på om det hjälper först nästan sommar(eftersom säsongen redan är över här), och hjälper det inte måste jag ju stå ut med säsongen då också. Så jag får fundera på hur jag ska göra! Jag vet bara att jag verkligen INTE kan ha det så nästa sommar också.

Hjälper allergivaccination för alla med pollenallergi?

Hjälper akupunktur för alla med pollenallergi?

• Minza83
    essamino skrev 2013-02-19 15:35:27 följande:
    Jag har fått pollenallergi(Björk) sen några år tillbaka och den blir bara värre och värre för varje sommar. Har testat tabletter, nässprayer, ögondroppar(allt på recept) osv utan resultat. Förra sommarn fick jag även problem med andningen vid ansträngning och när jag skrattar. Tyvärr sitter det kvar ännu och jag undrar om jag inte fått någon slags astma av allergin också. Har även fått två kortisonsprutor förra sommaren men det hjälpte inget, fast dom sa att det skulle hjälpa:( Nu säger dom att det inte finns något att göra, måste jag verkligen leva med allergin eller vet ni något annat som fungerar ?
    hoppas du vid det här laget har sökt ytterligare hjälp och fått astmamediciner.

jag har svår allergi mot timotej (men känner av ALLA pollensorter och ALLA pälsdjur..! har astma mot de allra flesta pälsdjur, förutom katter - de får jag "bara" utslag av.. kanske för att jag hade katt under större delen av uppväxten?) 

nåväl, jag har blivit erbjuden allergivaccination, och ska försöka få till det, men det verkar vara en väldigt jobbig process..

nu har jag hittat andra allergitabl som hjälper lite bättre.. ebastin (samma som kestine).. man kan ta 2 per dag!
    och när det är som värst så är det ett måste..
    för EN allergitabl hjälper inte, inte heller ihop med ögondroppar och kortisonnäspray..
    ögonen och näsan kliar så fruktansvärt!!! och ögonen sväller igen... blir illröda och nej fy :/

har även astma mot pollen så inhalerar för fullt!
    tar symbicort morgon och kväll (både luftrörsvidgande och kortison)..

Men det hemska var, när jag ringde vc 2011 och ville ha hjälp så sa sköterskan.. nää det finns inget vi kan göra för dig.. gå in och stäng om dig. var hennes råd! :( kul att behöva hålla sig inne juni-juli-aug då!! har ju barn också liksom... ska de behöva lida pga min allergi? :/ 
  • mhz
    Minza83 skrev 2013-06-24 22:23:37 följande:
    Men det hemska var, när jag ringde vc 2011 och ville ha hjälp så sa sköterskan.. nää det finns inget vi kan göra för dig.. gå in och stäng om dig. var hennes råd! :( kul att behöva hålla sig inne juni-juli-aug då!! har ju barn också liksom... ska de behöva lida pga min allergi? :/ 
    Så sa de till mig med, senast igår när de ringde!!! Och ja, mina barn har verkligen fått lida :( Jag sitter inomhus och de får gå ut själva på gården, torts att de är gränsfall-små.

Jag har köpt en andningsmask - först en från Clas Ohlson (2 pack 99 kr), det är ungefär som att andas i en blöja... :P sedan ngn typ av sportmask som tyvärr inte sitter helt tätt, så jag får allergikänning ändå.

Men fy, vad hemskt det är med allergi när man drabbas av värsta sorten! Jag har varit frisk hela mitt liv, tills förra året, när det var sådan extrem pollen-boom... då blev jag helt plötsligt allergisk - och jag är över 30!

Jag har alla klassiska symptom: Det rinner och kliar i näsa och ögon, ibland kliar det över hela huden, jag svullnar upp i ansiktet, jag får svårt att andas och jag hostar. Jag har fått Aerius, som jag nu själv ökat upp till 2/dag, kortisonnässpray, ögondroppar, antihistamin nässpray och sköljer näsan med saltvatten.

Idag är jag sjukskriven för jag blir så allmänpåverkad, jag är helt groggy i huvudet och lyckades kapa av en rejäl bit nagel (till nagelbädden) och lite finger när jag hackade lök igår.

Jag är fumlig i rörelser, kan inte koncentrera mig och väldigt lättirriterad, Som tur är vet jag att det går över och att symptomen ändå varierar från dag till dag... Men skit vad det suuuger :(
  • Jabba

Har bara läst Ts, men mina tips:

En enzymblandning med främst enzymet bromelain. Finns en produkt som heter Pollazym, den är suverän. Ta gärna i kombination med en väldigt stark antioxidant som heter pycnogenol. Även goda magbakterier kan hjälpa (alltså, probiotika), finns en riktigt bra produkt som heter LactoVitalis. Eller eventuellt en riktig dunderkur med kaskadfermenterade enzymer, typ RegulatPro. Men då får du nog räkna med att först bli sämre, men efter ett tag blir man bara bättre och bättre.

Finns också en spray som är gjord på cellulosa, men nu kommer jag inte på vad produkten heter. Brukar finnas i hälsokostaffärer i alla fall.

Svar på tråden Måste jag leva med min pollenallergi när inget hjälper?