• Greifing

Nan1 - Nan2 = Så förvirrad!!

Hej! 

Jag började ge min dotter ersättning för 2 veckor sedan, hon blev igår 6 månader gammal.
    Jag har gett NAN1 men NAN2 är från 6 månader så jag tänkte att den köper jag nu då hon som sagt är 6 månader. Men efter mer noggrann läsning så står det att man inte ska använda NAN2 som ersättning för bröstmjölk och att det är tillskottsnäring? Vad menas med det?

Jag är förvirrad..

• Svar på tråden Nan1 - Nan2 = Så förvirrad!!
  • Notperfect

Att du kan ge nan 2 som vanligt mål men som komplement för vanlig mat om hon börjat äta smakportioner :)

• Notperfect

Lät lite virrigt kanske?

Ex. Min son är 9 månader och äter Nan 2 när han vaknar. Sedan gröt. Sedan lunch (vanlig mat), mellis (vid mellis ätar han fruktpure eller nan 2, beror på humör), middag (vanlig mat) och så innan han somnar får han NAN 2.

Så har han ätit sedan han var cirka 6 månader.

• Greifing

Okej ! Hon har inte börjat ätit hela mål än. Hon äter en halv portion gröt på kvällen. Smakar sedan bara lite mat under dagen..

Kan jag blanda nan1 och nan2 kanske eller bara köra nan1 tills hon börja ätit mer mat? 

• Notperfect
    Greifing skrev 2013-02-18 21:57:23 följande:
    Okej ! Hon har inte börjat ätit hela mål än. Hon äter en halv portion gröt på kvällen. Smakar sedan bara lite mat under dagen..

Kan jag blanda nan1 och nan2 kanske eller bara köra nan1 tills hon börja ätit mer mat? 
    Du kan säkert blanda men ingen idé att stressa på nan 2 om hon fortfarande äter ersättning till de flesta målen.. När hon sedan börjar äta hela portioner då kan du köpa nan 2.

Tycker jag då.. Men alla gör ju som de själva vill såklart Glad
  • Greifing
    Notperfect skrev 2013-02-18 21:58:55 följande:
    Du kan säkert blanda men ingen idé att stressa på nan 2 om hon fortfarande äter ersättning till de flesta målen.. När hon sedan börjar äta hela portioner då kan du köpa nan 2.

Tycker jag då.. Men alla gör ju som de själva vill såklart Glad
    Låter väldigt vettigt Ska återgå till nan1 tills hon börja äta mer mål Nan2 får stå på hyllan ett tag! Tusen tack för svaret. Nu kan jag andas igen
  • Notperfect
    Greifing skrev 2013-02-18 22:00:40 följande:
    Låter väldigt vettigt Ska återgå till nan1 tills hon börja äta mer mål Nan2 får stå på hyllan ett tag! Tusen tack för svaret. Nu kan jag andas igen
    Så lite så :)
  • beccagranen

Jag fick informerat av bvc efter de nya uppgifter om förhöjda halter av div. Gifter i främst ris och veteprodukter att variera kosten och inte bara ge ersättning. För ett par år sedan rekommendera man att börja ge mat från 4mån sedan från 6mån och nu säger dom att man kan börja från 4mån igen enligt slv rekommendationer. Fick bla. Veta att man hellre ska välja havregryn och introducera mild havrevälling, ge mindre smakportioner av frukt och mat etc. Just för att minska den annars ensidiga kosten som ger ökad risk. Men ha i åtanke att ta det lagom och se hur magen reagerar etc. Alla barn är inte mottagliga för variationer lika snabbt. Själv tycker jag bara tag det är hemskt att dom inte drar ner på den lagliga nivån av gifter i barnmat, särskilt ersättning efter upptäckten att det är fler högt k förhållande till barnens vikt.

• Greifing

Ska man introducera mer av havregryn och mild havrevälling än att ge mat/ersättning?

Är det dessa metaller du pratar om, som dom hittade i gröt/välling?

Jag har aldrig hört nått om att det är gifter i ersättningen? :-O 

• beccagranen

Här finns all information om det http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Metaller-i-barnmat--information-for-foraldrar/

Det handlar alltså om att vissa produkter innehåller för mycket metaller/gifter från odlingar. Alltså att det finns i all vår livsmedel, men gränsvärdet för barnen är lägre än för oss vuxna, i förhållande till storleken. Dom rekomenderar att variera kosten, vilket inte är lätt om man flaskmatar en bebis. Men från 4-6mån börjar man ofta introducera mat/gröt/välling, då kan man ha i åtanke att hellre välja mild havrevälling istället för majs/ris som har en högre halt av metaller. Skippa sista målet med ersättning och ge välling etc. då får man en mer varierad kost. Men åter igen börja lagom och håll koll på hur barnet mår av att äta fast föda, vissa blir ju väldigt förstoppade eller ogillar att äta mat oav. man får ju anpassa sig efter sitt egna barn =)

• Aileen Allannah

Det finns inte några sådana gifter i ersättningen, så du kan lugnt fortsätta ge enbart det. I nan 2 finns det mer järn, och anledningen till att det heter tillskottsnäring är för att man inte ska ge det från födseln. Men du kan absolut byta nu, för järnets skull.

• beccagranen
    Aileen Allannah skrev 2013-02-19 09:46:51 följande:
    Det finns inte några sådana gifter i ersättningen, så du kan lugnt fortsätta ge enbart det. I nan 2 finns det mer järn, och anledningen till att det heter tillskottsnäring är för att man inte ska ge det från födseln. Men du kan absolut byta nu, för järnets skull.

Om just ersättning skriver SLV ang 27produkter av ersättning/sondnäring etc: "Drygt hälften av produkterna var berikade med höga halter av mineralen mangan. Ett barn som livnär sig på produkter med hög halt mangan kan få i sig mer än det så kallade tolerabla dagliga intaget.  I dagsläget vet vi inte tillräckligt om vilka effekter det kan ha, det behöver utredas vidare.".

Det känns väldigt förteget, för att inte orsaka kaos. Jag vill inte heller oraka överdrive noja, men man kan ju ha i åtanke att undvika risprodukter och andra med förhöjda halter.
  • beccagranen

Finns ler som vart i blåsväder den senaste tiden, ex Semper som återkalla sin "Småfolk Fruity Stix" med anledning av att det "kan innehålla spår av mögelämnen. När det igentligen handla om " Aflatoxin -Ett av de värsta cancerframkallande gifterna i världen" Semper förklarar det som att folket förstår bättre om dom säger spår av mögelämnen..  deras fruktpuréer analyserar även nu. Tycker det är hemskt att man inte har bättre kontroller innan det hamnar på marknaden.

• Aileen Allannah
    beccagranen skrev 2013-02-19 09:55:23 följande:

Om just ersättning skriver SLV ang 27produkter av ersättning/sondnäring etc: "Drygt hälften av produkterna var berikade med höga halter av mineralen mangan. Ett barn som livnär sig på produkter med hög halt mangan kan få i sig mer än det så kallade tolerabla dagliga intaget.  I dagsläget vet vi inte tillräckligt om vilka effekter det kan ha, det behöver utredas vidare.".

Det känns väldigt förteget, för att inte orsaka kaos. Jag vill inte heller oraka överdrive noja, men man kan ju ha i åtanke att undvika risprodukter och andra med förhöjda halter.
    Fast det handlade ju om ersättning för sjuka barn? Inte den vanliga ersättningen som man köper på Ica?
  • beccagranen
    Aileen Allannah skrev 2013-02-19 10:47:13 följande:
    Fast det handlade ju om ersättning för sjuka barn? Inte den vanliga ersättningen som man köper på Ica?

Jo det står ju modersmjölkersättning för sjuka barn, men på nyheterna i januari så sas det bara modersmjölkersättning. Sen kan man fråga sig om dte är någon skillnad? Det vågar jag inte svara på. På BVC sa dom just att man ska försöka variera kosten och utesluta risprodukterna.
Svar på tråden Nan1 - Nan2 = Så förvirrad!!