• MiaIa 90

Vilken våtservett använder ni till era barn och varför?!

Vilken våtservett använder ni till era barn och varför?!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken våtservett använder ni till era barn och varför?!
  • SEM
    helene 355 skrev 2013-02-19 18:25:30 följande:
    har klippt av handukar och blöter i vatten med olja hemma, annars har jag tvättlappar jag blöter upp då jag själv inte skulle vilja torka mitt underliv flera gånger om dagen med massa kemikalier som gör mig torr.
    Smart!

Vad för olja?
  • helene 355

Tack, försöker hitta lite miljövänliga sätt :) jag brukar använda vanlig barnolja :) sist de va slut tror jag killen använde olivolja istället, de funkade lika bra :)

• Aileen Allannah
    straw2008 skrev 2013-02-19 16:18:45 följande:
    skumgummilappar är så vidrigt äckliga !! Hur gör ni med dom efter att ni bytt ? UÄK säger jag bara. Papper som är lika hårt som kartong skulle jag själv aldrig torka mig med så även det går bort. SKulle heller aldrig tvätta barnet i tvättstället, sjukt äckligt för de som kommer efter BLÄ !! Huggies är som bomull med vatten på, älskar dom !!
    Hur menar du? Jag slänger dem?

Hemma har vi skumgummiglappar och Ica Basics torra tvättlappar i papper. Använder mest bara vatten, men lite solrosolja ibland. I skötväskan ligger ett paket Liberos våtservetter, de enda(?) med vettigt lock som håller dem fuktiga och inte kladdar omkring, men oftast blöter jag några skumtvättlappar med olja och vatten, lägger i en påse och tar med mig.
  • Uet

Här använder vi ica basic´s tvättlappar som jag bara blöter med vatten.
    I skötväskan har jag dock våtservetter och gillar Huggies bäst. 

• SEM
    helene 355 skrev 2013-02-20 14:32:57 följande:
    Tack, försöker hitta lite miljövänliga sätt :) jag brukar använda vanlig barnolja :) sist de va slut tror jag killen använde olivolja istället, de funkade lika bra :)
    Ja, det var riktigt smart! Det ska jag ta med mig, för man har ju en jädrans massa handdukar o sånt som man kan klippa sönder.. ska genast ringa sambon innan han eldar upp mer handdukar :p

Sköljer du upp de sedan och slänger i tvättmaskinen?
  • Aileen Allannah
    SEM skrev 2013-02-20 14:38:26 följande:
    Ja, det var riktigt smart! Det ska jag ta med mig, för man har ju en jädrans massa handdukar o sånt som man kan klippa sönder.. ska genast ringa sambon innan han eldar upp mer handdukar :p

Sköljer du upp de sedan och slänger i tvättmaskinen?
    Skippa barnoljan och kör på solrosolja i stället.
  • helene 355

eldar upp handukar?? :P

ja precis, vi använder tygblöjor så dem hamnar med dem och milous andra kläder i maskinen.

• SEM
    Haha ja : p vi flyttade ihop för några år sedna, och då hade vi en massa handdukar som var slitna och man va allmänt less på dem ; p och då började vi rensa nu under hösten, och då eldade vi upp de ; p vi bor i ett torp : p men jag ha sagt till honom nnu, ifall han hittar mera:p

ah okej:D
  • bullerbyn

@straw2008

Jag bor i centrala Sthlm, borde ju finnas! Är det typ barnaffär som gäller?

• straw2008

Men DÅ så !! Gå till eden på Drottninggatan, de har alltid (otippat som sjutton). De enda ställena jag vet om är eden på Drottninggatan samt kungens Ica i kungens kurva !! Återkom med utlåtande !! Känner ingen som inte blir helt såld på de!!

I kinamockaskogen.....
  • 1978

Hemma: frottétrasa och vatten.
    Ute: just nu Libero. Den funkar bra. Men med tanke på att den också funkar bra för att rengöra intorkade fläckar på golvet med är jag lite skeptisk till att tvätta barnet för ofta med den.

• cloudberry79
    1978 skrev 2013-03-09 22:03:56 följande:
    Hemma: frottétrasa och vatten.
    Ute: just nu Libero. Den funkar bra. Men med tanke på att den också funkar bra för att rengöra intorkade fläckar på golvet med är jag lite skeptisk till att tvätta barnet för ofta med den.
    Det är väl mest för att de innehåller både olja och alkoholer, så det löser både fettfläckar och fläckar från tex söta saker. Jag har kollat på de flesta våtservetter jag hittar i butikerna och Libero har minst antal ingredienser, är fritt från Parabener och är svanenmärkta. Kan inte hitta några som är bättre ur kemikaliesynpunkt.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • JanaLiiN

Ingen, det är för mycket kemikalier i dem.

Fuktar vanliga tvättlappar istället. 

• JanaLiiN
    cloudberry79 skrev 2013-03-09 22:43:59 följande:
    Det är väl mest för att de innehåller både olja och alkoholer, så det löser både fettfläckar och fläckar från tex söta saker. Jag har kollat på de flesta våtservetter jag hittar i butikerna och Libero har minst antal ingredienser, är fritt från Parabener och är svanenmärkta. Kan inte hitta några som är bättre ur kemikaliesynpunkt.
    (vi använder dock våtservetter för att ta bort fläckar från möbler)
  • cloudberry79

Jag använder också bara pappersservetter hemma, men ibland använder jag våtservetter när vi är ute. Speciellt om vi verkligen är utomhus.

(M)amma till V -07 och E -12
  • 1978
    cloudberry79 skrev 2013-03-09 22:43:59 följande:
    Visst, det är det vi också noterat (att det inte är så mycket kolijox i Liberos, alltså). Och du har väl rätt angående lösligheten. Men det känns lite mystiskt ändå.
Svar på tråden Vilken våtservett använder ni till era barn och varför?!