• Anonym (Snart!)

Kan nån förklara medicineringen? Jättetacksam för svar!

Vi ska göra EA i år och har fått denna medicinering av den klinik det lutar åt. Ostimulerat FET kom inte ifråga tyvärr och jag är något less på sprutor om man säger så... Gäller detta per dag tror ni och vad gör alla dessa?
    1x Cyclo-Progynova
    2x Utrogestan-tydligen progesteron med början långt innan FET
    3x Prednisolone-fattar jag ju,men dosen verkar hög?
    2x folic acid 30x 10 mg-600 mg per dag alltså?
    5x Progynova
    4x Cetrotide-här drar jag öronen åt mig,sprutor 4 ggr per dag!? Och den som gör såååå ont!
    1x Ovitrelle-fattar jag ju också förstås

Har ni andra som gjort ÄD/EA tatt så här mycket?

• Svar på tråden Kan nån förklara medicineringen? Jättetacksam för svar!
  • Anonym (Snart!)

Jag ska alltså tro att av 178 stycken som läst finns det ingen som vet nånting om dessa mediciner...? Alla som gör ÄD och EA får ju en eller flera av dessa och även andra. Vilken info. som helst tas tacksamt emot!

• Anonym

Ring mottagningen där du träffat läkaren och fråga!

• Anonym (Snart!)
    Anonym skrev 2013-03-13 18:40:56 följande:
    Ring mottagningen där du träffat läkaren och fråga!

Det är en utländsk klinik,vi har aldrig varit där och aldrig träffat läkaren utan detta är det medicinförslag de gav via mejl. Jag ville veta mer om det innan jag mejlade kliniken igen,få mer info. av de som faktiskt gjort ÄD eller EA och tatt dessa mediciner eller annan som tatt dessa mediciner.
  • Anonym (gissning)

Står det inget mer?

En tanke är att det skulle kunna vara som receptlistorna man får på apoteket, och där anger siffran hur många omgångar man ska/får ta ut av läkemedlet.

Men då måste det finnas mer information, så att man får rätt styrka och storlek på förpackning.

Jag menar alltså att din lista inte är info om hur du ska ta medicinerna, utan hur mkt du behöver köpa ut. I Sverige har vi ju ett högkostnadsskydd som gör att vi bara betalar en bråkdel av vad IVF-mediciner verkligen kostar, men i andra länder är informationen om hur mkt medicin man behöver köpa en viktig info om vad behandlingen kommer kosta. (Medicinerna är i o f billigare där också.)

Som sagt, en gissning.

• Anonym (Snart!)

Det här är vad som bokstavligt stod i mejlet och tja,det var inte direkt glasklart tycker jag. Men rent logiskt kanske totaldoserna,lät ju hysteriskt med 4 sprutor per dag! Som jag fattade skickar de medicinen via post,jag måste inte ens åka ner innan själva FET. Undrade mer över själva doseringen,hur man tar alla de här och vilken ordning. Och vad alla är! Ju mer påläst innan jag ens bestämmer mig desto bättre! Glad

• Anonym (gissning)
    Anonym (Snart!) skrev 2013-03-16 14:48:05 följande:
    Det här är vad som bokstavligt stod i mejlet och tja,det var inte direkt glasklart tycker jag. Men rent logiskt kanske totaldoserna,lät ju hysteriskt med 4 sprutor per dag! Som jag fattade skickar de medicinen via post,jag måste inte ens åka ner innan själva FET. Undrade mer över själva doseringen,hur man tar alla de här och vilken ordning. Och vad alla är! Ju mer påläst innan jag ens bestämmer mig desto bättre! Glad
    Går det inte att mejla och fråga?
  • Anonym (Snart!)
    Anonym (gissning) skrev 2013-03-16 14:59:07 följande:
    Går det inte att mejla och fråga?
    Jag får ju inte de svenska namnen på medicinerna ändå och exakt dos får man nog inte förrän vi står i kön och får medicinerna. Lite erfarenhet från de som gjort ÄD/EA hade varit intressant! Om det här är vanliga mediciner eller extra mycket och vad andra fått ta. Sånt kan ju inte kliniken svara på.
  • Anonym (gissning)

Kollar man på FASS så ska Cetrotide injiceras en gång per dag, så en gissning är att du behöver 4 förp.

Tror de flesta läkemedlen gå att hitta på FASS, men ibland är namnet lite annorlunda på svenska.

• Anonym (gissning)
    Anonym (Snart!) skrev 2013-03-16 15:02:19 följande:
    Jag får ju inte de svenska namnen på medicinerna ändå och exakt dos får man nog inte förrän vi står i kön och får medicinerna. Lite erfarenhet från de som gjort ÄD/EA hade varit intressant! Om det här är vanliga mediciner eller extra mycket och vad andra fått ta. Sånt kan ju inte kliniken svara på.
    Jag har inte gjort ÄD men när det gäller IVF så är ju proceduren likadan (antal doser per dag), bara att man tar olika mycket av ett eller två av preparaten. Så kliniken borde nog kunna svara på vad som är vad och hur det ska användas.
  • Anonym (gissning)
    Anonym (gissning) skrev 2013-03-16 15:09:13 följande:
    Jag har inte gjort ÄD men när det gäller IVF så är ju proceduren likadan (antal doser per dag), bara att man tar olika mycket av ett eller två av preparaten. Så kliniken borde nog kunna svara på vad som är vad och hur det ska användas.
    Alltså proceduren är likadan vid varje IVF, eller det finns i a f en standardprocedur, och det borde finnas för ÄD med.
  • Anonym (Snart!)

Jag har ju gjort 8 sprutbehandlingar vara 2 korta metoden,men då tar man ju mer än 4 dar med orgalutran-eller vad man nu tar. Och börjar tidigare,dag 2 vad jag minns,jag skulle börja dag 5 tror jag. Och man tar ju inte progynon vid IVF eller proggisar före FET. Ja,jag är väl lite perplex över allt jag eventuellt ska stoppa i mig både fram och bak och upp och ner helt enkelt! Obestämd 

• Anonym (gissning)
    Anonym (Snart!) skrev 2013-03-16 15:13:52 följande:
    Jag har ju gjort 8 sprutbehandlingar vara 2 korta metoden,men då tar man ju mer än 4 dar med orgalutran-eller vad man nu tar. Och börjar tidigare,dag 2 vad jag minns,jag skulle börja dag 5 tror jag. Och man tar ju inte progynon vid IVF eller proggisar före FET. Ja,jag är väl lite perplex över allt jag eventuellt ska stoppa i mig både fram och bak och upp och ner helt enkelt! Obestämd 
    Enligt FASS är Cetrotide till för att förhindra att man ägglossar, det är alltså inte som Puregon eller Menopur.

Jag är inte alls insatt i ÄD, kan ju hända att medicinerna har en annan funktion i den behandlingen.
  • Anonym (Snart!)
    Anonym (gissning) skrev 2013-03-16 15:16:33 följande:
    Enligt FASS är Cetrotide till för att förhindra att man ägglossar, det är alltså inte som Puregon eller Menopur.

Jag är inte alls insatt i ÄD, kan ju hända att medicinerna har en annan funktion i den behandlingen.
    Ja,cetrotide och orgalutran är samma sak,men vad är progynon? Och varför Ovitrelle när man ändå inga ägg har? Sånt jag går och undrar över och tycker är fel fråga kliniken-de vill nog mest att man bara tar allt och inget ifrågasätter,men jag vill veta vad allt gör liksom.
    Tack för att du spånar med mig!
Svar på tråden Kan nån förklara medicineringen? Jättetacksam för svar!