• Anonym

Får jag kräver att han betalar halva resan för barnet

Hej,

Jag kommer från USA men har bott här nästan 15 år. Jag har ett barn men är inte tillsammans med pappan lägre. Pappan är svensk. Farmor och farfar bor i närheten vilket betyder barnet kan träffa dem när som helst. Mina föräldrar bor i USA och jag försöker ta barnet hemma i USA en gång per år för att träffa mormor och morfar.

Idag vi har barnet 50 50. Men jag tror att min ex sambo bör betala halva resan till USA en gång per år, bara för barnet jag menar. Barnet har halva rötter i USA tyvärr, det är en faktum som pappan måste acceptera och ta hand om kostnader som kommer med. Jag sade till honom jag är ansvarig för alla konstnader inom USA när barnet är hos oss in USA, men resan måste han CHIP IN halva, för barnet.

Tycker ni att jag kan kräver detta?

• Svar på tråden Får jag kräver att han betalar halva resan för barnet
  • slutatsnusa

nej, det tycker jag inte
    det skulle kunna vara önskvärt, men du kan inte kräva det
    kan inte tänka mig att det heller finns nån lag påå att så ska ske

• viseversa

Nej det kan du inte begära. Ditt val att flytta till Sverige och ditt val att resa till USA. Du får mao stå för hela kalaset själv. Han ska inte behöva betala er resa till USA. Det fattar du väl själv?

• PerG

Om det är någon, förutom dig själv, som bör betala så är det väl dina föräldrar och släkt? Det ligger väl mer i ditt och deras intresse att barnet får komma till USA?

• zumba

Nä varför skulle han betala er sem ?

• h8him

Han har ingen skyldighet att betala för barnets resor med dig till USA men jag kan förstå att du tycker att det är rimligt. Har ni gott samarbete i övrigt? Har ni båda liknande försörjningsförmåga? Skulle han vara välkommen att åka med barnet till din familj och hälsa på? Kan dina föräldrar kanske komma till Sverige och hälsa på istället?

• Hemlig123

NEJ... Övriga ovan har redan gett bra svar...

• Hemlig123

NEJ... Övriga ovan har redan gett bra svar...

• Anonym (nope)

Nej det kan du absolut inte kräva att han gör, hur länge brukar ni stanna i usa när ni reser? Påverkar det pappans umgänge så tycker jag att det är mer än generöst att han låter dig ta med barnet på en sådan lång resa varje år. 

Att du vill resa med barnet är enbart din kostnad. Det är snarare så att din släkt isf bör bidra med pengar då det även ligger i deras intresse att träffa er.  

• Anonym (insatt)

Du kan snällt be honom bidra till kostnaden frivilligt, men du kan inte med stöd av någon lag kräva det av honom ....

Svar på tråden Får jag kräver att han betalar halva resan för barnet