MissMolgan skrev 2013-02-23 11:58:23 följande:
Jag vet att ks kan göra ont, men det är inte den typen av smärta jag är rädd för och det är inte heller "bara" smärtan i sig som jag är rädd för. Det finns flera delar i varför jag inte vågar föda vaginalt.
1 - Jag ÄR rädd för smärtan, det är inget konstigare än så. Jag har en sjukdom som gör att mitt nervsystem är överaktivt och via tidigare upplevelser så vet jag att jag kräver STORA mängder smärtlindring för att det ska hjälpa. Jag är rädd för att smärtlindringarna som ges inte ska kunna vara tillräckliga, att personalen är oförstående och kanske inte riktigt tar MIN smärta på allvar då jag har såna problem att hantera smärtor och därmed kanske inte kan ges rätt/tillräcklig smärtlindring.
2 - Jag är rädd för att få skador i samband med förlossningen. Iom mina smärtproblem är jag HELT säker på att jag inte kommer klara av att "följa med" i kroppens olika faser och slappna av och hantera situationen på ett sånt sätt att det blir så liten risk för skador som möjligt. Ju mer man spänner sig desto större risk för skador.
3 - Jag har redan två skador i mitt underliv som gör ont i vanliga fall. De gör inte ont oavbrutet men vid beröring. Jag är jätterädd att dessa skador ska påverkas ännu mer eller att jag ska få fler skador som gör ont i resten av mitt liv.
4 - Jag har tidigare i livet varit med om påfrestande upplevelser som resulterat i svåra depressioner vid två tillfällen och jag är även för den skull jätterädd att hamna i en situation där jag känner total maktlöshet och svår smärta som kan utlösa att jag åter igen blir så tagen av situationen att jag åter igen faller i depression, det är verkligen det sista jag vill när jag äntligen får mitt vackra barn. Att bli mamma i sig kommer bli ganska omvälvande ändå och jag vill kunna vara så stark som möjligt.
Låter som att du börjar bli stärkt i dina snitt-funderingar. Bra att du är påläst och har strukturerat upp allt inför aurora-samtalet. Var säker i samtalen ang vad du vill och att du är medveten om vad du väljer.
Jag var på en del samtal inför mitt planerade snitt, mötte varma och trevliga människor. Ingen som försökte pracka på mig ännu en vaginal förlossning, de tog mig på allvar. Jag hade byggt upp värsta försvarstalen för att kriga mig till snitt och sen gick det bara så lätt och alla sa bara ok klart du ska snittas (typ).
Lycka till!