• ninotchka

Han vägrar betala för att jag har ensam vårdnad

Hej,

Ligger i tvist med barnets pappa och har nu fått vitsordat att fr rekommenderar fortsatt ensam vårdnad för min del pga. grava samarbetsproblem.

Trots detta blev det vv-boende eftersom samarbetsproblemen endast är mellan oss. ( Det är han som vägrar ha ett normalt samarbete). Deras relation är bra.

Nu har pappan skriftligen deklarerat att " han inte kommer att betala barnomsorg, försäkring, ytterkläder, aktiviteter  mm mm så länge jag inte ger honom samma rättigheter som honom och gemensam vårdnad" samt att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare att betala alla kostnader för barnet.

Som ensam vårdnadshavare ska jag stå för allt och han kommer inte att betala något för sitt barn så länge vi inte har gemensam vårdnad.

Han står för "normala innekläder och mat" under sina umgängesveckor. Däremot ska jag stå för:

Barnomsorgsavgift
    Ytterkläder, galoniser, skor, hjälm, skridskor, försäkring mm mm
    Övriga extra kostnader för barnet.

Jag får barnbidraget som mycket knappt täcker dagisavgiften.

Kan nämna att jag är gravid med min nuvarande man och när bebisen kommer, kommer vårt barn bli 15-timmarsbarn. Har redan pratat med kommunen som INTE delar räkningen för dagis.

Vårt barn är 4 år.

Kan han göra så här?

Jag skulle gärna bara vilja ha svar från er som verkligen vet, inte vad ni tror!!! 

• Svar på tråden Han vägrar betala för att jag har ensam vårdnad
  • Anonym (Apa)
    Anonym (Jag) skrev 2013-02-17 14:40:05 följande:
    Vad är det för argumentation? Du försöker ju gripa varje halmstrå för att rätfärdiga varför kvinnor ska få äga sina barn och utpressa männen som de skaffat dessa med.

Du argumenterar för männens rättigheter men glömmer bort barnens bästa. Typiskt män.
  • Anonym
    Anonym (Apa) skrev 2013-02-17 15:40:27 följande:

Du argumenterar för männens rättigheter men glömmer bort barnens bästa. Typiskt män.
    Klockrent svar!
  • ninotchka
    vetvadjagvill skrev 2013-02-13 13:50:46 följande:

MEN ts varför ska du hålla på och förändra i ert schema när ni inte klarar av att samarbeta??

Du triggar återigen till  konflikter.

VARFÖR straffar du ett barn för att pappan inte samarbetar???
    Det tycker jag är lågt av dig ts.   

OM du nu är lämpligare som förälder - du har boendet och ensam vårdnad - VARFÖR bråka om han inte vill ha en dag eller en vecka??

Låt barnet stanna hos dig och ha det bra istället för att propsa barnet över till pappan och låta barnet få ta pappans surhet över att inte få komma iväg på sin resa.

Det är just därför vi nu har fått fastställt det antalet veckor han i stället vill ha. Vill han då "bara" ha viss del av de veckor han då har rätt till - kan han ju göra det i stället för att tvinga oss alla till en sommar utan i princip någon sammanhängande ledighet över huvud taget.
  • ninotchka
    vetvadjagvill skrev 2013-02-13 22:30:42 följande:

ts borde inte boka resa som tar av pappans dagar. Jag har full förståelse att han ogillar detta. jag hade heller inte gillat om det skulle krävas att barnen är längre hos exet för han skulle resa... på min tid.. som jag själv vill planera över. Det finns ett domslut av en anledning och ts har ingen rätt att sätta sig över detta och anse att hon ska ta hans dagar. Då är det ts som obstruerar och det är ts enbart som straffar barnet inte pappan.
    Stämmer inte. Just pga. att det inte finns något samarbete kring klämdagar mm som kan möjliggöra etra ledighet för barnets skull för BÅDA familjerna - ville jag ha ett normalt schema för vårt barns ålder. Enda orsaken att han inte har velat medverka till ett sådant tidigare - är för att han har kunnat aktivt HINDRA sådana ledigheter.

Och då handlar det om två enstaka tillfällen under två års tid  som jag frågat med många veckors marginal om han kan tänka sig att flytta en enda dag en dag tidigare. Medan han upprepade gånger tagit bort umgänge till förmån för egen semester utan barnet.

Var ligger det rättvisa i det? Nu har han inte längre möjligheter att sabotera för oss som familj och barnet kan följa med i mycket större utsträckning.
  • ninotchka
    h8him skrev 2013-02-14 10:29:43 följande:
    Jag tror nog att Ts själv vet bäst vad hon tjänar (sambon pluggar) och hur hög avgifter för förskolan är. Det är väl ändå barnets förskoleplats? Sen kommer ju pappan att få köpa vad barnet behöver under hans veckor så han kommer att stå för halva försörjningen. Är det ett problem?

Klart han kan, OM ts hade velat dela det.

Ts väljer att betala barnomsorg och försäkring med barnbidraget. Då har de exakt samma utgångsläge, dvs att var och en behöver försörja barnet under sina veckor!

Ts vill ha enskild vårdnad, vilket betyder att Ts får acceptera att hon är betalnings- och placeringsansvarig för barnets behov av barnomsorg.
    Problemet är att han inte vill betala för något över huvudtaget. Varken förskoleplats eller ytterkläder mm. Trots att barnet är hos honom vv.

BB kan man säga täcker förskoleplatsen idag. Men resten då? Ytterkläder, skor, gemensamma fritidssaker? Och när jag blir f-ledig har jag inte dagis alls. Men ska fortsätta att betala både dagis och resten som används gemensamt?

Hur man väljer att dela upp det är ju hugget som stucket - men man bör dela på det som inte täcks av BB - och betala för den barnomsorg som man behöver....? 
  • Lindsey Egot the only one

Men ts du har valt att ha enskild vårdnad. Då har du tagit på dig som betalningsansvarig för ditt barn. Du kan inte lägga det på andra som inte har den rätten. Förstår du? Även om han är biologisk förälder har han inga rättigheter eller skyldigheter eftersom han inte har någon vårdnad. Vårdnad-ansvar!

• h8him
    ninotchka skrev 2013-02-18 09:57:00 följande:
    Problemet är att han inte vill betala för något över huvudtaget. Varken förskoleplats eller ytterkläder mm. Trots att barnet är hos honom vv.

BB kan man säga täcker förskoleplatsen idag. Men resten då? Ytterkläder, skor, gemensamma fritidssaker? Och när jag blir f-ledig har jag inte dagis alls. Men ska fortsätta att betala både dagis och resten som används gemensamt?

Hur man väljer att dela upp det är ju hugget som stucket - men man bör dela på det som inte täcks av BB - och betala för den barnomsorg som man behöver....? 
    Ts har valt att ha enskild vårdnad. Han kan aldrig få en faktura för barnomsorgen. Att Ts får köpa ytterkläder är väl självklart? Pappan tvingas också till det om Ts väljer bort att skicka med ytterkläder. Men jag gissar att Ts inte kommer att göra det. Hur hög barnomsorgskostnad pappan skulle ha haft är det ingen som vet. Ts tjänar bra, enligt henne själv, och då förstår jag inte varför man bråkar om småsaker faktiskt.

Ja och barnomsorgen är dyr för att Ts tjänar mycket.

Varför behövs gemensamma fritidssaker? Ts ska ha dagis när hon blir föräldraledig. Det är barnbidraget som betalar barnomsorgen så det är ingen kostnad för Ts.

"Bör" bör man kanske men man bör kanske också ha gemensam vårdnad när man har växelvis boende?

Varför duger inte barnbidraget att använda för att betala den dyra barnomsorgen?
  • h8him
    LindaEfraim skrev 2013-02-18 10:00:17 följande:
    Men ts du har valt att ha enskild vårdnad. Då har du tagit på dig som betalningsansvarig för ditt barn. Du kan inte lägga det på andra som inte har den rätten. Förstår du? Även om han är biologisk förälder har han inga rättigheter eller skyldigheter eftersom han inte har någon vårdnad. Vårdnad-ansvar!
    Så är det. Och det kan säkert kännas surt men Ts har valet att ge honom gemensam vårdnad eller att ha det som hon har valt idag.
  • Lalle46

Är det inte gemensam vårdnad så behöver bara den som har vårdnaden uppge sin inkomst.

Och självklart ska man ha delad vårdnad, har man inte det så har grannen lika mycket att säga till om barnet rent juridiskt som den förälder som inte har delad vårdnad.
    Själv har jag inte delad vårdnad då sambon vägrade dela med sig av föräldradagarna, hon ville själv utnyttja alla dagar.
    Så nu blir man ifrågasatt varje gång man ska hämta medicin på apoteket åt barnen för att jag står inte som vårdandshavare, o senast i dag blev man ifrågasatt hos tandläkaren när jag var där med barnet. 
    Så det är så jäkla självist att neka den ena delad vårdnad för det kännsinte bra. 
    Nu är vi separerade o har växelvis boende som vi själva kommit överens om, men det är hon som tar alla bidragen o vägrar dela med sig o kräver att en annan ska betala. 

• SvenGlen
    Lalle46 skrev 2013-06-03 13:58:11 följande:
    Är det inte gemensam vårdnad så behöver bara den som har vårdnaden uppge sin inkomst.

Och självklart ska man ha delad vårdnad, har man inte det så har grannen lika mycket att säga till om barnet rent juridiskt som den förälder som inte har delad vårdnad.
    Själv har jag inte delad vårdnad då sambon vägrade dela med sig av föräldradagarna, hon ville själv utnyttja alla dagar.
    Så nu blir man ifrågasatt varje gång man ska hämta medicin på apoteket åt barnen för att jag står inte som vårdandshavare, o senast i dag blev man ifrågasatt hos tandläkaren när jag var där med barnet. 
    Så det är så jäkla självist att neka den ena delad vårdnad för det kännsinte bra. 
    Nu är vi separerade o har växelvis boende som vi själva kommit överens om, men det är hon som tar alla bidragen o vägrar dela med sig o kräver att en annan ska betala. 
    Tre månader senare. Lång tråd att läsa igenom!
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Lindsey Egot the only one

Lalle46

Då förstår inte jag varför du följer med barnet till sådana besök samt ska hämta medicin. Meddela din sambo att det är hennes ansvar som vårdnadshavare.

• Nettan70

Ang barnomsorg....

Den som är "platsansvarig" för barnets plats på dagis, är den som sökt. Den är den som räkningen går till, OAVSETT om den andre föräldern nyttjar förskolan också.

Det är sen upp till kommunen att dela upp räkningen. Vägrar de, så finns det ingen lag som man kan luta sig mot.  Vägrar den andre föräldern skriva på pappret, så står platsinnehavaren med räkningen och betalas inte barnomsorgen, riskerar barnet att mista sin plats...

Alla kommuner bedriver inte heller att bägge föräldrar kan söka "egen" plats för samma barn......

Ang vårdnad o ekonomiskt ansvar...
    Ni måste skilja på:
    VÅRDNAD
    UMGÄNGE
    BOENDE

En förälder kan ha EV (enskild vårdnad) och ändå tillämpa vv (växelvist boende) med den andre föräldern.

Vid vv utgår INGET underhåll.

Så rent krasst, i detta fall, kan TS INTE kräva något av den andre föräldern, OAVSETT vårdnadsform. Rätten har gett TS interimistiskt beslut på EV och med stor sannolikhet kommer det att döma så i Tingsrätten OM inget annat av vikt kommer till.

Så...bara till att gilla läget!!!

• Anonym (insatt)

oavsett hur vårdnaden är ordnad så är båda föräldrarna enligt lag försörjningspliktiga för sina barn! Vill inte pappa skriva ett avtal om underhåll så kan du stämma honom i domstol i den frågan ....

• vetvadjagvill
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 20:19:02 följande:
    oavsett hur vårdnaden är ordnad så är båda föräldrarna enligt lag försörjningspliktiga för sina barn! Vill inte pappa skriva ett avtal om underhåll så kan du stämma honom i domstol i den frågan ....

de har ju vv boende.
Svar på tråden Han vägrar betala för att jag har ensam vårdnad