• Ronjaer

    tips på hur man sparar pengar?!

    jag är femton och är shoppingberoende, skulle vilja ha lite tips på hur man lätt sparar pengar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 22:13
    det tar oftast bara någon dag innan jag har shoppat upp månadspengen och måste fråga om mer pengar för kompisarna ska ut och göra något.

  • Svar på tråden tips på hur man sparar pengar?!
  • Jojjanna

    Lättasti din ålder är nog att ta ut kontanter, precis så mycket som får gå åt och dela upp i fyra kuvert dvs ett kuvert i veckan. Då får du shoppa för bara det som finns/vecka och inte ta ut mer och absolut inte shoppa på faktura eller kredit!

    Fundera också på om du verkligen måste ha sakerna INNAN du köper dem. Glöm inte att prova i butiken för att se om det verkligen passar dig oxh fundera på vad som du ska kombinera plagget med, om det är kläder du köper...


  • ummabdilleh

    storhandla viktiga saker som tex kott, ris,blojor, sen skrivmatlista vecka for vecka som du handlar veckovis, har sparat mkt sen jag borjade gora sa

  • Pumpkin
    ummabdilleh skrev 2013-02-10 12:13:48 följande:
    storhandla viktiga saker som tex kott, ris,blojor, sen skrivmatlista vecka for vecka som du handlar veckovis, har sparat mkt sen jag borjade gora sa
    Kanske inte så aktuellt för en 15åring?
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Ronjaer

    tack för alla förslag!! 

    men jag har ett behov att shoppa, det funkar inte riktigt att bara låta pengarna ligga!! 

    snälla fortsätt komma med bra förslag!!:) 

  • Mindyy

    Du låter dina föräldrar hålla i dina pengar och inte ge dig några om det verkligen inte är nödvändigt. 

  • Pumpkin
    Mindyy skrev 2013-02-10 21:18:33 följande:
    Du låter dina föräldrar hålla i dina pengar och inte ge dig några om det verkligen inte är nödvändigt. 
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Aniiee

    Var lite så i perioder när jag var tonåring. Jag, liksom du, kom dock på mig själv. Jag tog hjälp av min mamma (vemsomhelst som du har förtroende för funkar). Vi satte upp ett sparkonto som var låst, där jag kunde sätta in pengar när jag ville, dock kunde jag inte ta ut pengarna. Sen gjorde vi en fast månadsbudget, som mamma hade stenkoll på, jag också. I samma veva lärde jag mig ordentligt om ränta och så, det var roligt att sätta in hundra kronor och sen nästa månad ha ränta på dem (inte mycket ränta, men ändå) 

     Med våran överenskommelse kunde jag "av misstag" köpa upp pengarna till metrokortet, men det betydde att jag inte fick lika mycket shoppingpengar månaden efter...... och så vidare...


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Ronjaer

    åhh tack för tipset med låst sparkonto, ska verkligen kolla upp det!! 

  • Ronjaer

    fortsätt komma med tips och förslag!! :)

  • Aniiee

    Jag har ett till.... inte förslag egentligen, utan mer något du kanske bör göra.

    Fundera på varför du shoppar. Det räcker inte med "jag tycker det är roligt/får en kick/det bränner i fickan...." Fundera på VARFÖR det är roligt..... på djupet. Varför shoppar du? Svara inte i tråden. Ta minst 1 timme till att fundera, inte på raken, dock. Sätt en klocka imorron när du har tid, efter skolan eller så. ta 10 minuter imorron, skriv upp i dagbok/ett block vad du får ut av shoppingen. Fundera på sist du shoppade, vad den än var. Köpte du en liter mjölk på vägen hem? Varför? Hur känndes det? Hur kände du när du kom hem? Hur kändes det när mamma/pappa/whoever såg att du hade köpt mjölk? Köpte du ett läppstift? Samma frågor igen...... Hoppas du förstår vad jag menar. Gör så varje dag nästa vecka, även om du inte köpt något. Gör extra får varje gång du handlar.

    Nästa gång du går och shoppar, vänd i dörren på affären. Gå ut, ta minst 5 steg. Gå sedan in igen, vill/behöver du fortfarande shoppa? Gå och kolla ut vad du vill ha. VÄLJ verkligen. Gå sedan ut igen. Ta minst fem steg. Behöver du fortfarande den där grejen/det där plagget? 

     Tekniker som hjälpte mig....


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • plutus

    Inse att det är dagarna FÖRE månadspengen kommer du är rik, för det är då du har pengar att spendera.

  • Feffe

    Hej jag  var också en shopping galen tjej i 15års åldern men då så kom jag och min mamma på att jag skulle tänka på om det fanns något dyrt jag ville ha. Det fanns en massa dyra saker jag ville ha och då kom vi på att jag skulle spara halva och handla för halva så skulle jag göra var annan månad. När jag inte skulle göra så så skulle jag inte shoppa på 1 månad. Det funkade för mig!Cool

  • goteborgemma
    Ronjaer skrev 2013-02-10 20:57:56 följande:
    tack för alla förslag!! 

    men jag har ett behov att shoppa, det funkar inte riktigt att bara låta pengarna ligga!! 

    snälla fortsätt komma med bra förslag!!:) 
    Jag var EXAKT likadan i din ålder, så jag förstår precis hur du känner. Mitt absolut bästa tips (som också är lättast att genomföra) är att ändra inställning till köpandet så att man hittar saker man tänkt sig till billigare pris. Det betyder att man kanske inte måste köpa deallra dyraste hörlurarna osv... bästa tips är pricerunner.se och sådana typer av sidor och något jag märkt att jag sparat mkt på när det gäller "tråkiga" utgifter såsom presenter och annat som man inte kommer undan är olika rabattsidor som tar fram erbjudanden på saker att göra i din stad.

    Det finns ju en hel del men hittade en ny sida Collective Shopping som verkar vara lite unik, www.collectiveshopping.se/deal/0cb2d3112399473f867bb71de5a168bd

    alltså...hantera och analysera dina köp!! De behöver egentligen inte minskas i antal 

Svar på tråden tips på hur man sparar pengar?!