• sparvens

Snälla hjälp :(

Jag har en liten kille på 2 1/2 år, han började gå utan blöja för en vecka sedan och det gick utmärkt, han kissar på pottan både hemma och på dagis. Han vill alltså inte längre ha blöja på sig förutom på natten och de fungerar bra. Problemet är att han vägrar bajsa, han kniper igen, skriker och gråter att han har ont :( vi har mutat med presenter å allt, efter tre dagar fick vi ge medel i rumpan, sen blev de bra. Nu fortsätter han att knipa och har ont, men igår så kom de ut ca 4 cm bajs två gånger strax efter varandra så ja tänkte att nu blir de bra, Men samma visa idag, han kniper å säger att han har ont, vad ska vi göra? Han vill inte ha blöja

• Svar på tråden Snälla hjälp :(
  • pmb

Är han lite hård i magen? Bajsar han i blöjan, och isåfall verkar han besvärad då med? Om han är hård så försök ge mer vatten och mer av sånt som kan hjälpa till att göra mjukare. Ibland, även om problemen gått över, så kan dom komma ihåg och tro att det ska göra ont igen. Håll inte på och tjata på honom bara, utan försök att lyssna och förstå, och när det väl kommer i toaletten så var nöjda så, gör inte en så stor grej av det.
    Men är det så att det inte går över på ett par dagar så ring bvc och prata med dom, kanske han behöver nåt för att hjälpa så han ser att det inte är farligt eller gör ont. Så han inte fastnar i det liksom.

• sparvens

Nä han vill inte bajsa i blöjan heller :( ja de känns lite som att han är rädd?

• skogsvitter

Hur har han tidigare varit när han bajsat i blöjan då?
    Jag tycker ni ska fortsätta som ni gör, backa inte nu för då kommer ni förstärka rädslan men tvinga honom självklart inte heller utan uppmuntra och hitta vägar precis som ni gjort. Det kommer gå över.

Försök också aktivt undvika livsmedel som är stoppande, ge sådant som är lösande istället. Det är bättre att han är lite lös än tvärtom i ett sådant här läge, tänk också på att ge honom lite "smörjande" som lite extra olja, vilket gör att bajset glider lättare.

• pigglet

Försök se till att han är lös i magen, så det inte gör ont när det ska ut. Det blir lätt en ond cirkel, barnet vet att det kan göra ont och så håller det sig tills bajset blivit hårt och det verkligen GÖR ont.

Stoppande
    Morötter ( kokta + puré)
    Majsvälling/puré/gröt
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Blåbärssoppa /puré
    Smörgåsrån
    Vitt bröd
    Potatis
    Ris
    Te
    Smör
    Mjölk kan också vara stoppande.

Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi !!
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
    Kallpressad rapsolja
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år)
    Hela majskorn
    Nötter, solrosfrön, pumpakärnor
    Konserverad fruktcoctail 

• sparvens

Har fått råder att ge lactulose (stavning?) till han samt att spruta lite olivolja i rumpan för att det ska gå lite smidigare för han. Så nu hoppas jag stakt på att de här ska hjälpa han så han slipper ha ont och vara ledsen :(

• skogsvitter
    Spruta in olivolja in i rumpan?!?!
    Det låter ju för fan inte klokt. Man ska ju ge oralt för bövelen!!!

Alltså olivolja ska ätas det är ju hela tarmsystemet som behöver "smörjas" inte bara ändöppningen, eller hur jävla långt in tänkte du spruta?! Låter helt sjukt, jag hoppas du skämtar.
  • sparvens

Ja fick det rådet utav en legitimerad läkare så du behöver inte alls få det att låta som att jag är dum.

• skogsvitter
    sparvens skrev 2013-02-17 13:24:52 följande:
    Ja fick det rådet utav en legitimerad läkare så du behöver inte alls få det att låta som att jag är dum.
    Ja även läkare ger korkade råd, tyvärr förhållandevis vanligt. Tror du blint på vad alla läkare säger bara för att de råkar vara legitimerade?! Nä fy farao...
  • sparvens

Jag har ingen skyldighet att sitta och försvara mig inför dig. För det första så testade vi lactulos i några dagar för att ge de en chans, så någon olivolja användes aldrig. Du har ingen rätt att sitta bakom en datorskärm och döma mig, tänk dig för innan du drar förhastade slutsatser. Jag skrev vilka råd vi hade fått av en läkare, att vi skulle prova oss fram men jag har inte någonstans i min text skrivit att vi gjorde som läkaren sa punkt till pricka. Men det är väldigt typiskt fl att tro en massa utan att ens läsa texten ordentligt.

Svar på tråden Snälla hjälp :(