När mitt första barn var nästan ett år började han få andningsuppehåll i sömnen. Upptäckte det en gång när han sov i min famn. Vid det laget hade han varit tät i näsan i ca 4 månader. Jag påtalade det för bvc-läkaren som avfärdade mig.
Men så blev han inte riktigt bra och var täppt stora delar av året utan att vara förkyld. Tog upp det igen, att han var det och började bli sjuk ofta. Kom till önh och träffade en extremt opedagogisk läkare. Innan han var 3,5 år hade han varit där tre ggr för att kolla eftersom han blev rädd av den första gången.
Han utreddes för förkylningsastma och fick mediciner när jag upptäckte han hade svårt andas vid 2 år när han sov. Fick plötsligt lunginflammation två ggr inom kort tid, öroninflammationer mm plötsligt då vid 2 också. Ingen trodde mig när jag sa ngt inte är som det ska.
Jag sa redan vid 1 att han sannolikt hade en adenoid då både jag och min pappa haft det (jag fick min bortskrapad i sexan) men det hävdades det inte var ärftligt. Han brukade kräkas slem då och då pga hade så mkt och svalde det. Snarkade ngt extremt, andades med munnen, talade otydligt (insåg vi senare), hostade ofta vid ansträngning, vid uppenbar sjukdom fick han svårare andas.
Fick operation som 3,5-åring och de berättade efteråt att de fått pausa pga behövde suga ut massa slem i luftvägarna. Hans adenoid hade varit väldigt stor. Redan på uppvaket andades han bättre och tom han själv märkte skillnad senare när han tex sprang.
Efter op började han även växa mer! Vid 3 år hade han fortfarande stl 86/92 i mycket, sedan satte han igång att växa! Är fortfarande som 9-åring ofta kortare än sina jämnåriga dock.
Nu misstänker jag lillasyster kanske börjat utveckla en adenoid med då hon efter flera förkylningar på raken i början av året, börjat snarka, får ibland apné och väcker sig själv med hosta då samt andas med munnen mkt mer. Ngt jag noterat hon började göra i höstas efter upprepade sjukdomstillfällen. Fick idag också veta det visst är ärftligt och ska hålla koll. Bara 2,5 år så kan inte opereras än.
Men stå på dig. Om din magkänsla säger en sak, så är sannolikheten stor det stämmer.