• Anonym (Ensam ansvarig)

Stämma på underhåll?

Mina barn har en "pappa" som inte alls har med dem att göra och har inte hört av sig till dem på flera år.

Han tjänar en halv mille om året och har tydligen varit i domstolen mot Försäkringskassan för att komma undan att betala underhållsstöd.
    Hur går jag tillväga om jag vill stämma honom på högre underhåll till barnen? Ibland kan vi inte köpa en liter mjölk, medan han skriver på fejan att han simmat i Medelhavet. :-/

Han är mycket manipulativ och kommer göra allt han nånsin kan för att slippa betala en krona mer än han gör. Hur svårt är det att få igenom det?

• Svar på tråden Stämma på underhåll?
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2013-02-08 10:23:31 följande:
    Helt ointressant är inte ts lägre lön.... Ts tjänar mindre och har då lägre försörjningsförmåga!

Du missar att ts även ska räkna med ev. barnomsorgsavgifter, dyrare aktiviteter, ev. mediciner, glasögon, specialkost osv...

Det stämmer förvisso, men jag bad Ts vara smart, dvs inte ta upp kostnader bara för att, för att få igenom det så smidigt som möjligt eftersom pappan verkar vara som han är och dessutom advokat, dvs kan använda juridiken (och troligen på egen hand kan köra över en mindre erfaren jurist).
    Så endast kostnader som är säkra och inte typ dyrare aktiviteter, standardtillägg och sådant.

• Anonym (Ensam ansvarig)

Tack för råd och tips!
    Jag har minus på "överskottet" på konsumentverket. *s*

• sextiotalist
    Anonym (Ensam ansvarig) skrev 2013-02-09 18:08:14 följande:
    Tack för råd och tips!
    Jag har minus på "överskottet" på konsumentverket. *s*

Då räknas det som 0 när man räknar ut underhållet.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2013-02-08 10:37:36 följande:
    Det stämmer förvisso, men jag bad Ts vara smart, dvs inte ta upp kostnader bara för att, för att få igenom det så smidigt som möjligt eftersom pappan verkar vara som han är och dessutom advokat, dvs kan använda juridiken (och troligen på egen hand kan köra över en mindre erfaren jurist).
    Så endast kostnader som är säkra och inte typ dyrare aktiviteter, standardtillägg och sådant.

Okej men ska ts stämma så borde hon yrka på att han även ska betala dyrare aktiviteter som barnen vill få ha.
  • Anonym (tveksam)
    Grappa skrev 2013-02-07 21:23:28 följande:
    Du måste bevisa att du har högre utgifter för barnen. Att du tjänar sämre är ointressant, han kan inte dömas att kompensera din lön, inte ens om det blir fattigt för barnen. Underhållet ska utgå från barnets behov.
    Det är klart att inkomsten har betydelse! I lagen står att var och en av föräldrarna skall bidra till barnens försörjning efter sin förmåga. Den som har större förmåga skall därmed betala mest!
  • vetvadjagvill

TS - kontakta advokat och kom ihåg att du kan begära 3 års retroaktivt underhåll via tingsrätten!

Med den inkomsten borde han betala standardtillägg förutom högre underhåll.
    OM han inte betalar det tingsrätten dömer honom till så kan du skicka in det till  kornofogden och han får en anmärkning och inkassokrav!

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-02-09 18:14:00 följande:
    Okej men ska ts stämma så borde hon yrka på att han även ska betala dyrare aktiviteter som barnen vill få ha.
    hon kan inte kräva underhåll för saker som barnen ännu inte har.
    bara för de kostnader som de har just nu.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-02-11 19:34:51 följande:

Hon kan också söka tillägg för dyrare aktiviteter barnen vill ha..
  • Anonym (tveksam)
    vetvadjagvill skrev 2013-02-11 19:34:51 följande:

Men barnens behov fördelas inte 50/50 utan efter föräldrarnas förmåga att försörja dem ....
  • vetvadjagvill
    Anonym (tveksam) skrev 2013-02-11 21:35:17 följande:
    Men barnens behov fördelas inte 50/50 utan efter föräldrarnas förmåga att försörja dem ....

Exakt.

Jag vet eftersom jag själv varit i domstol ang underhåll.
  • zumba

Fast man kan ändå inte stämma på mera uh för saker som barnen inte gör men vill börja med

• Anonym (tveksam)

Fast om barnet har en underhållsskyldig förälder med "onormalt" god standard så kan barnet ha rätt till standardtillägg - bra förklarat på denna hemsida:

www.centrumadvokaterna.se/

Standardtillägg

Om umgängesförälderns inkomst är högre än normalt kan barnen få göra anspråk på att få ett standardtillägg. Syftet med ett standardtillägg är att barnet skall få leva på ett snitt av föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ett standardtillägg är avsett att se till att barnet får lite ”guldkant” på tillvaron. De skall få möjlighet att t.ex. köpa lite dyrare kläder, få ha lite dyrare hobbys m.m. Det är viktigt att barnet skall ha möjlighet att tillgodogöra sig standardtillägget, varför barnet kan göra anspråk på högre standardtillägg ju äldre barnet är.
  • Anonym
    Anonym (tveksam) skrev 2013-02-11 22:52:36 följande:
    Fast om barnet har en underhållsskyldig förälder med "onormalt" god standard så kan barnet ha rätt till standardtillägg - bra förklarat på denna hemsida:

Standardtillägg

Om umgängesförälderns inkomst är högre än normalt kan barnen få göra anspråk på att få ett standardtillägg. Syftet med ett standardtillägg är att barnet skall få leva på ett snitt av föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ett standardtillägg är avsett att se till att barnet får lite ”guldkant” på tillvaron. De skall få möjlighet att t.ex. köpa lite dyrare kläder, få ha lite dyrare hobbys m.m. Det är viktigt att barnet skall ha möjlighet att tillgodogöra sig standardtillägget, varför barnet kan göra anspråk på högre standardtillägg ju äldre barnet är.
    Exakt!
  • sextiotalist
    Anonym (tveksam) skrev 2013-02-11 22:52:36 följande:

Standardtillägg

Nu är en bruttolön på 500 000 per år i sig en väldigt bra lön, klart över medellönen i Sverige, men ingen superlön. Så jag är inte säker på att det är "onormalt" god standard.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2013-02-12 06:38:46 följande:

Nu är en bruttolön på 500 000 per år i sig en väldigt bra lön, klart över medellönen i Sverige, men ingen superlön. Så jag är inte säker på att det är "onormalt" god standard.
    Det räcker normalt sett till standardtillägg.
Svar på tråden Stämma på underhåll?