• Anonym (hh)

Vill ha alla TIPS inför att bli ensamstående!

Japp alla tips är välkomna! Allt från hur man ka skydda föräldradagarna så inte den blivande pappan kan jävlas, till vilka man ska kontakta.

Gärna i punktform.

Har gjort allt i min makt för att ens kunna ha en konversation med pappan, men omöljigt. Han vill mig bara lilla nu. Har varit saklig men utan framgång.

• Svar på tråden Vill ha alla TIPS inför att bli ensamstående!
  • Anonym (hh)
    Anonym (x) skrev 2013-02-07 22:06:27 följande:
    Tror du får börja med att behålla egen vårdnad och sedan ta det som det kommer. Bor ni nära varandra? Kommer han vilja träffa barnet? Kan du flytta längre bort från honom om han inte är intresserad av barnet?
    Om jag var gravid med en kille som bara skulle göra livet surt för mig hade jag flyttat så långt det gick så att han inte kan jävlas lika mycket.
    Jo vi bor nära, och jag kommer stanna för jag har mitt liv här, bra jobb, vänner, familj. Vi är alltså två vuxna välutbildade människor som har gjort barn tillsammans, sen efter ett tag ville han inte. Ville inte göra abort och nu vill han inte ens prata. Himla konstig situation.
  • Anonym (hh)
    Anonym (x) skrev 2013-02-07 22:08:12 följande:
    Kommer han dra det till tingsrätt för att få gemensam för att kunna få dagar?
    Anteckna allt, spara alla mail och sms. Om samarbetet mellan er är uruselt kanske det inte blir gemensam ändå.
    Finns nog risk att han kommer göra det för att ge barnet till hans föräldrar sen.

Tack ska göra det! 
  • Anonym (x)
    Anonym (hh) skrev 2013-02-07 22:11:11 följande:
    Jo vi bor nära, och jag kommer stanna för jag har mitt liv här, bra jobb, vänner, familj. Vi är alltså två vuxna välutbildade människor som har gjort barn tillsammans, sen efter ett tag ville han inte. Ville inte göra abort och nu vill han inte ens prata. Himla konstig situation.
    Vissa skulle säkert säga att han är chockad och kommer landa i det men han låter som ett arsel tycker jag. Samla bevis, behåll vårdnaden och njut av din graviditet. Resten går inte att planera för.
    Lycka till!!
  • Anonym (hh)
    Anonym (x) skrev 2013-02-07 22:17:41 följande:
    Vissa skulle säkert säga att han är chockad och kommer landa i det men han låter som ett arsel tycker jag. Samla bevis, behåll vårdnaden och njut av din graviditet. Resten går inte att planera för.
    Lycka till!!
    Så kan det ju vara, men tror tyvärr inte längre det. Vill inte hoppas längre heller. Tack ska göra det!
  • Anonym

MItt råd: flytta ca 5-6 mil bort. Då slipper du ett uruselt samarbete. Han får varannan helg.
    För varannan vecka krävs att man har ett gott samarbete. men i värsta fall kan tingsrätten
    döma till det i alla fall och då får du ett helvete. När barnet är ca 3 år menar jag och han stämmer di
    g på varannan vecka om du inte går med på det frivilligt.

Stämmer han dig på gem vårdnad kommer han antagligen få det. Tar ca ett år. Då bestäms också umgänge. om du tar upp att du vill vara boendeförälder. Annars har han inget umgänge. Bättre det bestäms också så slipper ni bråka om hur umgänge ska vara t ex.

• Anonym

* Du ska ha ensam vårdnad, då har bara pappan sina 10 pappadagar och du får resten. Kolla med FK.
    * stanna där du är så att du har ett bra socialt nätverk, du kommer att behöva allt stöd du kan få!
    *Spara alla Sms, skriv ner allt som händer för att samla bevis. Ha Sms kontakt för då får du allt på pränt!
    Umgänget ska vara dagtid med kontaktperson eftersom han "jävlas". Om han är hotfull mot dig, skaffa besöksförbud. Då måste familjerätten ordna en kontaktperson vid umgänget.

• Anonym (x)
    Anonym skrev 2013-02-09 20:03:03 följande:
    * Du ska ha ensam vårdnad, då har bara pappan sina 10 pappadagar och du får resten. Kolla med FK.
    * stanna där du är så att du har ett bra socialt nätverk, du kommer att behöva allt stöd du kan få!
    *Spara alla Sms, skriv ner allt som händer för att samla bevis. Ha Sms kontakt för då får du allt på pränt!
    Umgänget ska vara dagtid med kontaktperson eftersom han "jävlas". Om han är hotfull mot dig, skaffa besöksförbud. Då måste familjerätten ordna en kontaktperson vid umgänget.
    Och dom 10 dagarna får han inte heller om han inte är ett stöd och hjälper TS. Har för mig att hon får ge bort dom.
  • Anonym

Ett litet extra tips bara!
    Se upp innan barnet fyller ett år!
    Det här hände mig nämligen..
    Vi hade gemensam vårdnad, han hade överlåtit dagar på mig, som  sedan återkallades i efterhand.
    Jag menar alltså att försäkringskassan återkallade redan utbetalda dagar, så jag fick en skuld på 15000 till försäkringskassan bara för att pappan drog en vals till en handläggare inne på FK. Den andra vårdnadshavaren kan begära att FK återkallar redan utbetalda dagar så länge barnet inte fyllt ett år.
    Vad hände sedan? Jo, dagarna frös inne eftersom han aldrig var pappaledig och jag vågade aldrig mer lita på honom att han inte skulle göra om samma sak.

• SupersurasunkSara

Om han vill ha gemensam vårdnad måste han stämma dig på det eftersom ni inte är gifta. Du kommer att få frågan om du vill skriva på för gemensam vårdnad när faderskapet ska skrivas på, gör inte det!

För att ha extra 'på fötterna' så be om samarbetssamtal via familjerätten, kommer han inte så hamnar han i sämre läge vid ev stämning.

Skriv ner ett umgängesschema som du tycker kan fungera tills barnet är lite större, varannan/var tredje dag ett par tim varje gång, hos dig eller på neutral plats till att börja med så kan han så småningom ta barnet på promenader och så utökas detta. Ta med dig det till fam rätten, OM han kommer får han läsa och sen ge sitt förslag om han inte är nöjd.
    Se till att dag tid, plats osv, allt du kan komma på skrivs ner för att undvika tjafs. Varje gång han sen inte kommer som avtalat så skriver du upp det. Spara allt allt allt.
    Om inte HAN har umgänget när det väl sker så är umgänget lönlöst, ok att han umgås med sina föräldrar samtidigt, men meningen är ju att HAN ska umgås med sitt barn, inte de med sitt barnbarn även om det givetvis är bra om de också får en god kontakt.

Om du känner obehag över att vara själv med honom kan du ha en vän med dig, eller en person från soc. Du måste inte godkänna att han tar med sig någon hem till dig, du bestämmer själv vem som får komma in hos dig men på allmän plats är det svårt att förbjuda andra att delta.

Du bestämmer också själv om han får vara med vid förlossningen, han har inga som helst rättigheter där utan blir utkörd om han tränger sig på. Han kan ju komma och hälsa på när allt är klart om han vill. Vill han inte så skriv ner det, spara sms eller vad du nu använder för skriftlig metod att meddela att barnet är fött och att han är välkommen att hälsa på.

Överlag, se till att all kontakt är skriftlig och spara allt.

• Barbamamah

Jag skulle rekommendera dig (så småningom när läget lugnat ned sig) att du förklarar för mannen att eftersom läget är som det är så skulle du gärna försöka lägga allt groll bakom er och kunna samarbeta kring barnet. Och föreslå att ni går i kommunens familjeterapi (ja det går fast ni inte är tillsammans och är gratis) för att försöka bearbeta konflikten mellan er två (för med en konflikt i bakgrunden lär ni aldrig kunna samarbeta kring barnet). Och sedan på samarbetssamtal på familjerätten för att få hjälp med att samarbeta som föräldrar. Det blir mycket lättare och roligare om ni klarar av att bli sams och vara föräldrar tillsammans. Ge honom en chans i alla fall innan du ger upp. Han är förmodligen arg på livet för att han blivit pappa ofrivilligt och tar ut det på dig. Förhoppningsvis kan han komma över det.

• Anonym (abc)
    Anonym skrev 2013-02-23 08:06:14 följande:
    Ett litet extra tips bara!
    Se upp innan barnet fyller ett år!
    Det här hände mig nämligen..
    Vi hade gemensam vårdnad, han hade överlåtit dagar på mig, som  sedan återkallades i efterhand.
    Jag menar alltså att försäkringskassan återkallade redan utbetalda dagar, så jag fick en skuld på 15000 till försäkringskassan bara för att pappan drog en vals till en handläggare inne på FK. Den andra vårdnadshavaren kan begära att FK återkallar redan utbetalda dagar så länge barnet inte fyllt ett år.
    Vad hände sedan? Jo, dagarna frös inne eftersom han aldrig var pappaledig och jag vågade aldrig mer lita på honom att han inte skulle göra om samma sak.

Om jag vore som du skulle jag överklaga. Men det kanske är för sent?
    Det handlar ju inte om pengar som skänks till föräldrar utan om att den förälder som är hemma med barnet ska ha ersättning eftersom den föräldern inte kan jobba.
    Du har ju bevisligen varit hemma med barnet och inte pappan så det verkar otroligt att han skulle kunna få tillbaka sina dagar.  (Dagar han dessutom inte använt)
  • Anonym (jur)

Skulle bara inflika en sak och det är att du hamnar i sämre dager om du nekar till gemensam vårdnad utan att det finns egentlig fog för det (gemensam vårdnad är praxis om det inte föreligger grava problem). Det där med bråk och sådant gäller inte längre utan bråken får paret ta och lösa själva. I framtida tvister kan du komma ses obstruerande och han kommer ha större chans att få ensam vårdnad, en risk som du bör känna till helt enkelt.

• Anonym
    Anonym (hh) skrev 2013-02-07 22:01:13 följande:
    Han kommer inte komma, har försökt. Jg bråkar inte med han, vill vara saklig och vill kunna lösa utan konflikt. Men han vill inte, utan han vill bara jävlas. Han vill ha barnet när det är fött så han kan ge det till sina föräldrar, det är därför. 

Vet bara inte vart jag ska börja mer än att jag inte ska skriva på gemensam vårdnad. 
    Han kan ha fått kalla fötter, graviditetsdepression eller liknande. Bara för att han är sån här nu så betyder det inte att han kommer att vara sån när barnet är fött. Han kan komma att bli en riktigt bra pappa, många blir det.
  • Anonym (råd)

SKRIV INTE PÅ för gemensam vårdnad. Då får du ensam vårdnad och han måste söka gemensam. Och det stämmer inte det som någon har skrivit tidigare att det inte spelar någon roll om man är oense. Lagen är MYCKET tydlig, för gemensam vårdnad krävs samarbete och samarbetsförmågan skall dokumenteras av tex familjerätten om du kräver det.

• SupersurasunkSara
    Anonym (jur) skrev 2013-02-25 08:43:58 följande:
    Skulle bara inflika en sak och det är att du hamnar i sämre dager om du nekar till gemensam vårdnad utan att det finns egentlig fog för det (gemensam vårdnad är praxis om det inte föreligger grava problem). Det där med bråk och sådant gäller inte längre utan bråken får paret ta och lösa själva. I framtida tvister kan du komma ses obstruerande och han kommer ha större chans att få ensam vårdnad, en risk som du bör känna till helt enkelt.
    Eftersom man som mamma automatiskt får ensam vårdnad vid födseln om man inte är gift med pappan så ses det knappas som dåligt om man samtidigt främjar ett gott umgänge mellan pappa och barn.

Bor man dessutom inte ihop så är det ju en trygghet för mamman att veta att om pappan vägrar vara delaktig och om han krånglar så har man iaf föräldradgar nog för att klara sig fram till att barnet får gå på dagis. Det finns ju inget som hindrar att hon skriver över dagar på pappan om han har för avsikt att faktiskt vara pappaledig och inte krångla bara för att han kan. Jag har aldrig hört talas om att detta ska ha legat någon i fatet vid en ev vårdnadstvist.

TS, om pappan skriftligt uttrycker att han tänker krångla, spara det!    
  • Anonym
    Anonym (abc) skrev 2013-02-25 08:33:25 följande:

Om jag vore som du skulle jag överklaga. Men det kanske är för sent?
    Det handlar ju inte om pengar som skänks till föräldrar utan om att den förälder som är hemma med barnet ska ha ersättning eftersom den föräldern inte kan jobba.
    Du har ju bevisligen varit hemma med barnet och inte pappan så det verkar otroligt att han skulle kunna få tillbaka sina dagar.  (Dagar han dessutom inte använt)
    Detta hände 2004, jag överklagade, men vad hjälpte det? Pappan lurade i en handläggare på FK att han INTE hade skrivit under blanketten. Jag blev anmäld för urkundsförfalskning av FK, fick en skuld.
    Eftersom han är en hotfull individ så vägrade jag sitta i samma rum som honom när FK skulle ha ett möte med oss angånde blanketten. De skulle ha två enskilda möten, och de valde att prata med honom först. När det sedan var min tur så blev jag anklagad för att ha förfalskat hans namnunderskrift. De fattade beslut om att återta redan utbetalda dagar.
    Snacka om höjden av jävlighet, jag tog hand om vårt barn och i slutändan så fick jag "böta" för det.

• Anonym (M)
    Anonym (jur) skrev 2013-02-25 08:43:58 följande:
    Fast det där stämmer ju inte, eller har du någon källa på att man lättare förlorar vårdnaden om man inte skriver på gemensam vårdnad direkt?

Som det ser ut i dagsläget så är det ju upp till modern att bestämma, o hade det sedan legat henne i fatet att inte ha gemensam vårdnad så skulle ju familjerätten/socialtjänsten informera om det vid tillfället då faderskapet fastställs.

Är man inte överrens om vårdnadsformen så får man helt enkelt  vända sig till domstol o sen beror det ju naturligtvis på vad man uppger för skäl där.
    Men att inte skriva på för gemensam vårdnad när man är separerad redan innan barnet är fött o en konflikt föräldrarna emellan pågår är inget som ska ligga en i fatet senare.
    Nekar du däremot umgänge så är det klart att det ser illa ut, men det är ingen som fråntas någon vårdnad bara sådär!
    Rätten dömer säkert till umgänge osv, o  följer man sen inte det (vägrar lämna ut barnet alltså) o strular under en längre tid - ja, då kan det ligga dig i fatet.

Men vårdnad o boende av ett barn är inget man ändrar bara sådär, o heller inget man riskerar att bli av med för att man inte skriver på om gemensam vårdnad. 
  • MammaCarro2010
    Anonym (hh) skrev 2013-02-07 20:47:15 följande:
    Japp alla tips är välkomna! Allt från hur man ka skydda föräldradagarna så inte den blivande pappan kan jävlas, till vilka man ska kontakta.

Gärna i punktform.

Har gjort allt i min makt för att ens kunna ha en konversation med pappan, men omöljigt. Han vill mig bara lilla nu. Har varit saklig men utan framgång.

Mitt ex pappan till min dotter vill mig illa med men det är en lång historia och vill inte skriva här så alla ser
  • Anonym

Om pappan inte kommer hjälpa till efter förlossningen så föreslår jag att du ger bort de tio pappadagarna till någon som kan vara ett stöd för dig. Jag pratade med försäkringskassan om detta men dom velade och jag var inte säker så dessa dagar försvann i intet. Hade jag vetat hade jag kunnat ordna det bättre. 

Så om du vill ha hjälp av någon som kan ta ledigt från sitt jobb för detta tveka inte utan var bestämd. Du har rätt till det! 

Svar på tråden Vill ha alla TIPS inför att bli ensamstående!