• Toker

Kost med lite kolhydrater, Raw food eller lchf?

Hej på er!

Jag är extremt känslig för kolhydrater och mår inte alls bra av det så jag funderar på alternativ... så ska jag välja lchf eller raw food? Isåfall har ni några bra recept eller tips att komma med? Tack på förhand

• Svar på tråden Kost med lite kolhydrater, Raw food eller lchf?
  • Gladskit

För mig är raw food och LCHF ganska långt ifrån varandra. Tror jag i alla fall.

Jag gillar ju LCHF och tror stenhårt på att vi mår bäst av att minska ner på kolhydraterna och se till att de kolhydrater vi väljer kommer från bra källor. Jag tycker också att fokus på LCHF i media har blivit så riktat mot HF, dvs high fat. Man tror att det är bacon och bearnaise som gäller när det inte alls är så egentligen.

Vitsen är att du ska höja den energiprocent som kommer från fettet i dina måltider. Eftersom ett gram fett ger 9 kalorier och ett gram kolhydrat eller protein ger 4 kalorier är det inte jättesvårt att åstadkomma stora skiftningar i energiprocenten bara genom att som tillbehör till en kycklingrätt tex byta ut 100g potatis mot 50g blomkål och 50g avocado.

Om du är nyfiken på vad LCHF innebär matmässigt så köp en LCHF-bilaga nästa gång du ser en. Båda kvällstidningarna har sådana med jämna mellanrum och där brukar finnas recept på både vardagsmat, bröd och desserter. Då borde du se ganska snart om det kan vara något för dig?

• Biffus

Alltså, det är riktigt svårt att få raw food till lågkolhydratskost. Om man uteslutande äter avokado och råa nötter kanske man får en någorlunda kolhydratsfattig kost (som man mår piss av). Dock märker många som går över till raw food (framför allt low fat raw, dvs frukt- och grönsaksbaserat) att de inte är kolhydratskänsliga. Det är nämligen fettet som hindrar cellerna från att ta upp glukoset från blodet, vilket leder till högt blodsocker. När andelen fett sänks (OBS! Inte genom mackor med margarin och fettfria kakor) tränger glukoset in i cellen och görs därför inte om till triglycerider.

Svar på tråden Kost med lite kolhydrater, Raw food eller lchf?