• Anonym (lusläser)

GLA/EPA/DHA-frågor! (t.ex. Eftamol, glandin-25, Borago etc))

Försöker hitta ett "säkert" men även ekonomiskt alternativ...
    Äter munkpeppar och vill kombinera med något som stimulerar uppbyggnad av livmoderslemhinnan då jag har sparsamma blödningar.

Epa-glandin innehåller per kapsel (2 per dag rek.):
    80 mg GLA / 27,5 mg EPA / 16,5 mg DHA.

Glandin-25 per kapsel (1-2 per dag rek)
    125 mg GLA

Borago innehåller per kapsel (1 per dag rek)
    220 mg GLA +400 mg andra fettsyror, jamsrot & lite annat

Eftamol innehåller per kapsel (3 per dag rek första 3 mån, sen 1 per dag):
    115 mg GLA + typ 600 mg andra omega-6-syror + 10 mg E-vit

Fiskolja har typ per kapsel (ca 2 per dag rek - lite diff beroende av fabrikat):
    360 mg EPA / 240 mg DHA + lite andra omega-3-syror

Jag känner att ekonomiskt vore det kanske rätt enkelt att ta eftamol istället för EPA-glandin (som känns dyrt för få mg). Tänker att den missfalls-diskussion som rör diverse GLA-preparat förmodligen har att göra med att folk proppat i sig en ganska hög dos som oftast rekommenderas av tillverkaren för att "fylla på depåerna) och att detta skulle kunna få effekterna på prostaglandiner att tippa över från "goda" till "onda".

Jag tänker att om man tar en kapsel eftamol varannan dag så ligger man till och med lägre än EPA-glandinet: Medan man faktiskt kan uppjustera EPA och DHA genom vanlig fiskolja - som jag vet att jag får i mig på tok för lite av och som är svårt att överdosera
    Som med all annan kost så är det ju inte tillförseln varje dag som är det centrala - utan att man över tid får i sig de bra fettsyrorna.

Vad tycker ni om mina resonemang????
    Håller de eller har ni någon information att lägga till som gör att vågskålen väger på ett annat sätt? {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-06 10:30
    Vill även förtydliga att för egen del så blir det mellan mens och fram till ägglossning som jag äter tillskotten. Gör ni något annat val så får ni gärna förklara varför!

• Svar på tråden GLA/EPA/DHA-frågor! (t.ex. Eftamol, glandin-25, Borago etc))
  • Pimpinellan

Jag äter också munkpeppar och fick veta -och märkte också aningens av det första gångerna- att slemhinnan kan bli aningens tunn. Ingen alarmerande skillnad,lite mindre mens blev det. Tar sen många år omega 3 och e-vitamin sen i höstas och sen denna cykel Efamol. Blev det mest för att Glandin var slut. Tar en av varje av dessa piller,tror det räcker,men man vet ju inte riktigt förrän mensen är slut. Efamolen började jag med några dar före äl denna gång,de andra tar jag varje dag.

• Anonym (lusläser)
    Pimpinellan skrev 2013-02-06 14:14:39 följande:
    Jag äter också munkpeppar och fick veta -och märkte också aningens av det första gångerna- att slemhinnan kan bli aningens tunn. Ingen alarmerande skillnad,lite mindre mens blev det. Tar sen många år omega 3 och e-vitamin sen i höstas och sen denna cykel Efamol. Blev det mest för att Glandin var slut. Tar en av varje av dessa piller,tror det räcker,men man vet ju inte riktigt förrän mensen är slut. Efamolen började jag med några dar före äl denna gång,de andra tar jag varje dag.
    Ja! Det har jag också hört. Samtidigt har jag lite oregelbundna cykel, lite väl ofta som äl inte verkar ske så jag provar  MP för den sakens skull - men tänkte som sagt försöka kompensera en eventuell effekt på slemhinnan genom något "fettsyra-preparat". Förstår jag dig rätt om din plan med andra ord är att du framöver ska ta 1 eftamol och 1 MP / dag genom hela cykeln? Tror jag bara "vågar" fram till äl..
  • Pimpinellan

Nä,men så luddigt jag skrev! Inte tar jag ac jämt inte,bara tills nån dag efter äl. Resten varje dag dock. Efamol blir nog jämt utom precis vid mens,den är ofarlig som gravid för jag frågade. Innehåller i princip densamma som mumomega man tar som gravid. Ac har gett mitt hittills tidigare och tydlig äl,men jag tar även r.r så jag kan inte enbart "skylla" på ac:n,tror de samverkar.

• K8an

Om du är ute efter en bra GLA produkt så kan jag rekommendera MoreGLA, den är ganska ny på den svenska marknaden men tillverkas på samma miljövänliga sätt som omega3 fettsyrorna i MorEPA familjen. Där finns även MorDHA för gravida och ammande.

Svar på tråden GLA/EPA/DHA-frågor! (t.ex. Eftamol, glandin-25, Borago etc))