Gunnari skrev 2013-03-17 07:34:21 följande:
Jag är glad att jag hittat denna sida...
Vi har en 14-åring som sedan i somras går bärsärkagång med sin skolgång, vår psykiska hälsa och med småsyskonens känslor. Han är totalt databeroende och river huset om man så mycket som funderar på att stänga av routern. Vi har fått kalla hit polis de gånger vi försökt. Han har inte längre någon uppfattning om tid eller gränser. Sitter och skriker på Skype (djävulens påfund) mitt i nätterna och tidigt på morgnarna och skiter fullständigt i oss andra i familjen. Jag lägger mig arg nästan varje kväll och vaknar likadant. Hoppar högt av att han utstöter nåt vrål eller skrik halvsex på söndagmorgonen.
Vi har försökt att blockera tillgången till internet men han lyckas kringgå det på något vis.
Vi försöker gå in och påpeka att det är sent / tidigt och att han stör oss andra, men det har ingen vikt för honom.
Ja han har ADHD, och han har gått på Concerta en längre tid, vilket har gjort honom marginellt mer fokuserad i skolan men dubbelt så aggresiv hemma. Hygienen är körd, försökte komma ihåg när han duschade sist men jag kan faktiskt inte minnas. Han skiter i mat, lever på cola och annat skit. Hur får han pengar till detta undrar ni?
Jo, på fredagen brukar han komma och vara jättegullig och snäll, han kanske hjälper till med någon syssla och vi får tillbaka lite av hoppet för honom. Sedan går han och handlar sitt snask, sen är han tillbaka i sitt monsterläge igen ett par timmar senare. Vi går på det nästan varje gång!!! Vi är känslomässigt utmattade och hugger efter allt som känns positivt, och det är napp varje gång. Hans "riktiga" jag är ganska trevligt men det ser man sällan längre.
Faktum är att vi redan är inne i en ofantlig loop av möten, undersökningar, utredningar. Han går på soc och bup, vi går på soc för familjestöd, min fru går på psyk för depression orsakad av allt detta.
Familjen har tagit och tar fortfarande otroligt mycket stryk. Jag börjar få svårt att sköta mitt jobb, jag och min fru grälar, småsyskonen blir åsidosatta för att vi är slutkörda och ledsna.
Det har även förekommit alkohol ett par gånger sista tiden, det finns nåt äckel nere i centrum som säljer till barn! Detta har resulterat i att han inte längre får kontanter med sig till skolan eller på helgerna.
Han får ta kortet och handla på Ica, på så sätt har vi lite koll.
Varje gång han har ett utbrott, eller jag för den delen eftersom jag ständigt bär på en enorm frustration över honom, så svär jag att aldrig ge honom en krona igen. Men som sagt lyckas han lura till sig pengar om och om igen. För ett par veckor sedan gick det så långt att skilsmässan hängde i luften och jag var på väg att flytta, för att värna om min och småkillarnas psykiska överlevnad. Jag var redo att lämna min fru ensam med allt skit och bråk och detta är något jag mår skitdåligt för nu. Självklart vill jag inte lämna det vi har men det är så S.V.Å.R.T. att leva med hennes son, Nej han är inte min, även om jag försökt att göra allt för honom och vara som en pappa eftersom hans pappa är en inkapabel pundare.
Sedan är det ju allt det typiska med tonåringar att bita i åxå. Egoism, trångsynthet, brist på empati, gudkomplex, lathet, håglöshet och en tendens av att skita i allt som inte är intressant just för stunden. USCH!
Jag skulle kunna mala på i oändlighet, men alla ni som har hjärndöda tonåringar ska veta att vi är fler.
Håll ut, jag ska försöka jag med.
Åh herregud vilken situation. Vad gör man? Till slut orkar man ju inte mer? Är det ADHD/ADD som ställer till allt? Min dotter börjar bli mer som eran kille och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Går man in på hennes rum och försöker få henne till att göra något så säger hon bara "håll käften", "stick". Det hjälper inte om jag börjar skälla på henne, då blir det bara värre... Känner mig misslyckad som förälder...