• Kajsakavat

Läget känns hopplöst...

Har en 13-årig dotter som ställer till det mer och mer i sitt liv... De senaste månadernas händelser: Stuckit hemifrån nattetid ex antal gånger. Vi har fått hjälp av polis att söka efter henne. Skolk flera gånger i veckan... Hon skär sig, har ångest och sexuella kontakter (!). Vi har "tjuvläst" hennes facebook och hittat en massa galet där. Bland annat har hon haft kontakt med en jävla pedofil (kille 27 år som försökt locka ut henne), hon dricker alkohol, röker och senast nytt: fick veta att hon stulit kläder på affären.
    Till saken hör att hon har två stabila föräldrar utan vare sig missbruksproblem eller annat.. Hon utreds på BUP om hon har ADD... Men jag ORKAR snart inte längre. Jag har själv aldrig haft psykiska problem, men fortsätter det så här så vette tusan...
    Finns det någon som känner igen sig? Varit med om liknande? Hur gick ni tillväga och hur ser det ut nu?? Behöver få "prata" av mig.  

• Svar på tråden Läget känns hopplöst...
  • Stjärnfall76

Fy vad jobbigt... mina barn är yngre, men tänker att jag tagit bort surfmöjligheternå för henne direkt. Farligt ju, det hon heller på med på nätet. Sen hade jag ordnat då hon inte kunnat smita ut PP:s nätterna, kanske bytt sovrum leker not. Så hon inte kan smita ut. Sen hade jag ordnat en bra psykolog... hade dragit in på pengar så det inte ryckte till cigg....

• Kajsakavat
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-06 10:14:30 följande:
    Fy vad jobbigt... mina barn är yngre, men tänker att jag tagit bort surfmöjligheternå för henne direkt. Farligt ju, det hon heller på med på nätet. Sen hade jag ordnat då hon inte kunnat smita ut PP:s nätterna, kanske bytt sovrum leker not. Så hon inte kan smita ut. Sen hade jag ordnat en bra psykolog... hade dragit in på pengar så det inte ryckte till cigg....
    Ja det är tufft... Svårt att ta bort hennes "rättigheter" med surf, tro mig, vi har gjort det i omgångar. Vi fortsätter försöka hålla koll på henne och internetanvändandet.
    Jag och hennes pappa bor inte ihop. Han bor inne i stan och jag ute på landet så hennes rymningsbenägenhet kommer fram när hon är hos honom (från mig är det för långt att gå in till stan). Jag har föreslagit för pappan att spika för hennes fönster men han tycker det känns fel...
    Vi ger henne inte speciellt mycket pengar, inte så att det räcker till cigaretter men jag tror hon får av äldre kill-kompisar. Och hon går hos en psykolog hos BUP. Tack för dina förslag, känns dock som vi provat allt. Nu ska det alltså utredas om hon har ADD.... Känns konstigt, jag tror det kan vara skönt att få en förklaring till viss del av hennes beteende om hon får en diagnos, samtidigt så vill man förstås inte att ens barn ska ha någon diagnos...  
  • skogsvitter

Har ni pratat med henne och frågat varför hon tex skolkar och vad hon själv tror att den här negativa spiralen har för orsaker? Vet av egen erfarenhet att det kan hjälpa oerhört mycket att bara lyssna på vad barnet/tonåringen själv har att säga om saker och ting. I vilka situationer använder hon självskadebeteende och vad har hon för förklaring till det?

• Kajsakavat
    skogsvitter skrev 2013-02-07 18:42:50 följande:
    Har ni pratat med henne och frågat varför hon tex skolkar och vad hon själv tror att den här negativa spiralen har för orsaker? Vet av egen erfarenhet att det kan hjälpa oerhört mycket att bara lyssna på vad barnet/tonåringen själv har att säga om saker och ting. I vilka situationer använder hon självskadebeteende och vad har hon för förklaring till det?
    Ja, vi har verkligen försökt prata med henne många många gånger... Hon säger att hon inte kan förklara varför hon gör tokiga saker. Skolkar gör hon för att hon känner att hon inte hänger med (koncentrationsvårigheter)... Vi är ett sådant där föräldrapar som verkligen försöker lyssna och göra allt vi bara kan... men vi märker att det inte hjälper.
    Självskadebeteendet (skär sig i armarna) använder hon när hon har ångest, när hon gjort något som hon vet blev tokigt.
  • solskina

Du ska se att hon landar om hon får ADD diagnos och ev. medicin.

Min son har ADD. Han förklarar på ungefär samma sätt som din dotter. Han vet inte varför. 

Att lära sig av sina misstag är tyvärr inget dessa ungdomar gör. När det gäller stöld och snattning är det faktiskt bättre att dom åker fast ordentligt, så att dom får träffa åklagaren som minderårig. Då kan läxan gå in. Att förklara att hon kan åka fast, och ev. inte få ta körkort om hon har tre prickar i registret, kan även fungera men oftast måste det hända något i handling. 

Ångesten försvinner troligtvis av sig själv om hon medicineras för add. Min son äter conserta och sertralin. Han sover dåligt så han får hormon till natten. Han är i dag 18 år går på gymnasiet och klarade körkortet i somras. Men det var mycket jobb att få honom hit. 

Skära sig och ha sexuella kontakter är inte ovanligt om man inte kan sortera världen, oftast har dessa ungdomar inga naturliga spärrar och är lätt lurade. Nu visste vi tidigt att våran son hade dessa problem så vi satte mycket bestämda regler så att han tex. inte köpte ut åt sina vänner. Han är ett år äldre än dom. 

Psykiska problem är en sak med en diagnos på add är något annat. tips läs allt ni kan komma över.
     adhd-npf.com/vad-ar-add/ 

• christina99

Hej och vad otroligt jobbigt att leva med pressen och stressen från en dag til nästa men... tro det eller ej så beskriver du på sätt och vis min 13 årring för ett knappt år sedan. Vi har gjort samma resa med henne, ett helvete på jorden och en konstant rädsla för vad ska ske nästa dag men det har vänt! Kan numren till polis, soc, akutpsyk och nattjour utantill!

Vad gjorde vi: vi kontaktade BUP och kan bara idotförklara dem tyvärr! De sa att det var vårt fel och att det finns stökiga tonåringar och att vi skulle gilla läget men...
    Via Vårdcentralen, och en oändligt övertalande var det en äldre läkare som förbarmade sig över oss och utan full utredning, bara delvis - ja nu skriker väl många högt - skrev ut Concerta! Är han evigt tacksam!

Vi fann en fantastisk psykolog på Maria Ungdom, och kravet för att få bo kvar hemma var att hon gick dit en gång i veckan. Först själv men även sessioner med oss. Behövde eg aldrig övertala henne när hon väl kom dit, där fann hon ju en person som faktiskt kunde reda ut all kaos hon upplevde.

Vi anmälde henne själva till Soc och begäran om hjälp (trro det kallades paragraf 11), och de pratade med henne om rätt och fel och om ev konsekvenser.

Vi skrev avtal och gjorde plan med skolan.

Vi hjälpte hennen med struktur för att klara skolan och ta sig upp på morgonen (frukost på sängen, ja ja nu blir man värsta curling men om det var en av hennes önskningar var den lätt att uppfylla jämfört med tjatet att få upp henne varje morgon). Betyder det att hon går alla dagar: nix inte alls men... hon har missat totalt 12 timmar så långt denna termin. Det är inte mycket om du tämker på att en och annan säkert haft en eller två dagar förkylning. Böckerna kommer hem, även fast hon har otroligt otroligt svårt att starta / börja plugga. Vi skriver upp och hänger på kylen dag för dag vad hon behöver läsa för att hinna med olika prov. Curlng, nej inte alls tvärtom hon har inte förmågan att planera och då hjälper vi. Har hon fått försöka, jajjamänn går käpp rätt åt....

Vi har lagt ner allt med skäll, dåligt beteende ignoreras helt och det minsta bra plussas rejält.

Ställer vi krav; ja hemma alla vardagar 19 och senast 21 lördag. Strängt ja det blir mer frihet när förtroendet finns stärkt. Endel saker släpper vi helt, rummet är total kaos och ibland blir hon ledsen och förtvivlad hur det ser ut men får inte till det, då hjälper vi henne komma igång att städa och fixa.

Nä nu blir detta förfärligt långt och säkert får jag väl skäll för att vi curlar, men det priset betalar jag gäna efter att ha genomgått 1 1/2 år helvete. Vi vet via psykologen att hon avsaknar planeringsförmåga, är mycket impulsiv och väljer fel och gör fel men i mycket mindre ringa grad sedan hon fått medicin. Själv refrerar hon om mitt liv efter jag fick min medicin... så alla därute som säger att medicin til barn är fel kanske inte talar ur egen erfarenhet?

Lycka till och ge inte upp visa att ni älskar henne villkorslöst (inte hennes handling alltid ) men henne absolut!

• Kajsakavat
    solskina skrev 2013-02-07 19:59:35 följande:
    Du ska se att hon landar om hon får ADD diagnos och ev. medicin.

Min son har ADD. Han förklarar på ungefär samma sätt som din dotter. Han vet inte varför. 

Att lära sig av sina misstag är tyvärr inget dessa ungdomar gör. När det gäller stöld och snattning är det faktiskt bättre att dom åker fast ordentligt, så att dom får träffa åklagaren som minderårig. Då kan läxan gå in. Att förklara att hon kan åka fast, och ev. inte få ta körkort om hon har tre prickar i registret, kan även fungera men oftast måste det hända något i handling. 

Ångesten försvinner troligtvis av sig själv om hon medicineras för add. Min son äter conserta och sertralin. Han sover dåligt så han får hormon till natten. Han är i dag 18 år går på gymnasiet och klarade körkortet i somras. Men det var mycket jobb att få honom hit. 

Skära sig och ha sexuella kontakter är inte ovanligt om man inte kan sortera världen, oftast har dessa ungdomar inga naturliga spärrar och är lätt lurade. Nu visste vi tidigt att våran son hade dessa problem så vi satte mycket bestämda regler så att han tex. inte köpte ut åt sina vänner. Han är ett år äldre än dom. 

Psykiska problem är en sak med en diagnos på add är något annat. tips läs allt ni kan komma över.
     adhd-npf.com/vad-ar-add/ 
    Tack Solskina för ditt inlägg. Känns som det blir lite mer bekräftat att hon faktiskt har ADD och att det finns lite hjälp så hon kanske kan må bättre. Ditt inlägg ger mig tröst på något vis. Jag ska läsa mer om detta, tack för länken! Ska ta och gå in och läsa mer i helgen. 
  • Kajsakavat
    christina99 skrev 2013-02-07 21:56:53 följande:

Hej och vad otroligt jobbigt att leva med pressen och stressen från en dag til nästa men... tro det eller ej så beskriver du på sätt och vis min 13 årring för ett knappt år sedan. Vi har gjort samma resa med henne, ett helvete på jorden och en konstant rädsla för vad ska ske nästa dag men det har vänt! Kan numren till polis, soc, akutpsyk och nattjour utantill!

Vad gjorde vi: vi kontaktade BUP och kan bara idotförklara dem tyvärr! De sa att det var vårt fel och att det finns stökiga tonåringar och att vi skulle gilla läget men...
    Via Vårdcentralen, och en oändligt övertalande var det en äldre läkare som förbarmade sig över oss och utan full utredning, bara delvis - ja nu skriker väl många högt - skrev ut Concerta! Är han evigt tacksam!

Vi fann en fantastisk psykolog på Maria Ungdom, och kravet för att få bo kvar hemma var att hon gick dit en gång i veckan. Först själv men även sessioner med oss. Behövde eg aldrig övertala henne när hon väl kom dit, där fann hon ju en person som faktiskt kunde reda ut all kaos hon upplevde.

Vi anmälde henne själva till Soc och begäran om hjälp (trro det kallades paragraf 11), och de pratade med henne om rätt och fel och om ev konsekvenser.

Vi skrev avtal och gjorde plan med skolan.

Vi hjälpte hennen med struktur för att klara skolan och ta sig upp på morgonen (frukost på sängen, ja ja nu blir man värsta curling men om det var en av hennes önskningar var den lätt att uppfylla jämfört med tjatet att få upp henne varje morgon). Betyder det att hon går alla dagar: nix inte alls men... hon har missat totalt 12 timmar så långt denna termin. Det är inte mycket om du tämker på att en och annan säkert haft en eller två dagar förkylning. Böckerna kommer hem, även fast hon har otroligt otroligt svårt att starta / börja plugga. Vi skriver upp och hänger på kylen dag för dag vad hon behöver läsa för att hinna med olika prov. Curlng, nej inte alls tvärtom hon har inte förmågan att planera och då hjälper vi. Har hon fått försöka, jajjamänn går käpp rätt åt....

Vi har lagt ner allt med skäll, dåligt beteende ignoreras helt och det minsta bra plussas rejält.

Ställer vi krav; ja hemma alla vardagar 19 och senast 21 lördag. Strängt ja det blir mer frihet när förtroendet finns stärkt. Endel saker släpper vi helt, rummet är total kaos och ibland blir hon ledsen och förtvivlad hur det ser ut men får inte till det, då hjälper vi henne komma igång att städa och fixa.

Nä nu blir detta förfärligt långt och säkert får jag väl skäll för att vi curlar, men det priset betalar jag gäna efter att ha genomgått 1 1/2 år helvete. Vi vet via psykologen att hon avsaknar planeringsförmåga, är mycket impulsiv och väljer fel och gör fel men i mycket mindre ringa grad sedan hon fått medicin. Själv refrerar hon om mitt liv efter jag fick min medicin... så alla därute som säger att medicin til barn är fel kanske inte talar ur egen erfarenhet?

Lycka till och ge inte upp visa att ni älskar henne villkorslöst (inte hennes handling alltid ) men henne absolut!

Tack för din berättelse! Herregud, tänk att fler gjort/gör samma resa som oss! Ja, det är verkligen en press och stress och man undrar hur man ska orka hålla ihop men på något konstigt vis så gör man det ändå...
    Jag har ännu ett problem, min make (ej hennes pappa). Han har inte någon förståelse alls för hennes beteende och jag försöker förklara att hon kanske har ADD och visar honom "symtom" som är vanliga men det går inte in. Han tycker jag curlar och skämmer bort henne på det viset, men jag känner att jag behöver göra det och hjälpa henne med mycket, eftersom hon inte verkar klara det själv. Min plan är att OM hon får diagnosen fastställd, så ska jag ta med min make till dotterns psykolog eller läkare, så någon av dem får försöka förklara för honom. 
    Han har egna barn ( ungefär samma ålder som min dotter) och de barnen är "normala", väldigt skötsamma och han jämför alltid henne med dem. Så jag har en strid mot honom också, vilket känns skitjobbigt.  
    Gällande BUP så tycker jag att de har lyssnat på oss riktigt bra tack och lov. Det har gått ganska snabbt att få hjälp. Dottern träffade psykiater för ett per veckor sedan och denna läkare tyckte att alla symtom tyder på ADD och redan nästa vecka ska dottern får göra något test (minns inte vad det heter) och där provar man om conserta fungerar.  
  • christina99

Hej igen be BUP kalla er bägge till möte och be dem förklara om ni har en bra relation där eller be läkaren att kalla er bägge. Jag har turen att bo ihop med hennes pappa och han har ställt upp 100%. Sedan tyvärr har vi behövt avpolletera några vänner som påpekat hur dåligt uppfostrad vår dotter är och hur dåliga föräldrar vi är för deras döttras skulle aldrig... nä nä tack för förståelsen och stödet. Det är i motgång du ser vem som är din vän, de övriga är inge att ha.

Nåja vad jag ytterligare vill säga att medicin kapar hennes toppar och dalar i humöret men... det ger inga verktyg för hon ska klara av sin vardag och därför behöver ni stöd och hjälp, hela familjen, för är en sjuk i familjen är alla "medsjuklingar". Vi har fått många bra verktyg, liksom min dotter. Ni behöver hitta ert sätt, så det är nu det stora jobbet börjar.

Lycka till! Var stark, för någonstans i detta kaos är det din dotter som mår allra mest dåligt och behöver hjälp, du behövs!

• Kajsakavat

Hej igen! Har gått några veckor sedan jag startade tråden. Det som hänt är att vi idag var på BUP och dottern fick genomföra ett qb-test som verkar tyda på att hon har ADD. Resultatet från testet ska nu analyseras av läkare och psykolog. Känns lite som en lättnad då jag så länge misstänkt denna diagnos men ändå oro för framtiden... Måste orka vara ett stöd för dottern länge länge och kanske hela livet? 

• Gunnari

Jag är glad att jag hittat denna sida...
    Vi har en 14-åring som sedan i somras går bärsärkagång med sin skolgång, vår psykiska hälsa och med småsyskonens känslor. Han är totalt databeroende och river huset om man så mycket som funderar på att stänga av routern. Vi har fått kalla hit polis de gånger vi försökt. Han har inte längre någon uppfattning om tid eller gränser. Sitter och skriker på Skype (djävulens påfund) mitt i nätterna och tidigt på morgnarna och skiter fullständigt i oss andra i familjen. Jag lägger mig arg nästan varje kväll och vaknar likadant. Hoppar högt av att han utstöter nåt vrål eller skrik halvsex på söndagmorgonen.

Vi har försökt att blockera tillgången till internet men han lyckas kringgå det på något vis.
    Vi försöker gå in och påpeka att det är sent / tidigt och att han stör oss andra, men det har ingen vikt för honom.

Ja han har ADHD, och han har gått på Concerta en längre tid, vilket har gjort honom marginellt mer fokuserad i skolan men dubbelt så aggresiv hemma. Hygienen är körd, försökte komma ihåg när han duschade sist men jag kan faktiskt inte minnas. Han skiter i mat, lever på cola och annat skit. Hur får han pengar till detta undrar ni?
    Jo, på fredagen brukar han komma och vara jättegullig och snäll, han kanske hjälper till med någon syssla och vi får tillbaka lite av hoppet för honom. Sedan går han och handlar sitt snask, sen är han tillbaka i sitt monsterläge igen ett par timmar senare. Vi går på det nästan varje gång!!! Vi är känslomässigt utmattade och hugger efter allt som känns positivt, och det är napp varje gång. Hans "riktiga" jag är ganska trevligt men det ser man sällan längre.

Faktum är att vi redan är inne i en ofantlig loop av möten, undersökningar, utredningar. Han går på soc och bup, vi går på soc för familjestöd, min fru går på psyk för depression orsakad av allt detta.
    Familjen har tagit och tar fortfarande otroligt mycket stryk. Jag börjar få svårt att sköta mitt jobb, jag och min fru grälar, småsyskonen blir åsidosatta för att vi är slutkörda och ledsna.          
    Det har även förekommit alkohol ett par gånger sista tiden, det finns nåt äckel nere i centrum som säljer till barn! Detta har resulterat i att han inte längre får kontanter med sig till skolan eller på helgerna.
    Han får ta kortet och handla på Ica, på så sätt har vi lite koll.

Varje gång han har ett utbrott, eller jag för den delen eftersom jag ständigt bär på en enorm frustration över honom, så svär jag att aldrig ge honom en krona igen. Men som sagt lyckas han lura till sig pengar om och om igen. För ett par veckor sedan gick det så långt att skilsmässan hängde i luften och jag var på väg att flytta, för att värna om min och småkillarnas psykiska överlevnad. Jag var redo att lämna min fru ensam med allt skit och bråk och detta är något jag mår skitdåligt för nu. Självklart vill jag inte lämna det vi har men det är så S.V.Å.R.T. att leva med hennes son, Nej han är inte min, även om jag försökt att göra allt för honom och vara som en pappa eftersom hans pappa är en inkapabel pundare.

Sedan är det ju allt det typiska med tonåringar att bita i åxå. Egoism, trångsynthet, brist på empati, gudkomplex, lathet, håglöshet och en tendens av att skita i allt som inte är intressant just för stunden. USCH! 

Jag skulle kunna mala på i oändlighet, men alla ni som har hjärndöda tonåringar ska veta att vi är fler.

Håll ut, jag ska försöka jag med.    

• Kajsakavat
    Gunnari skrev 2013-03-17 07:34:21 följande:
    Jag är glad att jag hittat denna sida...
    Vi har en 14-åring som sedan i somras går bärsärkagång med sin skolgång, vår psykiska hälsa och med småsyskonens känslor. Han är totalt databeroende och river huset om man så mycket som funderar på att stänga av routern. Vi har fått kalla hit polis de gånger vi försökt. Han har inte längre någon uppfattning om tid eller gränser. Sitter och skriker på Skype (djävulens påfund) mitt i nätterna och tidigt på morgnarna och skiter fullständigt i oss andra i familjen. Jag lägger mig arg nästan varje kväll och vaknar likadant. Hoppar högt av att han utstöter nåt vrål eller skrik halvsex på söndagmorgonen.

Vi har försökt att blockera tillgången till internet men han lyckas kringgå det på något vis.
    Vi försöker gå in och påpeka att det är sent / tidigt och att han stör oss andra, men det har ingen vikt för honom.

Ja han har ADHD, och han har gått på Concerta en längre tid, vilket har gjort honom marginellt mer fokuserad i skolan men dubbelt så aggresiv hemma. Hygienen är körd, försökte komma ihåg när han duschade sist men jag kan faktiskt inte minnas. Han skiter i mat, lever på cola och annat skit. Hur får han pengar till detta undrar ni?
    Jo, på fredagen brukar han komma och vara jättegullig och snäll, han kanske hjälper till med någon syssla och vi får tillbaka lite av hoppet för honom. Sedan går han och handlar sitt snask, sen är han tillbaka i sitt monsterläge igen ett par timmar senare. Vi går på det nästan varje gång!!! Vi är känslomässigt utmattade och hugger efter allt som känns positivt, och det är napp varje gång. Hans "riktiga" jag är ganska trevligt men det ser man sällan längre.

Faktum är att vi redan är inne i en ofantlig loop av möten, undersökningar, utredningar. Han går på soc och bup, vi går på soc för familjestöd, min fru går på psyk för depression orsakad av allt detta.
    Familjen har tagit och tar fortfarande otroligt mycket stryk. Jag börjar få svårt att sköta mitt jobb, jag och min fru grälar, småsyskonen blir åsidosatta för att vi är slutkörda och ledsna.          
    Det har även förekommit alkohol ett par gånger sista tiden, det finns nåt äckel nere i centrum som säljer till barn! Detta har resulterat i att han inte längre får kontanter med sig till skolan eller på helgerna.
    Han får ta kortet och handla på Ica, på så sätt har vi lite koll.

Varje gång han har ett utbrott, eller jag för den delen eftersom jag ständigt bär på en enorm frustration över honom, så svär jag att aldrig ge honom en krona igen. Men som sagt lyckas han lura till sig pengar om och om igen. För ett par veckor sedan gick det så långt att skilsmässan hängde i luften och jag var på väg att flytta, för att värna om min och småkillarnas psykiska överlevnad. Jag var redo att lämna min fru ensam med allt skit och bråk och detta är något jag mår skitdåligt för nu. Självklart vill jag inte lämna det vi har men det är så S.V.Å.R.T. att leva med hennes son, Nej han är inte min, även om jag försökt att göra allt för honom och vara som en pappa eftersom hans pappa är en inkapabel pundare.

Sedan är det ju allt det typiska med tonåringar att bita i åxå. Egoism, trångsynthet, brist på empati, gudkomplex, lathet, håglöshet och en tendens av att skita i allt som inte är intressant just för stunden. USCH! 

Jag skulle kunna mala på i oändlighet, men alla ni som har hjärndöda tonåringar ska veta att vi är fler.

Håll ut, jag ska försöka jag med.    

Åh herregud vilken situation. Vad gör man? Till slut orkar man ju inte mer? Är det ADHD/ADD som ställer till allt? Min dotter börjar bli mer som eran kille och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Går man in på hennes rum och försöker få henne till att göra något så säger hon bara "håll käften", "stick". Det hjälper inte om jag börjar skälla på henne, då blir det bara värre... Känner mig misslyckad som förälder... 
  • Kajsakavat
    Hermansson skrev 2013-03-17 09:04:36 följande:
    När du beskriver din dotters beteende känns det som jag läser om mig själv i den åldern. Rökte, drack, skar mig, skolkade, hängde med äldre (mest killar) etc etc. Mina föräldrar - två högutbildade och helt underbara personer - gjorde allt för att få mig att må bra.

Jag kan säga att straff fungerade sällan, kärlek och vetskapen att de alltid älskade mig var större. När jag mådde riktigt dåligt och inte kunde få rätt på tankarna så kändes det tryggt att veta att mina föräldrar fanns där om jag behövde dem.

Kan inte direkt säga vad som fick mig ur den onda cirkeln, men jag tror det handlade mycket om att jag fick komma till en psykolog och där få hjälp att sätta ord på mina känslor.

Håll ut, ge henne kärlek och visa henne att oavsett vad som händer så finns ni där och fångar upp henne.
    Tack! Ja vi försöker verkligen men det blir jobbigare och jobbigare hela tiden och hon blir kaxigare och fortsätter göra dumheter. Jag funderar hur jag ska orka men det går ju heller inte att ge upp. Är rädd att hennes dumheter som hon gör leder till att hon hamnar i familjehem. Under det senaste året har tre anmälningar gått till socialen och ytterligare en nu eftersom hon stal i en affär i fredags och blev "haffad"... Samtidigt bra att hon blev påkommen och polisen pratade med henne och jag hoppas det hjälper så hon åtminstone slutar stjäla. Suck... 
Svar på tråden Läget känns hopplöst...