• Anonym

Ni som haft en andra förälder som inte betalat?

Ni som är separerade och ska få underhåll av den andra föräldern, men denne har inte betalat. Hur engagerad i barnet har den föräldern varit?

• Svar på tråden Ni som haft en andra förälder som inte betalat?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-11 08:57:08 följande:
    Men du i bland är det lättare att betala igenom FK, det betyder inte att man inte per automatik inte bryr sig om barnen. Sen har inte du/ni med att göra om FK går in och betalar hela underhållet eller om man betalar hela summan själv. Du har ingen rätt att ha insyn i den andres ekonomi. Det sköter FK , dvs de har insyn i om man inte har ekonomisk möjlighet att betala. Alla är vi olika, jag älskade att köpa kläder åt mitt bonusbarn, även fast vi betalade underhåll, VI ville även ha barnet mer, fast mamma fick behålla underhållet. För barnet är viktigast. Så dra inte alla över en kam, så är ni snälla. Ja det finns rötägg, både mammor och pappor som inte kan se barnens bästa. Sen har man ingen skyldighet att betala mer än underhållet, det är meningen att boendeföräldern ska lägga samma summa , plus den har även barnbidraget plus rätten till bostadsbidrag.  

Fast jag skriver väl inte att jag vill ha mer pengar? Jag skriver inte heller att det är fel att ha via fk!! Det jag skriver är att han inte betalat ALLS.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-11 11:03:31 följande:

Fast jag skriver väl inte att jag vill ha mer pengar? Jag skriver inte heller att det är fel att ha via fk!! Det jag skriver är att han inte betalat ALLS.
    Men då skulle du väl ha kontaktat fk med en gång.....
    Tänk på att du kommer att få retraktivt nu, det är väl lite positivt. Lite ofrivillig sparning..

Skickar du med kläder vid umgänge? 
  • Familjen L

Bio-pappan till dottern är inte intresserad eller engagerad för fem öre. Han har inte träffat dottern sedan hon var 3månader. Jag får pengar via fk, men vet att han struntar i att betala till fk, då han har skuld till mig, som jag har lagt på kronofogden, så att jag ska få pengarna som han har lånat. Dottern har en ny pappa, dock inte på papper. Han är mer pappa än den biologiska.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-11 11:41:23 följande:
    Men då skulle du väl ha kontaktat fk med en gång..... Tänk på att du kommer att få retraktivt nu, det är väl lite positivt. Lite ofrivillig sparning.. Skickar du med kläder vid umgänge? 

Skickar ned precis allt! Står för allt utom maten när barnet är där.
  • Anonym (noll)
    Anonym skrev 2013-02-06 11:14:26 följande:

Jag vet, det var inte min fråga ;) Jag har redan betalt via fk. Min fråga var hur engagerad en förälder som inte betalar är i övrigt i sitt barn...
    Mitt ex var noll intresserad av barnen efter separationen. Han är far till båda, men ännu vid 58 års ålder är han fullständigt ointresserad. Precis lika ointresserad av de två han skaffade med annan kvinna senare.
  • Anonym
    Men då skulle du väl ha kontaktat fk med en gång..... Tänk på att du kommer att få retraktivt nu, det är väl lite positivt. Lite ofrivillig sparning.. Skickar du med kläder vid umgänge? 

Jag skiter i om jag får det retroaktivt eller inte. Jag är inte ute efter pengarna i sig. Jag vill att barnet ska få det som barnet har rätt till...
  • Anonym

Jag visste inte hur det funkade, men nu har jag gjort det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-11 13:11:14 följande:

Jag skiter i om jag får det retroaktivt eller inte. Jag är inte ute efter pengarna i sig. Jag vill att barnet ska få det som barnet har rätt till...
     Självklart, men du behöver inte vara aggresiv mot mig, jag har inte gjort dig ngt mer än att du skulle försöka se det ifrån den ljusa sidan!
    Förstår att det är trist om inte han vill ha din dotter eller ER dotter, ni kanske borde gå i samarbetsamtal? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-11 13:24:22 följande:

Ledsen men upplevde det som du var ironisk...ber om ursäkt. Tyvärr är det inte möjligt då han inte är intresserad av det heller...
  • Anonym (greta)
    Anonym skrev 2013-02-11 13:11:14 följande:

tyvärr kan du inte kräva honom att träffa ditt barn om du ligger på för mycket kan det bli trakasserier istället, det ända du kan göra är fråga om han vill ha barnet, vill han inte det är det mer eller mindre bara och acceptera fick jag som svar vid ett möte på familjerätten. 

så länge han betalar underhåll sedan slipper han alla krav känns det som, det som inte ingår i det är saker utöver tillexempel fritidsaktiviteter, han väljer dock själv om han vill betala så man kan inte räkna med det.. 
  • Anonym
    Anonym (greta) skrev 2013-02-13 08:39:50 följande:
    tyvärr kan du inte kräva honom att träffa ditt barn om du ligger på för mycket kan det bli trakasserier istället, det ända du kan göra är fråga om han vill ha barnet, vill han inte det är det mer eller mindre bara och acceptera fick jag som svar vid ett möte på familjerätten.  så länge han betalar underhåll sedan slipper han alla krav känns det som, det som inte ingår i det är saker utöver tillexempel fritidsaktiviteter, han väljer dock själv om han vill betala så man kan inte räkna med det.. 

Jag betalar allt. Har inte krävt något sådant av honom. Vill han inte ha barnet så vill han inte och jag tycker barnet har rätt till allt fast de har en förälder som inte engagerar sig. Hoppas jag får pengar via fk snart bara..
  • Anonym (greta)
    Anonym skrev 2013-02-13 09:09:34 följande:

Jag betalar allt. Har inte krävt något sådant av honom. Vill han inte ha barnet så vill han inte och jag tycker barnet har rätt till allt fast de har en förälder som inte engagerar sig. Hoppas jag får pengar via fk snart bara..
    Håller med dig, känner precis samma för mitt barn, men efter 6 månader så har man fått det kalla faktan att han vill inte. är skitkasst. fk brukar vara rätt snabba, dock får man bara för den månaden man sökte på, man kan inte söka längre tid tillbaka och strular han kan det dra ut på tiden, jag fick 2 underhåll på en gång när det kom igång. 
  • Anonym
    Anonym (greta) skrev 2013-02-13 09:13:13 följande:
    Håller med dig, känner precis samma för mitt barn, men efter 6 månader så har man fått det kalla faktan att han vill inte. är skitkasst. fk brukar vara rätt snabba, dock får man bara för den månaden man sökte på, man kan inte söka längre tid tillbaka och strular han kan det dra ut på tiden, jag fick 2 underhåll på en gång när det kom igång. 

Ibland känns det som pm han har dem några timmar så "har han gjort sitt" men förstår inte att det skadar mer än det ger...
  • Anonym (greta)
    Anonym skrev 2013-02-13 09:15:55 följande:

Ibland känns det som pm han har dem några timmar så "har han gjort sitt" men förstår inte att det skadar mer än det ger...
    Det är ju så, barnen förstår ju inte vad det är som händer och det som blir är ju att barnen blir straffade. Är tråkigt att det blir så bara. Men det viktigaste är ändå att du ger all kärlek och stöttar dom, även om du får ljuga att pappa kan inte träffa dom  pga att han är sjuk, jag har täckt upp många gånger för mitt ex när han inte velat för att skydda mitt barn, är lättare så. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-13 09:09:34 följande:

Han betalar också, barnbidraget är stöd från samhället och underhållet är hans betalning.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-13 09:23:12 följande:
    Han betalar också, barnbidraget är stöd från samhället och underhållet är hans betalning.

Eftersom han inte betalat nåt underhåll och jag inte fått det via fk så betalar han mindre än mig...men det var inte det jag menade. Någon tidigare sa att underhåll och bb ska täcka det mesta men inte t ex fritidsaktiviteter som man får komma överens om. Han betalar inget för det så det står jag för... Jag har förstått din mening så du behöver inte upprepa dig. Den dagen jag får underhåll via fk så håller jag med om att han betalar men tills dess står jag fast vid att han inte betalar för sitt barn.
Svar på tråden Ni som haft en andra förälder som inte betalat?